Bigarren Aukerako Ikastetxeak: zubiak baino gehiago
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Laburpena
Hezkuntza funtsezko gakoa da nerabeen eta gazteen gizarte inklusioa bermatzeko, batez ere, egoitza-harrera babes-neurritik atera diren gazteek etorkizun arrakastatsua izan dezaten laguntzeko. Hala ere, kolektibo honek erronka handiei aurre egin behar die hezkuntza-ibilbideak arrakastaz egin ahal izateko. Artikulu honetan, Bigarren Aukerako Ikastetxeak aurkeztuko dira egoitza-harreratik atera diren gazteen eskola uzte goiztiarraren aterabide gisa, baita inklusiorako zubi ere. Metodologia kualitatibo bati erantzuten dion ikerketa bat diseinatu da. Zehazki, elkarrizketak erabili dira datuak biltzeko tresna gisa. Hauek egoitza-harrera babes-neurritik atera diren 22 gaztekin eraman ziren aurrera, baita Bigarren Aukerako Ikastetxeetako 15 profesionalekin ere. Emaitzek gazte hauen hezkuntza ibilbidea eta etorkizuneko inklusioa oztopatzen duten hainbat faktore daudela iradokitzen dute, hala nola: gazteen ezaugarriak, gizarte irudikapena, gazte hauek hezkuntzarekiko duten perspektiba edota parte hartzea. Hala ere, ikerketa honek kolektibo horren gizarte eta hezkuntza inklusioa erraztu dezakeen faktoreetako bat azpimarratzen du: Bigarren Aukerako Ikastetxeak.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Hezkuntza inklusiboa, Bigarren Aukerako Ikastetxeak, babes-sistema, ikasketak uztea, hezkuntzarako sarbidea
Casas, F., eta Montserrat, C. (2012). Percepciones de distintos agentes sociales acerca de la educación formal de los chicos y chicas tutelados. Educatio Siglo XXI, 30(2), 185-206.
Cid, X. M., eta Fernández-Simo, D. (2014). Dificultades de los menores en protección ante la superación de etapas escolares y la emancipación. Saber & Educar, 19(1), 129-137. http://dx.doi.org/10.17346/se.vol19.93
Darmody, M., McMahon, L., Banks, J., eta Gilligan, R. (2013). Education of children in care in Ireland: an exploratory study. Office of the Ombudsman for Children.
De las Olas, M. (2021). Política social y protección de la infancia, adolescencia y juventud. In S. Ruiz. y V. M. Martín-Solbes (Coord.), Educación Social, sociedad y acogimiento residencial (pp. 67-83). Octaedro.
Delgado, L. (2012). Infancia y Adolescencia en Acogimiento Residencial Conductas Exteriorizadas-Interiorizadas y Evaluación del Apego [Doktoretza tesia, Bartzelonako Unibertsitate Autonomoa]. Repositorio Tesis Doctorals en Xarxa, TDX.
Del Valle, J. F., Álvarez, E., eta Bravo, A. (2003). Evaluación de resultados a largo plazo en acogimiento residencial de protección a la infancia. Infancia y Aprendizaje, 26(2), 235-249. https://doi.org/10.1174/021037003321827803
Domínguez, F, J. (2009). Infancia e internados: historias, narrativas, itinerario [Doktoretza tesia, Alikanteko Unibertsitatea]. Repositorio Institucional de la Universidad de Alicante, RUA.
Europar Komisioa. (1995). Libro Blanco. Enseñar y aprender. Hacia la sociedad del conocimiento. Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas. https://evalua.catedu.es/documentos/aragon/NormativaVarios/LB1995EnsenarYAprender_ComisionEutropea.pdf
Europar Komisioa (Ed.). (2001). Second Chance Schools. The results of a European Pilot Project. Office for Official Publications of the European Communities.
Fernández, M. (2011). Del desapego al desenganche y de este al fracaso escolar. Cadernos de Pesquisa, 41(144), 732–751. https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000300005
Fernández, J. M., Hamido-Mohamed, A., eta Ortiz, M.M. (2009). Influencia del acogimiento residencial en los menores en desamparo. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(18), 715-728. https://doi.org/10.25115/ejrep. v7i18.1321
Fernández-Simo, D., eta Cid, X. M. (2017). Repensar la calidad en el proceso de acompañamiento socioeducativo con infancia y adolescencia en protección. Retos pendientes desde la educación social. RES, Revista de Educación Social, (25), 284–300.
Fernández-Simo, D., eta Cid, X. M. (2020). Adolescencias invisibles. A educación social nos camiños do empoderamento. Andavira.
Ferrandis. A. (2009). El sistema de protección a la infancia en riesgo social. In C. Vélaz de Medrano (Koord.), Educación y protección de menores en riego. Un enfoque comunitario (83-153). Gráo.
Fuentes-Peláez, N. (2010). Infancia en protección y escuela. In M. Fernández Molina (Coord). Acogimiento y adopción en la escuela (11-68). Fundación General Universidad de Málaga
García, R. (2018). Las Escuelas de Segunda Oportunidad en España. Educar(NOS), 81, 7–10.
Innerarity, D. (2020). Bertakoak eta migratzaileak [PDF artxiboa]. https://zas.eus/wp-content/uploads/2021/06/26-Tintacora-Zas-Usteak-Ustel-2021Daniel-Innerarity-EUS.pdf
Lago, M. I. (Koord.). (2015). Una alternativa al fracaso escolar: escuelas de segunda oportunidad. Lulú Press.
