The teaching of Mexican electronic art Alternatives for local conditions

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2020-06-30
Cynthia Patricia Villagómez Oviedo

Abstract

The teaching of Mexican electronic art facilitates the comprehension of the scientific and technological knowledge. Through electronic art people can reach online communities, being capable to solve specific problems regarding their artistic developments or just to know more about science and technology. Electronic art can make major improvements on a specific group or an entire society. The professional education at the universities in countries with economic adversities depends on national and international standards, most of them archaic, but very important if a university wants to create or redesign undergraduate programs, these standards are an obstacle for art programs, because, those needs flexibility to choose diverse class subjects that might belong to other educative programs. This article talked about disadvantages of institutional documents for the creation of educational programs and the advantages of apply new forms to create art programs that could contribute to a flexible educational programs.

How to Cite

Villagómez Oviedo, Cynthia Patricia. 2020. “The Teaching of Mexican Electronic Art: Alternatives for Local Conditions”. AusArt 8 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.21551.
Abstract 254 | HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 PDF (Español) Downloads 309

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

REUSE, MEXICO, UNIVERSITY ARTISTIC LEARNING, EDUCATIONAL PROGRAMS, ELECTRONIC ART

References
Bourriaud, Nicolas. (2000) 2004. Postproducción. Traducción de Silvio Mattoni. Buenos Aires: Adriana Hidalgo

CONEVAL (Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social). 2013."Pobreza urbana y de las zonas metropolitanas en México". Equipo técnico, Gonzalo Hernández Licona et al.; revisión técnica María del Rosario Cárdenas Elizalde et al. www.coneval.org.mx/Informes/Pobreza/Pobreza%20urbana/Pobreza_urbana_y_de_las_zonas_metropolitanas_en_Mexico.pdf

CONEVAL. 2016. “Medición de la pobreza: Pobreza a nivel municipio 2010 y 2015”. https://www.coneval.org.mx/Medicion/Paginas/Pobreza-municipal.aspx

García Garibay, José Mariano. 2019. “La unidad Lerma de la UAM, consolidada en el valle de Toluca”. Entrevista con el rector de la Universidad Autónoma Metropolitana de México, nota prensa 19 sept. http://www.ler.uam.mx/work/banner/Entrevista_de_UAM_Radio_al_Dr_Mariano.pdf

INEGI (Instituto Nacional de Estadística y Geografía, México). 2018. “Encuesta nacional sobre disponibilidad y uso de tecnologías de la información en los hogares (ENDUTIH)”. www.inegi.org.mx/programas/dutih/2018/

Lieser, Wolf. 2010. Arte digital: Nuevos caminos en el arte. Con la colaboración de Tilman Baumgärtel et al.; traducción al español, Katinka Rosés Becker. Potsdam: H.F. Ullmann

Programa delegacional de desarrollo urbano de Gustavo A. Madero. 1997. DOF (Diario Oficial de la Federación, México), 12 mayo. http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=4878849&fecha=12/05/1997

Universidad de Guanajuato. 2016. “Guía para la modificación de programas educativos de licenciatura y técnico superior universitario”. https://ugto.mx/images/guiamodeloe/guia-modificacion-pe-licenciatura-tsu-universidad-guanajuato.pdf

Universidad de Guanajuato. 2018. “Políticas y lineamientos generales de racionalidad, austeridad y disciplina presupuestal de la Universidad de Guanajuato para el ejercicio fiscal del año 2019”. https://www.ugto.mx/images/pdf/politicas-lineamientos-generales-racionalidad-austeridad-disciplina-presupuestal-2019.pdf

Villagómez Oviedo, Cynthia Patricia. 2017. “Análisis de procesos de producción artística digital en México: Artistas digitales mexicanos y su obra”. Tesis Univ. Politècnica de València
Section
Articles