Civilising victims, making citizens. Mirrored identities and an unspeakable desire

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 14-10-2025
Diego Zenobi

Abstract

As an archetypal subject of our current societies, the victim has emerged as a mirror image of the citizen. The relevance of victims in the contemporary world generates controversy. Some are suspicious of the ubiquity of the «victimhood paradigm» and the concomitant «punitive turn», while others praise them as agents of ‘resistance’ and «memory», emphasizing their politicization. These views, which denounce and prescribe, highlight the emotional character of the victim identity and the transformation of suffering into political action. There is a meeting point between them that is based on an unspeakable desire: the aspiration for victims to become citizens, as part of a particular evolutionary succession. The path towards politics would leave emotions behind and bring them closer to civilizational rationality; politicization would go beyond the path of feelings as a mode of public expression. Drawing on empirical research, I propose here that far from being an emotional fuel, the forms that suffering assumes are, from the victims’ point of view, conflictive; I also explore the way in which they represent the politicization of their demands, no longer as an inevitable and desirable issue but, instead, as a contaminating danger to be avoided.

How to Cite

Zenobi, D. (2025). Civilising victims, making citizens. Mirrored identities and an unspeakable desire. Papeles De Identidad, 2025(2), heredada 16. https://doi.org/10.1387/pceic.27633
Abstract 134 | texto (Español (España)) Downloads 46

