Displaced Between the infamous trail and the prospective file; Place of the art and the reactive imaginary in the construction of the urban landscape

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2013-11-07
Ainhoa Akutain Ziarrusta

Abstract

The aim of this research is to explore the contributions of art, it understood as an analytical tool for the social reality and also recognizing its skills in the task of recovering the public space from the institutional pressure to which it is subjected. For this matter, this paper places the debate about the city and the public in relation to the notion of displacement, as well as it will try to define their dialogical contributions in the field of aesthetics. The attraction to the notion of displaced it is not new. Its presence has occupied a central posi- tion in the traditional critical device due to its relation with denied reality. That is, in its demand to the obsolete, it has responded to the need not only to criticize the given as identity or history, but also to imagine another kind of resistant constructions against homogenization processes prevailing in society. Thus, the treatment of the excluded becomes a question of visibility that aims to create common sense. However, when the displaced joins just only the slogan identification, its emancipatory capacity ends up. Therefore, in this paper I will try to draw some consequences for the speech designed to give account of this experience, approaching, at the same time, to a generation of contemporary artists (Ibon Aranberri, Taxio Ardanaz), which are demonstrating the ability to offer alternative futures scripts in their willingness to make fiction of lost, marginal or suppressed information.

How to Cite

Akutain Ziarrusta, Ainhoa. 2013. “Displaced: Between the Infamous Trail and the Prospective File; Place of the Art and the Reactive Imaginary in the Construction of the Urban Landscape”. AusArt 1 (1-2). https://doi.org/10.1387/ausart.10365.
Abstract 281 | PDF (Español) Downloads 205

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

DISPLACED, REST (AS REMINDER), REACTIVE IMAGINARY, URBAN SPHERE, PUBLIC SPACE

References
Agamben, Giorgio. 2002. "Difference and repetition: On Guy Debord's films”. En Guy Debord and the Situationist International, Tom McDonough ed., 313-9. Cambridge MA: MIT

Aranberri Landa, Ibon. 2006. Wiro, containment. Textuak, Craig Buckley et al. Vitoria-Gasteiz: Eusko Jaurlaritza

Debord, Guy. (1989) 2009. Panegírico. Traducción y edición, Tomás González López & Amador Fernández-Savater. Madrid: Acuarela

Debord, Guy. (1969). 1999. La Sociedad del Espectáculo. Prólogo, traducción y notas de José Luis Pardo. Valencia: Pre-Textos

Didi-Huberman, Georges. (2002) 2009. La imagen superviviente: Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warbur. Traducción, Juan Calatrava. Madrid: Abada

Espejo Arce, Beatriz. 2013. “Taxio Ardanaz, divina luz”. El Cultural.es, 10 mayo. http://www.elcultural.com/revista/arte/Taxio-Ardanaz-divina-luz/32783

Foster, Hal, Rosalind Krauss, Yves-Alain Bois & Benjamin H.D. Buchloh. 2006. Arte desde 1900: Modernidad, antimodernidad, posmodernidad. Trad., Fabián Chueca, Francisco López Martín & Alfredo Brotons Muñoz. Madrid: Akal

Internacional Situacionista. (1958-1969) 1999. Textos completos en castellano de la revista Internationale Situationniste: Vol.1, La realización del arte. Traducción-coordinación, Luis Navarro. Madrid: Literatura Gris

Internacional Situacionista. (1958-1969) 1999. Textos completos en castellano de la revista Internationale Situationniste: Vol.2, La supresión de la política; Internationale Situationniste #7-10, más Las tesis de Hamburgo en septiembre de 1961. Traducción-coordinación, Luis Navarro. Madrid: Literatura Gris

Martín Prada, Juan. 2012. Otro tiempo para el arte: Cuestiones y comentarios sobre el arte actual. Valencia: Sendemà

Perniola, Mario. (1972) 2008. Los situacionistas: Historia crítica de la última vanguardia del siglo XX. Traductor, Álvaro García-Ormaechea. Madrid: Acuarela

Perniola, Mario. 2002. El arte y su sombra. Traducción de Mónica Poole. Madrid: Cátedra

Preciado Ruiz, Beatriz. 2013. “Pienso luego existo”. Documental de RTVE 2, 30:06. 12 agosto. http://www.rtve.es/alacarta/videos/pienso-luego-existo/pienso-luego-existo-beatriz-preciado/1986547/

Rancière, Jacques. 2010. El espectador emancipado. Traducción de Ariel Dilon, revisión de Javier Bassas Vila. Castellón: Ellago

Rancière, Jacques. 2002. La división de lo sensible. Estética y política. Traducción, Antonio Fernández Lera. Salamanca: Consorcio de Salamanca 2002

Smithson, Robert. (1979) 2009. Robert Smithson: Selección de escritos. Editor en jefe, Damián Ortega. México DF: Alias

Trías i Sagnier, Eugenio. (1982) 2003. Lo bello y lo siniestro. Barcelona: Ariel

Vaneigem, Raoul et al. 2010. “La Internacional Situacionista: Un proyecto de autonomía y transmutación social”. Número monográfico Anthropos 229
Section
Articles