A Mummy in the Secotndary Classroom. Learning Prehistory and he Hypothetical-Deductive Method Through the Case of Ötzi and his Objects

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 12-06-2024
Nayra Llonch-Molina
Jesús Sauret-Vidal Clara López-Basanta

Abstract

The article presents an educational innovation experience in history teaching in Compulsory Secondary Education based on object-based learning and the introduction of historical thinking through the application of historical analysis methods. The main results of its implementation point to high levels of satisfaction on the part of students and teachers, the strengthening of skills and knowledge previously learned and the acquisition of new knowledge about prehistory, all with a perception of enjoyment of the learning process by the students.

How to Cite

Llonch-Molina, N., Sauret-Vidal, J., & López-Basanta, C. (2024). A Mummy in the Secotndary Classroom. Learning Prehistory and he Hypothetical-Deductive Method Through the Case of Ötzi and his Objects. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (31), 148–171. https://doi.org/10.1387/cabas.26230
Abstract 233 | Cabas3108 (Español) Downloads 138

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Object-based learning, Historical Thinking, Primary sources , Social Sciences Lab, Secondary Education, Prehistory

References
Acs, P., Wilhalm, T., y Oeggl, K. (2005). Remains of grasses found with the Neolithic Iceman “Ötzi”. Vegetation History and Archaeobotany, 14(3), 198–206. https://doi.org/10.1007/s00334-005-0014-x
Álvarez, H. (2020). Enseñanza de la historia en el siglo XXI: Propuestas para promover el pensamiento histórico. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26, (Número especial 2), 442-459. https://www.redalyc.org/journal/280/28064146029/html/
Álvarez, H. (2023). El laboratorio histórico como estrategia de indagación para desarrollar el pensamiento histórico en la formación del profesorado de historia. Interciencia: Revista de ciencia y tecnología de América, 48(5), 245-251. https://tinyurl.com/4amunnra
Álvarez, P., Dávila, P., y Naya, L. M. (2017). Education museums: historical educational discourse, typology and characteristics. The case of Spain. Paedagogica Historica, 53(6), 827-845. https://doi.org/10.1080/00309230.2017.1392991
Arias, L., Casanova, E., Egea, A., García, A. B., y Morales, M. J. (2016). Aprendiendo a tocar la historia. Las fuentes objetuales como recurso de aprendizaje en Educación Infantil y Primaria. En R. López- Facal (Ed.), Ciencias sociales, educación y futuro. Investigaciones en didáctica de las ciencias sociales. Actas del VII Simposio de Didáctica de las Ciencias Sociales en el ámbito Iberoamericano (pp. 136 -148). Red 14 - Universidad de Santiago de Compostela.
Arias, L., y Egea, A. (2022). Didáctica de geografía e historia en educación primaria. Síntesis.
Bardavio, A., y González, P. (2003). Objetos en el tiempo. Las fuentes materiales en la enseñanza de las ciencias sociales. Universitat de Barcelona. ICE.
Bettini, L. (1901). L’insegamento oggettivo. Bemborad & Figlio.
Bruner, J. (1966). Toward a Theory of Instruction. Harvard University Press.
Cava, M., y Arias, L. (2021). Aprendizaje basado en objetos en Educación Infantil: evaluación de una estrategia de intervención. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, 8, 224-242. https://doi.org/jc3r
Chávez, C. (2021). Un modelo para el desarrollo del Pensamiento Histórico. Clio & Asociados, 33, 51-71. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.13824/pr.13824.pdf
Dávila, P., y Naya, L. M. (2023). La “señal”, un objeto de la escuela disciplinada y de la pedagogía del silencio. Cabás. Revista Internacional Sobre Patrimonio Histórico-Educativo, 30, 19–36. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.28.69.003
Departament d’Educació. (2024). Situacions d’aprenentatge. https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/educacio-basica/situacions-aprenentatge/
Docutami. (2017, 17 de enero). Otzi, el Hombre de los Hielos – Documental [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=75lthwlhXhM
Domínguez, J. (2013). ¿Es posible evaluar competencias históricas como lo haría PISA?. Íber, Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 74, 62-74.
Domínguez, J. (2015). Pensamiento histórico y evaluación de competencias. Graó.
Durbin, G., Morris, S. y Wilkinson, S. (1990). A Teacher’s Guide to Learning from Objects. English Heritage.
Edmonds Alvarado, A., y Herr, P. R. (2023). Inquiry-Based Learning Using Everyday Objects. Hands-On Instructional Strategies That Promote Active Learning in Grades 3-8. Sage.
Egea, A., Arias, L., y Santacana, J. (Coords.). (2018). Y la arqueología llegó al aula. La cultura material y el método arqueológico para la enseñanza de la historia y el patrimonio. Ediciones Trea.
