Mike Leigh, a dissident filmmaker

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2018-12-30
Jon Urraza Intxausti

Abstract

Mike Leigh (Salford, England 1943), like many other filmmakers of his generation, revealed against the mainstream films' distance from reality, he wanted to see on the screen "people living as actual people not as the people in films" and this finally, has been his artistic commitment since the beginning, that characters in his films should "appear as authentic living people" (Clements 1983, 25). In order to accomplish this, Leigh developed his own film creation method based on a creative work with the actors and this way of filmmaking, is what pulls him apart from the film industry and become Leigh in an authentic dissident.

How to Cite

Urraza Intxausti, Jon. 2018. “Mike Leigh, a Dissident Filmmaker”. AusArt 6 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.20373.
Abstract 345 | PDF (Español) Downloads 547

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

CINEMA, VEROSIMILITUDE, METHOD, ACTING, LEIGH, MIKE (1943-)

References
Arrieta Urtizberea, Agustin. 2017. "Fikzioa, ezagutza eta zentsura". Campusa. 2 feb. https://www.ehu.eus/eu//-/n_20170210-cathedra-agustin-arrieta

Barr, Tony. (1982) 1997. Actuando para la cámara: Manual para cine y TV. Con ejercicios de Eric Stephan Kline; traducción de Marta Heras. Madrid: Plot

Barthes, Roland, et al. (1968) 1970. Lo verosímil. Traducción de Beatriz Dorriots. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo (Originalmente: "Recherches sémiologiques, le vraisemblable", Communications 11)

Bazin, André. (1958) 1966: ¿Qué es el cine? Versión española por José Luis López Muñoz. Madrid: Rialp

Boal, Augusto. (1982) 2001. Juegos para actores y no actores. Traducción Mario Jorge Merlino Tornini. Barcelona: Alba

Bordwell, David & Kristin Thompson. [1979] 2010. El arte cinematográfico. Traducción de Yolanda Fontal Rueda. Barcelona: Paidós

Bordwell, David. [1985] 1996: La narración en el cine de ficción. Traducción de Pilar Vázquez Mota. Barcelona: Paidós

Brecht, Bertold. (1947) 2004. Escritos sobre teatro. Traducción, selección y prólogo, Genoveva Dieterich. Barcelona: Alba

Bresson, Robert. 1979: Notas sobre el cinematógrafo. Traducción de Saúl Yurkiévich. México DF: ERA

Burgelin, Olivier. (1968) 1970. "Intercambio y deflación en el sistema cultural". En Lo verosimil. Roland Barthes et al., traducción de Beatriz Dorriots, 145-168. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo

Caine, Michael. 1990. Actuando para el cine. Traducción de Marta Heras. Madrid: Plot Applause Theatre

Carney, Ray & Leonard Quart. 2000: The films of Mike Leigh: Embracing the world. Cambridge: Cambridge University

Cassavetes, John. 2001: Cassavetes por Cassavetes. Ray Carney, ed.; traducción de Daniel Najmías. Barcelona: Anagrama

Català Domènech, Josep Maria. 2001: La puesta en imágenes: Conceptos de dirección cinematográfica. Barcelona: Paidos

Clements, Paul. 1983. The improvised play: The work of Mike Leigh. London: Methuen

Coveney, Michael. 1996: The world according to Mike Leigh. London: Harper Collins

Crowther, Bosley. 1946. "How Italy resisted". The New York Times, 26 feb. (facsímil digital) https://www.nytimes.com/1946/02/26/archives/the-screen-how-italy-resisted.html

Ebert, Roger. 1999. "On the Waterfront". Rogerebert.com, web personal del autor. 21 mar. http://www.rogerebert.com/reviews/great-movie-on-the-waterfront-1954

Foundas, Scott. 2008. "Mike Leigh". Regis dialogue at Walker Art Center, Oct. 15

Gaudreault, André & François Jost. 1995: El relato cinematográfico. Traducción de Núria Pujol. Barcelona: Paidós

Hagen, Uta. (1991) 2002: Un reto para el actor. Traducción: Elena Vilallonga. Barcelona: Alba

Hethmon, Robert H. 1965: El Método del Actor´s Studio. Conversaciones con Lee Strasberg. Traducción, Charo Álvarez y Ana María Gutiérrez-Cabello. Madrid: Fundamentos

Ho, Jude. 2014: "The one and only Mike Leigh". Documental BBC (Imagine, season 24, episode 5), 1:40:00.

