Reflections about the creation of an association that welcomes and represents the collective of cultural workers

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2019-12-30
Itziar Zorita Agirre

Abstract

There are multiple associations built by artists and cultural workers whose mission is mainly to join forces to defend and demand improvements from a labor, political, social and existential point of view. However, there are still few cultural workers who join some kind of structured and formal associations. Faced with this reality, examples such as the InsultARTe community offer complementary alternatives for the meeting between cultural professionals. It is another type of community, more informal, that is established in digital spaces, from the margins and in conditions of bigger precariousness in terms of resources, visibility and ability to establish itself as a social interlocutor. The case of InsultARTe raises the discussion about what type of organization could be created, what are the professional profiles that could be included in this kind of community, its proper functioning or which organizational model should have.

How to Cite

Zorita Agirre, Itziar. 2019. “Reflections about the Creation of an Association That Welcomes and Represents the Collective of Cultural Workers”. AusArt 7 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.21143.
Abstract 264 | PDF (Español) Downloads 192 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

CULTURAL WORKER, OPEN COMMUNITY, INSULTARTE (CULTURAL ASSOCIATION), CULTURAL ASSOCIATIONS

References
AAVC (Associacio d'Artistes Visuals de Catalunya). 2006. La dimensión económica de las artes visuales en España. Barcelona: Associació d'Artistes Visuals de Catalunya

ARTImetría. 2009. Valoración económica del trabajo del creador-a en las artes visuales: Informe final. Dir., Antoni Laporte; coord., Joaquina Bobes. Vitoria-Gasteiz: Gobierno del País Vasco. https://avvac.files.word.com/2014/01/artimetria-pv.pdf

AVVAC (Artistes Visuals de València, Alacant i Castelló). 2013. "Informe sobre la situación de los artistas visuales". Avvac.wordpress.com 21 marzo. https://avvac.word.com/2013/03/21/estatuto-del-artista-2012/

Butler, Judith. 2009. Marcos de guerra: Las vidas lloradas. Traducción de Benardo Moreno Carrillo. Barcelona: Paidós

Garbayo Maeztu, Maite. 2018. "Maternidad, arte y precariedad: estrategias desde la vulnerabilidad". Arte y Políticas de Identidad 19: 68-82

Güell, Núria. 2019. "¿Cómo regular la práctica artística a través de un estatuto profesional que responde a las necesidades de todos los artistas?". Ponencia de "Prekariart", Seminario Universidad del País Vasco (UPV/EHU), Bilbao, 8-10 mayo

Haraway, Donna J. 1995. Ciencia, cyborgs y mujeres: La reinvención de la naturaleza. Traducción de Manuel Talens. Madrid: Cátedra

InsultARTe. 2011. "Consejos para creadores, artistas, productores culturales, etc". InsultARTe (blog) 13 abril. http://www.insultarte.net/p/ideas.html?spref=bl

Pérez Ibáñez, Marta & Isidro López Aparicio. 2018. "Actividad artística y precariedad: la situación económica de los/las artistas en España a partir de un estudio global". En VIII Workshop en Economía y Gestión de la Cultura, Universidad de Sevilla

Piazzini Suárez, Carlo Emilio. 2014. "Conocimientos situados y pensamientos fronterizos: Una relectura desde la universidad". Geopolíticas 5(1): 11-33

Standing, Guy. 2013. El precariado: Una nueva clase social. Traducción de Juan Mari Madariaga. Barcelona: Pasado & Presente

Zafra Alcaraz, Remedios. 2017. El entusiasmo: Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Anagrama
Section
Articles