Éthier, M-A., Demers, S., y Lefrançois, D. (2010). Las investigaciones en didáctica sobre el desarrollo del pensamiento histórico en la enseñanza primaria. Una panorámica de la literatura publicada en francés e inglés desde el año 1990. Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de Investigación, 9, 61-74. https://raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/191359/257206
García Blanco, A. (1994). Didáctica del museo. El descubrimiento de los objetos. Ediciones de la Torre.
Gómez, C. J., Ortuño, J., y Molina, S. (2024). Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, 6(11), 05–27. https://doi.org/10.5965/2175180306112014005
Kate & Vin. (2023, noviembre). Meet Ötzi the Iceman: an interview 5,300 years in the making. Throne & Vine. South Tyrol + Dolomites. https://throneandvine.com/facts-on-otzi-the-iceman/
Kutschera, W., y Rom, W. (2000). Ötzi, the prehistoric iceman. Nuclear Instruments & Methods in Physics Research. Section B, Beam Interactions with Materials and Atoms, 164–165, 12–22. https://doi.org/10.1016/s0168-583x(99)01196-9
Llonch-Molina, N. (2017). Propuesta de modelo de enseñanza-aprendizaje de la historia en formación de maestros/as a través de la didáctica del objeto. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(1), 147-174. https://doi.org/10.4995/redu.2017.5994
Llonch-Molina, N., Gassol-Quílez, G., Berengué-Carbonell, I., Falguera-García, E., López-Basanta, C., Parisi-Moreno, V., Roger-Goncé, C., Romero-Sordo, A., Sabaté-Navarro, M., y Selfa-Sastre, M. (2020). Manual pràctic per a la catalogació dels objectes del museu escolar. Universitat de Lleida. Institut de Ciències de l'Educació. http://hdl.handle.net/10459.1/70074
Llonch-Molina, N., y Parisi-Moreno, V. (2016). Contribuciones a la didáctica de la Historia a través del método de análisis del objeto: como ejemplo... una 'vasulla'. Panta Rei. Revista digital de ciencia y didáctica de la historia, 10, 111-124. https://doi.org/10.6018/pantarei/2016/7
Maixner, F., Turaev, D., Cazenave-Gassiot, A., Janko, M., Krause-Kyora, B., Hoopmann, M.R., Kusebauch, U., Sartain, M., Guerriero, G., O'Sullivan, N., Teasdale, M., Cipollini, G., Paladin, A., Mattiangeli, V., Samadelli, M., Tecchiati, U., Putzer, A., Palazoglu, M., … Zink, A. (2018). The Iceman's Last Meal Consisted of Fat, Wild Meat, and Cereals. Curr Biol, 28(14), 2348-2355.e9. https://doi.org/10.1016/j.cub.2018.05.067
Mattozzi, I. (1998). Pensare il concetto di fonte per la ricerca storico-didattica. En A. Menegazzi (ed.), Fare storia con l’archeologia, Raccolta di testi delle lezioni di aggiornamento per insegnanti, Quaderni del museo I, Museo di scienze archeologiche e d’arte (pp. 129-138). Università di Padova.
Mattozzi, I. (2003). La didattica laboratoriale nella modularità e nel curricolo di storia. Insegnare storia con le situazioni-problema [Monográfico], I Quaderni di Clio ’92, 4, 41-54.
Monteagudo-Fernández, J., y García-Costa, M.D. (2020). Metodología y evaluación en las asignaturas de Ciencias Sociales en niveles preuniversitarios. Recuerdo y opinión del profesorado en formación. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(1). http://orcid.org/0000-0003-2680-7622
Museo Archeologico dell’Alto Adige. (s.f.). La mummia. Recuperado el 10 de marzo de 2024, de https://www.iceman.it/mummia/
Oeggl, K., Kofler, W., Schmidl, A., Dickson, J. H., Egarter-Vigl, E., y Gaber, O. (2007). The reconstruction of the last itinerary of “Ötzi”, the Neolithic Iceman, by pollen analyses from sequentially sampled gut extracts. Quaternary Science Reviews, 26(7–8), 853–861. https://doi.org/10.1016/j.quascirev.2006.12.007
Palacios-Mena, N., Chaves-Contreras, L. Y., y Martin-Moreno, W. A. (2020). Desarrollo del pensamiento histórico. Análisis de exámenes de los estudiantes. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 13, 1-29. https://doi.org/0.11144/Javeriana.m13.dpha
Paris, S. G. (Ed.). (2002). Perspectives on Object-Centered Learning in Museums. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Parisi-Moreno, V., Llonch-Molina, N., y Selfa, M. (2021). Information literacy instruction in early childhood education: the school museum. Literacy, 55(2), 83-90. https://doi.org/10.1111/lit.12238
Pizzigoni, F. D. (2022a). Entre la protección del patrimonio y la educación: el museo escolar con el alumnado. Cabás. Revista Internacional Sobre Patrimonio Histórico-Educativo, 27, 1–20. https://doi.org/10.35072/CABAS.2022.80.56.002
Pizzigoni, F. D. (2022b). Il metodo del “Patrimoniere”: il patrimonio scolastico per rafforzare l’identità e superare l’isolamento (vol. 9.1). Indire. https://piccolescuole.indire.it/quaderni/strumenti/
