The suitcase+lab, a resource for learning about mining

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 12-06-2024
Meritxell Mañosa

Abstract

This article presents the design of a suitcase and reading laboratory (suitcase+LAB) aimed at early childhood education and the first level of primary education with resources to work in the classrooms, in an experiential way, on the topic of mining. In addition to having teaching resources adapted to different educational levels, the suitcase also contains mining objects (pickaxe, carbide lamp, cage with a canary, minerals...). Added to this are illustrated albums about the mines and the animals that live underground, since the suitcase fulfills another function: it is also a reading laboratory. This work presents both resources, as well as the rubrics that have been designed so that teachers who request the suitcase+LAB on loan can provide their analysis and assessment, which should allow us to evaluate the functionality of the suitcase and the reading laboratory.

How to Cite

Mañosa, M. (2024). The suitcase+lab, a resource for learning about mining. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (31), 32–53. https://doi.org/10.1387/cabas.26244
Abstract 58 | Cabas3103 (Español) Downloads 15

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

didactic suitcase, reading laboratory, visual literacy, children's literature, didactics of the object, loan boxes

References
Álvarez, P. (2013). Viajes y maletas pedagógicas en la enseñanza y el aprendizaje de la historia de la escuela. Iber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 73, 90-97.
Badó, E., Gil, R., y Soliva, M. (2016). Roques i minerals. Barcanova.
Ballús, A., Andrés, S., Feliu, T., Vilagrosa, E., y Omella, E. (2021). Avaluació de la implementació del programa BiblioLab a les biblioteques de la Xarxa de les Biblioteques Municipals de la demarcació de Barcelona. Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. https://www.cobdc.net/secobdc20/wp-content/uploads/2021/01/COMUNICACIO_%20Aleix_Ballus_Avaluacio_Bibliolab.pdf
Barnett, M. (2014). En Jan i en Pep fan un forat. Joventut.
Benejam, P. (1999). La oportunidad de identificar conceptos clave que guíen la propuesta curricular de ciencias sociales. AAVV. Las ciencias sociales: concepciones y procedimientos (pp. 11-19). Graó.
Calvo, N., Gorchs, G., Mas, A., y Roig, M. (2013). Laboratoris de lectura per a les famílies o com treure l’univers de cada llibre. Faristol, 77, 3-6.
Colomer, T., Manresa, M., Ramada, L., y Reyes, L. (2018). Narrativas Literarias en educación infantil y primaria. Síntesis.
Coma, L., y Santacana, J. (2010). Ciudad Educadora y Patrimonio. Cookbook of heritage. Ediciones Trea.
Cuenca, J. M., y Estepa, J. (2005). La caja genealógica: fuentes y tiempo en Educación Infantil. Una propuesta para trabajar con maestros en formación inicial. Quaderns Digitals, 37.
Dávila, P., y Naya, L. M. (2023). La “señal”, un objeto de la escuela disciplinada y de la pedagogía del silencio. Cabás. Revista Internacional Sobre Patrimonio Histórico-Educativo, (30), 19–36. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.28.69.003
DECRET 175/2022, de 27 de setembre de 2022, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica.
DECRET 21/2023, de 7 de febrer, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació infantil.
Duran, T. (2009). Álbumes y otras lecturas. Análisis de los libros infantiles. Octaedro.
Escardó, M. (2006). Nius de paraules. Infància,150, 36-39.
Fernández, F. (2022). Verme. Balea. Kalandraka.
Freedman, D. (2021). La Carlota. Entredos.
Marshall, Natalie. Troba’m sota terra. Editorial Baula, 2019Gil-Fernández, R., Martín-Piñol, C., y Calderón-Garrido, D. (2021). Confluencias entre el objeto y la educación. Análisis de la maleta didáctica como elemento eficaz de diálogo entre la educación formal y no formal. ARTSEDUCA, (31), 163 - 178. https://doi.org/10.6035/artseduca.6065
Gómez, C. (2015). Educación patrimonial para la identización a través de un ARTEfacto educativo. En O. Fontal, S. García, y A. Ibañez (coords.), Educación y patrimonio. Visiones Caleidoscópicas (pp. 95-108). Ediciones Trea.
Gómez, C., y Fenoy, B. (2016). La sensorialidad como estrategia para la educación patrimonial en el aula de educación infantil. Educación artística: revista de investigación, (7), 54-68. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=671971505005
Gorchs, G., y Roig, M. (2018). Els objectes als laboratoris de lectura. Perspectiva Escolar, 401, 42-47.
Institut de Ciències de l’Educació. Universitat de Lleida. (2021, 16 de noviembre). II Jornada de museus i biblioteques escolars. https://www.ice.udl.cat/ca/noticies/agenda/II-Jornada-de-museus-i-biblioteques-escolars/
