The three economies of the artistic sector

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2020-01-13
Izaskun Echevarría Madinabeitia

Abstract

Thanks to the analysis developed from the work 'History zero' of Stefanos Tsivopoulos, shown at the Venice Biennale 2013, in connection with the analysis of Bourdieu about the system of art, we delve into the ambiguities of concepts such as value and price to understand that what we get from our work is the result of monetizing our work force within a mercantile system. This is an aspect that we must learn to handle, since it is not something given within a perfectly regulated framework, but a power from which to extract profitability, a space where mutant relationships are established between diverse agents who go through life and artistic praxis. From the language of art itself, as well as art research and cultural management, touching on aspects of law and Economics, the article reflects on the relationship between art and work.

How to Cite

Echevarría Madinabeitia, Izaskun. 2020. “The Three Economies of the Artistic Sector”. AusArt 7 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.21152.
Abstract 446 | PDF (Español) Downloads 587 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

ART ECONOMICS, ECONOMIC CRISIS, ART SYSTEM, ART SOCIOLOGY, TSIVOPOULOS, STEFANOS (1973-), CAPITALISM

References
Aldaz Enrique, Maite. 2017. "Institución Arte y Precariedad: Las prácticas artísticas en la época de la mercantilización de la vida". En Producción artística en tiempos del precariado laboral, edición a cargo de Carmen Navarrete & Juan Vicente Aliaga, 13-39. Madrid: Tierra de Nadie

Aramburu Gil, Nekane, dir. 2011. Historia y situación actual de los colectivos de artistas y espacios independientes en el estado español (1980-2010): La otra historia. Vitoria-Gasteiz: N. Aramburu

AVVAC Artistes Visuals de València, Alacant i Castelló. 2016a. "Normativa para la creación de jurados y comisiones técnicas". Avvac.net, 11 dic. http://www.avvac.net/normativa-para-la-creacion-de-jurados-y-comisiones-tecnicas/

AVVAC Artistes Visuals de València, Alacant i Castelló. 2016b. "Propuesta para la regulación de convocatorias". Avvac.net, 11 dic. http://www.avvac.net/propuesta-para-la-regulacion-de-convocatorias/

Bishop, Claire. 2017. Infiernos artificiales: Arte participativo y políticas de la espectaduría. Traducción Israel Galina Vaca. Ciudad de México: Taller de Ediciones Económicas

Bourdieu, Pierre. 1995. Las reglas del arte: Génesis y estructura del campo literario. Traducción de Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama

Brun Menéndez, Lluís. 2006. Manual de Buenas prácticas profesionales en las artes visuales. Madrid: Unión de Asociaciones de Artistas Visuales. https://avvac.files.wordpress.com/2013/05/avvac_manual_buenas_practicas_02.pdf

Canogar, Daniel. 1992. Ciudades efímeras: Exposiciones universales; Espectáculo y tecnología. Madrid: Julio Ollero

De Cabo de la Vega, Antonio. 2012. "El fracaso del constitucionalismo social y la necesidad de un nuevo constitucionalismo". En Por una asamblea constituyente: Una solución democrática a la crisis, Marco Aparicio Wilhelmi et al., 29-48. Madrid: Sequitur. https://www.ucm.es/data/cont/docs/603-2013-12-19-asambleaconstituyente.pdf

Echevarria Madinabeitia, Izaskun. 2019. "De la crítica institucional a las instituciones críticas: Políticas culturales y autogestión en arte en el contexto español, 2007-2017". Tesis Univ. Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/122314

Federici, Silvia. 2015. Calibán y la bruja: Mujeres, cuerpo y acumulación primitiva. Traducción, Verónica Hendel & Leopoldo Sebastián Touza. Madrid: Traficantes de Sueños

Fontdevila Subirana, Oriol. 2013. "Arqueología preventiva". Ciclo de exposiciones en el Espai 13 de la Fundació Joan Miró. http://oriolfontdevila.net/es/arqueologia-preventiva/

Fontdevila Subirana, Oriol. 2017. El arte de la mediación. Bilbao: Consonni

Gielen, Pascal. 2014. El murmullo de la multitud artística: Arte global, política y posfordismo. Traducción a cargo de Hugo López-Castrillo & Alejandro Arozamena. Madrid : Brumaria

Gioni, Massimiliano, ed. 2013. II palazzo enciclopedico: Guida breve. Venezia: Marsilio

Güell, Nuria. 2017. "Afrodita". Conf. Centre El Carme, Valéncia, 22 sept. Vídeo de Vimeo, 11:52 min. https://vimeo.com/238026459

Pérez Ibáñez, Marta & López Aparicio, Isidro. 2018. La actividad económica de los/las artistas en España: Estudio y análisis. Coord., Ecosistema del Arte. Madrid: Fundación Antonio de Nebrija

Tsivopoulos, Stefanos. 2013. "Biennale Arte 2013-Greece". Intervista alla 55. Esposizione Internazionale d'Arte. Vídeo de Youtube, 3:03 min. https://www.youtube.com/watch?v=hDvlUqvxI3o

Tsivopoulos, Stefanos. 2014. "History Zero" Thegreekfoundation.com, 4 sept. www.thegreekfoundation.com/art/history-zero-stefanos-tsivopoulos
Section
Articles