Prats, J., y Santacana, J. (2011a). Enseñar a pensar históricamente: la clase como simulación de la investigación histórica. En J. Prats (coord.), Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 67-85). Graó.
Prats, J., y Santacana, J. (2011b). Métodos para la enseñanza de la historia. En J. Prats (coord.), Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 51-64). Graó.
Prats, J., y Santacana, J. (2011c). Trabajar con fuentes materiales en la enseñanza de la Historia. En J. Prats (coord.), Geografía e Historia. Investigación, innovación y buenas prácticas (pp. 11-37). Graó.
Prieto, J.A, Gómez, C. J., y Miralles, P. (2013). El uso de fuentes primarias en el aula y el desarrollo
del pensamiento histórico y social. Una experiencia en Bachillerato. Clío. History and History Teaching, 39. http://clio.rediris.es
Ramona, N., y Supriatna, N. (2021). Historical Literacy as Strengthening Character Education. Proceedings of the 6th International Conference on Education & Social Sciences (ICESS 2021), Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 578 (pp. 224-231). Atlantis Press.
Rengifo-Herrera, F.J., y Melo-Rodrigues, A.P.G. (2020). Quando comer não é suficiente: tríade, cuidado/educação, desenvolvimento e uso dos objetos durante as refeições em duas creches do DF. Psicol. Caribe,.37(3), 237-258. https://doi.org/10.14482/psdc.37.3.372.21
Rodríguez, C., y de los Reyes, J.L. (2021). Los objetos sí importan. Acción educativa en la escuela infantil. Horsori.
Sáiz, J. (2013). Alfabetización histórica y competencias básicas en libros de texto de historia y en aprendizajes de estudiantes. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 27, 43-66. https://doi.org/10.7203/dces.27.2648
Sáiz, J., y Fuster, C. (2014). Memorizar historia sin aprender pensamiento histórico: las PAU de Historia de España. Investigación En La Escuela, (84), 47–57. https://doi.org/10.12795/IE.2014.i84.04
Sánchez, R., Campillo, J. M., y Guerrero, C. (2020). Percepciones del profesorado de primaria y secundaria sobre la enseñanza de la historia. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 34(3). https://doi.org/10.47553/rifop.v34i3.83247
Santacana, J. (2005). Reflexiones en torno al laboratorio escolar en ciencias sociales. Íber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia 43, 7-14.
Santacana, J., y Llonch-Molina, N. (2012). Manual de didáctica del objeto en el museo. Ediciones Trea.
Santacana, J., y Llonch-Molina, N. (2022). Fare storia con gli oggetti. Metodi e percorsi didattici per bambini e adolescenti. Carocci Editore.
Santisteban, A. (2009). Cómo trabajar en clase la competencia social y ciudadana. Aula, 189, 12-15.
Santisteban, A. (2010) La formación de competencias de pensamiento histórico. Clío & Asociados, 14, 34-56. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4019/pr.4019.pdf
Santisteban, A. (2017). Del tiempo histórico a la conciencia histórica: cambios en la enseñanza y el aprendizaje de la historia en los últimos 25 años. Diálogo Andino, 53, 87-99. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812017000200087
Santisteban, A., González, N., y Pagès, J. (2010). Una investigación sobre la formación del pensamiento histórico. En R.M. Ávila, P. Rivero, y P.L. Domínguez (coords.), Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 115-128). Fernando el Católico, Diputación de Zaragoza / AUPDCS. https://ifc.dpz.es/publicaciones/ebooks/id/2971
Seixas, P. (1996). Conceptualizing growth in historical understanding. En D. R. Olson, y N. Torrance (eds.), The handbook of education andhuman development: new models of learning, teaching and schooling (pp. 765-783 ). Blackwell.
Seixas, P. (2006). Historical consciousness and historical thinking. En M. Carretero, S. Berger, y M. Grever (eds.), Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education (pp. 59-72). Palgrave Macmillan.
Seixas, P., y Morton, T. (2013). The Big Six: Historical Thinking Concept. Nelson College Indigenous.
Seixas, P., y Peck, C. (2004). Teaching Historical Thinking. En A. Sears y I. Wright (Eds.), Challenges and Prospects for Canadian Social Studies (pp. 109-117). Pacific Educational Press.
Tapia, F., y Arias, L. (2021). El aprendizaje basado en objetos como estrategia para la enseñanza de la historia en Educación Primaria: un estudio cuasi-experimental. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 14(28), 44-56. https://tinyurl.com/mw228djp
Tribó, G. (2005). Enseñar a pensar históricamente. Los archivos y las fuentes documentales en la enseñanza de la historia. ICE-Horsori.
Wilson, K., Dudley, D., Dutton, J., Preval-Mann, R., y Paulsen, E. (2023). A systematic review of pedagogical interventions on the learning of historical literacy in schools. History Education Research Journal, 20(1), 9. https://doi.org/10.14324/HERJ.20.1.09
Section
Monographic