Isaacs, Bruce. 2006: "Film cool: Towards a new film aesthetics". Tesis University of Sydney.

Kagan, Jeremy. 2005: La mirada del director. Entrevistas con directores de cine. Traducción: Marta Heras. Madrid: Plot

Layton, William. 1990: ¿Por qué? Trampolín del actor. Con la colaboración de José Carlos Plaza & Juan Antonio López Esteve. Madrid: Fundamentos

Leigh, Mike. 2000. Mike Leigh: Interviews. Edited by Howie Movshovitz. Jackson MS: University of Mississippi

Meisner, Sanford & Dennis Longwell. 1987. Sanford Meisner on acting. Introduction by Sydney Pollack. New York: Vintage Books

Metz, Christian. (1968) 1970. "El decir y lo dicho en el cine: ¿Hacia la decadencia de un cierto verosímil?". En Lo verosimil. Roland Barthes et al., traducción de Beatriz Dorriots, 17-30. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo

Monterde Lozoya, José Enrique. 2001: "Realidad, realismo y documental en el cine español". En Imagen, memoria y fascinación: Notas sobre el documental en España, Josep Maria Català, Josetxo Cerdán, Casimiro Torreiro, coords., 15-26 Madrid: Ocho y Medio

Nacache, Jacqueline. 2003. El actor en el cine. Traducción de Carla Revuelta. Barcelona: Paidós

O'Sullivan, Sean. 2011. Mike Leigh. Urbana, IL: University of Illinois

Rabiger, Michael. 1987: Dirección de cine y video: Técnica y estética. Traducido por Carmen Bris Morillas. Madrid: Instituto Oficial de Radiotelevisión Española.

Ruiz, Borja. 2008: El arte del actor en el siglo XX: Un recorrido teórico y práctico por las vanguardias. Bilbao: Artezblai

Stanislavski, Konstantin. (1938) 2003. El trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la vivencia. Tradución y notas de Jorge Saura. Barcelona: Alba

Swenson, Leland C. 1980. Teorías del aprendizaje: Perspectivas tradicionales y desarrollos contemporáneos. Traducción de Luis Nicolás Justo. Barcelona: Paidós

Watson, Garry. 2004. The cinema of Mike Leigh: A sense of the real. London: Wallflower

Zunzunegui Díez, Santos & Imanol Zumalde Arregi. 2014. "Guía para escépticos avatares de la doble lectura modélica del discurso documental". Signa 23: 843-65



Filmografía citada

Chase, David. 1999: The Sopranos. Home Box Office (HBO)

De Sica, Vittorio. 1948: Ladri di Biciclette. Produzioni De Sica (PDS)

Ford, John. 1940: The Grapes of Wrath. Productor, Darryl F. Zanuck. 20th Century Fox

Kazan, Elia. 1954: On the Waterfront. Columbia Pictures

Leigh, Mike. 1985: Four days in July. British Broadcasting Corporation (BBC)

Leigh, Mike. 1988: High Hopes. British Screen Productions/Channel Four Films

Leigh, Mike. 2010: Another Year. Film4 / Focus Features/Thin Man Films/UK Film Council

Rossellini, Roberto. 1946: Roma città aperta. Excelsa Films

Simon, David & Joe Burns. 2002: The Wire. Home Box Office (HBO)
Section
Articles