[Work-in-process] + [work-in-progress]
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
In this contribution, I intend to approach a supposed Cuban scenario as a possibility of wandering between the lived-in space and the constructed space. This approach will begin through Bozal; an identifying contradiction of communication means that African slaves developed on the island. The Bozal allows us to distinguish the non-systematic nature of structures and forms that would break with the established Indo-European genealogical models through an interrupted transmission process, typical of linguistic miscegenation.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
LIVED-IN SPACE, CONSTRUCTED SPACE, VERNACULAR SENSITIVITY, MONTAGE, CUBA
Benjamin, Walter. (1940) 2005. Libro de los pasajes. Edición de Rolf Tiedemann; traducción, Luis Fernández Castañeda, Isidro Herrera & Fernando Guerrero. Madrid: Akal
Bergson, Henri. (1896) 2006. Materia y memoria: Ensayo sobre la relación del cuerpo con el espíritu. Prólogo, María Pía López; apéndice, Henri Bergson; traducción, Pablo Ires. Buenos Aires: Cactus
Carpentier, Alejo. 1960. “El teatro bufo cubano”. Lunes de Revolución 87, 19 dic.
Chejfec, Sergio. 2016. Teoría del ascensor. Zaragoza: Jekyll & Jill
Evans, Jan. E. 2014. Miguel de Unamuno's quest for faith: A Kierkegaardian understanding of Unamuno's struggle to believe. Cambridge: James Clarke & Co
García Fernández, Pedro Antonio. 2020. “El joven Martí y los sucesos del teatro Villanueva”, Cuba Ahora, 19 junio
García Martín, Pedro. 2014. “El Quijote en el nuevo orden del franquismo”, EHumanista: Journal of Iberian Studies 28
Guevara, Ernesto. 1965. El socialismo y el hombre en Cuba. La Habana: Revolución
Jennings, Michael. 2010. “Walter Benjamin y la vanguardia europea”. En Walter Benjamin: Culturas de la imagen, Alejandra Uslenghi, comp.; traducido por Alejandra Uslenghi & Silvia Villegas. Buenos Aires: Eterna Cadencia
Leal, Rine. 1975. “La chancleta y el coturno”. Prólogo a: Teatro bufo siglo XIX: Antología, selección y prólogo de Rine Leal. La Habana: Arte y Literatura
Leal, Rine. 1975. La selva oscura, t. 1: Historia del teatro cubano desde sus orígenes hasta 1868. La Habana: Arte y Literatura
Leal, Rine. 1982. La selva oscura, t. 2: De los bufos a la neocolonia (Historia del teatro cubano de 1868 a 1902). La Habana: Arte y Literatura
Loomis, John A. 1999. Revolution of forms: Cuba's forgotten art schools. Foreword by Gerardo Mosquera. New York: Princeton Architectural Press
Mallarmé, Stéphane. (1897) 1998. “La acción restringida”. En Stéphane Mallarmé en castellano, III: Divagaciones; Seguido de Prosa diversa; Correspondencia, traducción y prólogo de Ricardo Silva-Santisteban, 227-32. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú
Nuez, Iván de la. 2019. “La utopía paralela: Ciudades soñadas en Cuba (1980-1993)”. Programa de mano de la exposición. Barcelona: La Virreina Centre de la Imatge
Pérez Velázquez, Julio César. 2018. “La naturaleza en la obra de Fernando Salinas”. Arquitectura y Urbanismo 39(3): 32-50-
Rabaté, Colette & Jean-Claude Rabaté. 2009. Miguel de Unamuno: Biografía. Madrid: Taurus
Rancière, Jacques. (2000) 2014. El reparto de los sensible: Estética y política. Traducción de Cristóbal Durán et al. Buenos Aires: Prometeo
Segre, Roberto. (1998) 2005. “Encrucijadas de la arquitectura en Cuba: Realismo mágico, realismo socialista y realismo crítico”. En: Tres décadas de reflexiones sobre el hábitat latinoamericano, 116-26. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia
Segre, Roberto. 1970. Diez años de arquitectura en Cuba revolucionaria. La Habana: Unión
Zardoya, María Victoria. 2018. “La Habana”. En: La arquitectura de la revolución cubana 1959-2018: De primera mano; Entrevistas con sus protagonistas y cronistas, Manuel Cuadra, ed., 9-36. Kassel: Kassel University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.