"Una mirada al patrimoni": an Educational Action in the Museum

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 12-06-2024
Santiago Ponsoda López de Atalaya
Laura Lucas Palacios

Abstract

This work describes the design and implementation of a learning situation whose main objective is to educate in the enhancement and safeguarding of intangible heritage. This educational action has been developed within the « Projecte Serrella: Educació, Patrimoni i Comunitat a Castell de Castells», coordinated by the IGE group of the University of Alicante, the Ministry of Culture and the CIEP Serrella de Castell de Castells. Based on joint work between school, museum and community, participating students created an exhibition to show part of their personal and collective heritage through photography and the creation of podcasts.

How to Cite

Ponsoda López de Atalaya, S., & Lucas Palacios, L. (2024). "Una mirada al patrimoni": an Educational Action in the Museum. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (31), 172–185. https://doi.org/10.1387/cabas.26217
Abstract 39 | Cabas3109 (Español) Downloads 18

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Heritage, Education, Museology, Primary education, Early-Childhood Education

References
Cañal, P., Pozuelos, F.J., y Travé, G. (2005). Proyecto Curricular Investigando Nuestro Mundo. Descripción General y Fundamentos. Díada
Cuenca-López, J. (2003). Análisis de concepciones sobre la enseñanza del patrimonio en la educación obligatoria. Enseñanza de las ciencias sociales, 2, 37–45.
Fontal, O. (2013): La educación patrimonial: del patrimonio a las personas. Trea.
Ibáñez-Etxeberria, A., Fontal, O., y Rivero-Gracia, P. (2018). Educación patrimonial y TIC en España: marco normativo, variables estructurantes y programas referentes. Arbor, 194(788). https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2008
Kortabitarte, A., Ibáñez-Etxebarria, A., Ursula, L., Vicent, N., Gillate, I., Molero, B., y Kintana, J. (2017). Dimensiones para la evaluación de aprendizajes en APPs sobre patrimonio. Pulso, 40, 17–33. Descargado de http://hdl.handle.net/10017/32279
Lucas-Palacios, L. (2019): Otra educación es posible: cuando el patrimonio se convierte en piedra filosofal de la educación. McGraw-Hill
Martínez-Gil, T., López-Benito, T., Llonch-Molina, N., y Santacana-Mestre, J. (2016). Diseño, análisis y evaluación de aplicaciones móviles para la Educación Patrimonial. En L. Arias-Ferrer, A. I. Ponce-Gea, y D. Verdú-González (Eds.), Estrategias y recursos para la integración del patrimonio y los museos en la educación formal (pp. 263–275). Universidad de Murcia. Descargado de https://www.um.es/recursospatrim/wp-content/ uploads/2016/11/1721-21-2171-1-10-20161111.pdf
Ministerio de Educación, Cultura y Deportes, (2015) Plan Nacional de Salvaguarda del PAtrimonio Cultural Inmaterial. https://www.portalinmaterial.cultura.gob.es/dam/jcr:2cb8296d-042b-4841-b005-e0757ee4f285/plan-nacional.pdf
Pérez-López, S. (2013). Interpatrimonio: relaciones e interrelaciones en/con la educación patrimonial. En O. Fontal (Ed.), La educación patrimonial: del patrimonio a las personas (pp. 59-71). Trea.
UNESCO (2003). Convenção para a Salvaguarda do Património Cultural Imaterial. UNESCO. https://unescoportugal.mne.gov.pt/images/Comunica%C3%A7%C3%A3o/convencao_para_a_salvaguarda_do_patrimonio_imaterial.pdf
Section
Monographic