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

identity, victims, punitivism, resistance, memory

References
Arosi, A. (2017). Ativismo de vítimas do incêndio na boate kiss: evento traumático, causa pública e conflitos morais. Papeles del CEIC, 2017/1(168), 1-30.
Balbi, F. A. (2007). De leales, desleales y traidores. Valor moral y concepción de política en el peronismo. Antropofagia.
Barbot, J., y Dodier, N. (2023). Repensar el lugar de las víctimas en el proceso penal. El repertorio normativo de los juristas en Francia y en Estados Unidos. En D. Zenobi (Ed.), Víctimas: debates sobre una condición contemporánea (pp. 167-205). Teseo editorial.
Barthe, Y. (2017). Les retombées du passé. Le paradoxe de la victime. Le Seuil.
Candea, M. (2011). Our Division of the Universe: making a space for the non-political in the anthropology of politics. Current Anthropology, 52(3), 309-334.
Carman, M. (2017). Las fronteras de lo humano. Cuando la vida humana pierde valor y la vida animal se dignifica. Siglo XXI.
Casado-Neira, D., y Martínez M. (2016). La víctima simulada. Identidades forzadas en la violencia de género. Política y Sociedad, 53(3), 879-896.
Daich, D., y Varela C. (2020) (Eds.). Los feminismos en la encrucijada del punitivismo. Biblos.
Chaumont, J-M. (2023). Del culto a los héroes a la competencia de las víctimas. En D. Zenobi (Ed.), Víctimas: debates sobre una condición contemporánea (pp. 259-273). Teseo editorial.
de Marinis P., Gatti G., e Irazuzta I., (2010) (Eds.). La comunidad como pretexto. En torno al (re)surgimiento de las solidaridades comunitarias. Anthropos-UAM.
Eliacheff, C., y Soulez-Larivière, D. (2007). Les temps des victimes. Albin Michel.
Elias, N. (1982). La sociedad cortesana. Fondo de Cultura Económica.
Fassin, D. (2023). De la invención del trauma al reconocimiento de las víctimas. Génesis y transformaciones de una condición moral. En En D. Zenobi (Ed.), Víctimas: debates sobre una condición contemporánea (pp. 43-57). Teseo editorial.
Firth, R. (1971). Criterios morales y organizacion social. En Elementos de Antropología social (pp. 201-233.) Amorrortu.
Firth, R. (1985). Degrees of intelligibility. En J. Overing (Ed.), Reason and morality (pp. 29-46). Tavistock.
Gandsman, A. (2013). Narrative, Human Rights and the Ethnographic Reproduction of Conventional Knowledge. Anthropologica, 55(1), 127-140.
Garapon, A., y Salas D. (2007). La victime plutôt que le droit. Esprit, 11, 74-82.
Gatti, G. (Ed.). (2017). Un mundo de víctimas. Anthropos.
Gatti G., y Martínez M. (2017). El campo de las víctimas. Disensos, consensos e imaginarios compartidos en el nacimiento del ciudadano víctima. En G. Gatti (Ed.), Un mundo de víctimas (pp. 73-90). Anthropos.
Gluckman, M. (1972). Moral Crises: Magical and Secular Solutions. En M. Gluckman (Ed.), The Allocation of Responsibility (pp. 1-50). Manchester University Press.
Guglielmucci, A., y Canelo, B. (2005). (Re)aparecer en democracia: silencios y pasados posibles. Anuario de Estudios en Antropología Social, 175-186.
Gandsman, A. (2013). Narrative, Human Rights and the Ethnographic Reproduction of Conventional Knowledge. Anthropologica, 55(1), 127-140.
Jelin, E. (2007). Víctimas, familiares y ciudadanos/as: las luchas por la legitimidad de la palabra. Cadernos Pagu, 2, 37-60.
Jimeno, M. (2010). Emoções e política: a vítima e a construção de comunidades emocionais. Mana, 1(16), 99-121.
Lacerda, P. (2015). Meninos de Altamira: violência, “luta” política e administração publica. Garamond.
Lagroye, J. (2017). Os processos de politização. Política & Sociedade, 16(37), 18-35.
Lamarre, C. (2021). Víctima, víctimas, ensayo sobre los usos de una palabra. Papeles de trabajo, 15(27), 15-24.
Lutz, C. (1986). Emotion, Thought and Estrangement: Emotion as Cultural Category. Cultural Anthropology, 1(3), 287-309.
Martínez, M. (2020) Collective action and organization against gender violence in Spain: when victims became activists. En M. J. Gámez Fuentes, S. Núñez Puente y E. Gómez Nicolau (Eds.), Re-writing Women as Victims. From Theory to Practice. (pp. 98-111). Routledge.
Murillo, S. (2008). Colonizar el dolor. La interpelación ideológica del Banco Mundial en América Latina. El caso argentino desde Blumberg a Cromañón. CLACSO.
Peixoto, P., Borges Z., y Dias de Siqueira M. (2016). A despedida anunciada: emocoes e espiritualidade entre familiares das vítimas da Boate Kiss. Ciencias Sociales y Religión 18(24), 71-89.
Pita, M. V. (2010). Formas de morir y formas de vivir. El activismo contra la violencia policial. Ediciones del Puerto.
Pita, M. V., y Pereyra S. (2020). Movilización de víctimas y demandas de justicia. Teseo editorial.
Pitch, T. (2014). La violencia contra las mujeres y sus usos políticos. Anales de la Cátedra Francisco Suárez, 48, 19-29.
Pitch, T. (2024). El malentendido de la víctima: una lectura feminista de la cultura punitiva. Tinta Limón.
Silva, T. C. (2004). Desastre como processo: saberes, vulnerabilidade e sofrimento social no caso de Goiânia. En A. Leibing (Ed.), Tecnologias do Corpo: uma antropologia das medicinas no Brasil, (pp. 201-225). NAU Editora.
Siqueira, M., y Víctora C. (2017). O corpo no espaço público: Emoções e processos reivindicatórios no contexto da ‘Tragédia de Santa Maria’. Sexualidad, Salud y Sociedad, Revista latinoamericana, 25, 166-190.
Tello Weis, M. (2025). Fantasmas de la dictadura. Sudamericana.
Vecchioli, V., y Martinelli Leal, E. (2017). El activismo de las víctimas en contextos represivos y democráticos. Lecturas cruzadas. Papeles del CEIC, 2017/1(fundamental), 1-11.
Walgrave, S., y Verhulst, J. (2006). Toward “New Emotional Movements”? A comparative exploration into a specific movement type. Social Movement Studies, 5(3), 275-304.
Wieviorka, M. (2023). El surgimiento de las víctimas. En D. Zenobi (Ed.), Víctimas: debates sobre una condición contemporánea (pp. 243-259). Teseo editorial.
Zenobi, D. (2014). Familia, política y emociones. Las víctimas de Cromañón entre el movimiento y el Estado. Antropofagia.
Zenobi, D. (Ed.) (2023). Víctimas: debates sobre una condición contemporánea. Teseo editorial.
Section
Inherited Identity

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.