Longás, J., eta Riera, J. (2011). Fracaso escolar y tránsito de los jóvenes hacia la vida adulta. Razones y propuestas para apoyar la transición de la escuela al trabajo. Educación Social, (49), 147–160.
Mallon, J. (2007). Returning to Education after Care: Protective Factors in the Development of Resilience. Adoption & Fostering, 31(1), 106-117. https://doi.org/10.1177/030857590703100115
Manota, M. A., eta Melendro, M. (2016). Clima de aula y buenas prácticas docentes con adolescentes vulnerables: más allá de los contenidos académicos. Contextos Educativos. Revista de Educación, (19), 55–74. https://doi.org/10.18172/con.2756
Manzani, L., eta Arnoso, M. (2014). Bienestar psicosocial en menores y jóvenes extranjeros sin referente familiar adulto: factores de riesgo y protección. Norte de salud mental, 12(49), 33-45.
Marchesi, A. (2003). El Fracaso Escolar En España. Fundación Alternativas.
Martín, E., Rodríguez, T., eta Torbay, A. (2007). Evaluación diferencial de los programas de acogimiento residencial para menores. Psicothema, 19(3), 406-412.
Melendro, M. (2009). Estrategias educativas con adolescentes y jóvenes en dificultad social. El tránsito a la vida adulta en una sociedad sostenible. Editorial UNED.
Miguelena, J. (2019a). Los derechos de las niñas, niños y adolescentes atendidos en recursos residenciales de acogida de programa básico en Gipuzkoa: representaciones sociales y propuestas de mejora. [Doktoretza tesia, Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)]. Artxibo Digitala Ikerketa eta Irakaskuntza, ADDI.
Miguelena, J. (2019b). Representaciones, imágenes, identidad de las niñas, niños y adolescentes en acogimiento residencial. Percepciones de profesionales y de jóvenes egresados. In C.M.A. Cortés y C. Corchuelo (Coord.), Como el aire. Intervención socioeducativa en centros de internamiento (35-47). Universia.
Miguelena, J., Dávila, P., Naya, L.M. eta Rodriguez, A. (2023). Participación de niñas, niños y adolescentes en los recursos residenciales de protección del País Vasco. In Ravetllat, I. eta Cabedo, V. (Coord.), Participación social de los niños, niñas y adolescentes. Guía de buenas prácticas para su desarrollo (XX). Tirant Lo Blanch.
Montserrat, C. (2021). El acogimiento residencial y la escuela: desigualdad de oportunidades educativas. In S. Ruiz. y V. M. Martín-Solbes (Coord.), Educación Social, sociedad y acogimiento residencial (67-83). Octaedro.
Montserrat, C., Casas, F., eta Bertrán, I. (2010). Informe sobre la situació escolar dels adolescents acollits en centre residencial, familia extensa o aliena en Catalunya [PDF artxiboa]. https://dretssocials.gencat.cat/web/.content/03ambits_tematics/07infanciaiadolescencia/DEST_columna_dreta/enllasos/situacio_escolar_adolescents_acollits.pdf
Montserrat, C., Casas, F., Malo, S., eta Bertrán, I. (2011). Los itinerarios educativos de los jóvenes extutelados. Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.
Montserrat, C., Casas, F., eta Sisteró, C. (2013). Estudi sobre l’atenció als joves extutelats: Evolució, valoració i reptes de futur. Informe de resultats. Departament de Benestar Social i Familia.
Moreno, G. (2020). Egonkortasun-continuuma [PDF artxiboa]. https://zas.eus/wp-content/uploads/2020/10/USTEAK-USTEL-Euskara.pdf
Ovejero, A. (2019). Fracaso escolar y reproducción social. La cara oscura de la escuela. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/47636/FracasoEscolarYReproduccionSocial.pdf?sequence=1
Penalva, C., Alaminos, A., Francés, F. J., eta Santacreu, O. A. (2015). La investigación cualitativa. Técnicas de investigación y análisis con ATLAS.TI. PYDLOS.
Ramiro, J. (2015). Ciudadanía e infancias: los derechos de los niños en el contexto de protección. Tirant lo Blanch.
Rodríguez, A. (2022). Itinerarios educativos de jóvenes egresados del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia: el cado de las Escuelas de Segunda Oportunidad en la CAPV [Doktorego tesia, Euskal Herriko Unibertsitatea UPV/EHU]. Artxibo Digitala Ikerketa eta Irakaskuntza, ADDI.
Rodríguez, G., Gil, J., eta García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Editorial Aljibe.
Sarasa, S., eta Sales, A. (2009). Itinerarios y factores de exclusión social. Ajuntament de Barcelona. Síndica de Greuges de Barcelona.
Stevens, D., eta Stiven, A. (2016). Consideraciones preliminares acerca del fracaso escolar como síntoma afectivo en niños, niñas y adolescentes con experiencias de abandono. Psicoespacios, 10(16), 239–259. https://doi.org/10.25057/21452776.720
Thureau, G. (2018). Asociación Española de Escuelas de Segunda Oportunidad. La segunda oportunidad del sistema educativo. Educar(Nos), (81), 11–13.