Institut de Ciències de l’Educació. Universitat de Lleida. (2023a). III Jornada de museus i biblioteques escolars. Espais per desenvolupar la competència informacional dels infants i adolescents. https://www.ice.udl.cat/ca/noticies/agenda/III-Jornada-de-museus-i-biblioteques-escolars/
Institut de Ciències de l’Educació. Universitat de Lleida. (2023b). III Jornada de museus i biblioteques escolars. Espais per desenvolupar la competència informacional dels infants i adolescents. https://www.ice.udl.cat/ca/noticies/agenda/IV-Jornada-de-museus-i-biblioteques-escolars/
Kulhmann, T. (2015). Moletown. La ciutat dels talps. Joventut.
Laurel, A. (2008). Out of the deeps. Orca Book Publishers.
Llonch-Molina, N., López-Basanta, C., y Sauret-Vidal, J. (2023). Didáctica del objeto, alfabetización de fuentes primarias, museos escolares y creación de maletas didácticas en formación de maestros: un proyecto de innovación docente de la Universitat de Lleida. En B. Pizà-Mir (coord.), Educación y transferencia de conocimiento: propuestas de innovación para la mejora docente. investigación didáctica y estudios curriculares avanzados para la educación y la ciudadanía (pp. 246-247). Egregius Ediciones.
Llonch, N., y Parisi, V. (2016). Contribuciones a la didáctica de la Historia a través del método de análisis del objeto: como ejemplo. una “vasulla”. Panta Rei. Revista digital de Historia y Didáctica de la Historia, 10, 111–124. https://doi.org/10.6018/pantarei/2016/7
Martín-Piñol, C. y Gil, R. (2024). Pautas para el diseño de maletas didácticas: aspectos formales. En A. Portela, y C. Martín (coords.) Maletas didácticas: definición, modelos y pautas para su diseño (pp. 54-57). Ediciones Trea.
Marshall, N. (2019). Troba’m sota terra. Baula.
Messner, K. (2018). A dalt a la superfície i a sota al sòl. Corimbo.
Minuesa, H. (2019). El poder evocador de l’objecte. Les peces dels museus usades per al treball de la memòria i les emocions. Mnemòsine. Revista Catalana de Museologia, 9. http://www.revista.museologia.cat/article/el-poder-evocador-de-l-objecte-5
Miralles, P., y Rivero, P. (2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. REIFOP. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 81-90. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217024398006
Museus i biblioteques escolars. (2023). Divulgació. Recursos. https://www.mibe.udl.cat/ca/divulgacio/recursos/
Nejime, S. (2021). Dents de cocodril. Libros del Zorro Rojo.
Parisi-Moreno, V., Llonch-Molina, N., y Selfa, M. (2020). Propuesta de adquisición de la competencia informacional en Educación Infantil y Primaria mediante la biblioteca escolar y el museo escolar. En L. Pérez, P. Aguilar, y J. R. Córdova (coords.), Técnicas y fórmulas de la nueva docencia (pp. 345-357). Tirant lo Blanc.
Parisi-Moreno, V., Llonch-Molina, N., y Selfa, M. (2021). Information Literacy Instruction in Early Childhood Education: the School Museum. Literacy, 55(2), 83-90. http://dx.doi.org/10.1111/lit.12238
Petit, M. (2015). Leer el mundo. Experiencias actuales de transmisión cultural. Fondo de Cultura Económica.
Portela, A. (2021). El objeto como recurso didáctico en museos y centros de arte contemporáneo de España. Análisis y clasificación de propuestas y usos [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona]. Tesis Doctorals en Xarxa. http://hdl.handle.net/10803/671731
Reitano, P., y Green, N. C. (2013). Seeing, touching, feeling, and smelling: Using artefacts in primary classrooms. The Journal of the Queensland History Teachers’ Association,(1), 4-10.
Rengifo-Herrera,F. J., y Gomes, A. P. (2020). Quando comer não é suficiente: tríade, cuidado/educação, desenvolvimento e uso dos objetos durante as refeições em duas creches do DF. Psicología desde el Caribe, 37(3), 237-258. https://doi.org/10.14482/psdc.37.3.372.21
Santacana, J., y Llonch, N. (2012). Manual de didáctica del objeto en el museo. Ediciones Trea.
Schwartz, J. (2018). Pueblo frente al mar. Ediciones Ekaré.
Selfa Sastre, M., y Balça, A. (2020). Educación para la vida y literatura infantil en la red: el caso de Davide Cali. Contextos Educativos. Revista De Educación, (25), 55–70. https://doi.org/10.18172/con.4200
Semedo, A. (2015). Los objetos performativos como herramientas de aprendizaje en la formación de los profesionales de los museos. En O. Fontal, S. García, S., y A. Ibañez (coords.), Educación y patrimonio. Visiones Caleidoscópicas (pp. 121-136). Ediciones Trea.
Servei Educatiu de l’Alta Ribagorça i la Val d’Aran. (2023, 25 de mayo). Maleta didàctica i laboratori de lectura: els miners i les mineres. https://serveiseducatius.xtec.cat/altaribagorca/general/maleta-didactica-i-laboratori-de-lectura-els-miners-i-les-mineres/
Section
Monographic