Release technique and contact-improvisation Two contributions of American postmodern dance under the research paradigm
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Emerging during the American post-modern dance revolution, release technique and contact-improvisation were conceived and developed as research-based learning processes. They represented a questioning of the traditional dimensions of dance learning that involved both the discovery of the principles of body technique through an understanding of the laws of physics in relation to movement and the anatomy of each body, and the creative and personal involvement of the dancer. These techniques promote a transformation in the way of thinking movement, which in turn becomes a way of generating thought about the body, personal engagement and the social vision of the art of dance. The purpose of this article is to provide a theoretical contextualisation of the humanistic and pedagogical foundations of postmodern release and contact-improvisation techniques. The methodology is based on a bibliographical compilation and critical analysis that begins with a theoretical consideration of the research paradigm and moves down to the teaching styles under which both techniques are found.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
RESEARCH PARADIGM IN DANCE, PROCESS TECHNIQUES, CREATIVE TECHNIQUES, ACTIVE LEARNING, EMANCIPATION
Albright, Ann Cooper. 2018. How to land: Finding ground in an unstable world. New York: Oxford University
Alemany Lázaro, María José. 2013. Historia de la danza II: La danza moderna hasta la Segunda Guerra Mundial. Valencia: Piles
Alvarez Fernández, María del Sol, Isabel Balaguer Solá, Isabel María Castillo Fernández & Joan Lynne. Duda. 2012. «The coachcreated motivational climate, young athletes’ well-being, and intentions to continue participation». Journal of Clinical Sport Psychology 6(2): 166-179. https://doi.org/10.1123/jcsp.6.2.166
Au, Susan. 1988. Ballet and modern dance. Introduction by Selma Jeanne Cohen. London: Thames and Hudson
Buckwalter, Melisa. 2012. «Release- a mystery». «The anatomy of the center by Nancy Topf», monographic issue Contact Quarterly 37(2): 36-37
Burt, Ramsay. 2006. Judson Dance Theater: Performative traces. New York: Routledge
Carretero Rodríguez, Mario. (1993) 2021. Constructivismo y educación. Buenos Aires: Tilde
Celichowska, Renata. 2000. The Erick Hawkins modern dance technique. Illustrations by León Belokon; labanotation by Ilene Fox. Hightstown NJ: Princenton
Chinchilla Minguet, José Luis & María Luisa Zagalaz Sánchez. 2002. Didáctica de la Educación física. Madrid: CCS
Collingwood, Robin George. (1965) 2004. Idea de la historia. Traducción de Edmundo O´ Gorman & Jorge Hernández Campos. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica
Conde García, Cristina & Bartolomé Jesús Almagro Torres. 2013. «Estrategias para desarrollar la inteligencia emocional y la motivación en el alumnado de Educación física». E-motion Revista de Educación, Motricidad e Investigación 1: 212-220. https://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/8060/Estrategias_para_desarrollar_la_estrategia.pdf?sequence=2
Condró, Lucas & Pablo Messiez. 2015. Asymmetrical-motion: Notas sobre pedagogía y movimiento. Prólogo de Claudia Faci. Madrid: Continta Me Tienes
Croce, Benedetto. (1938) 2005. La historia como hazaña de la libertad. Traducción de Enrique Díez-Canedo. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica. https://www.academia.edu/44505495/La_historia_como_haza%C3%B1a_de_la_libertad
Delgado Noguera, Miguel Ángel. 1991. Los estilos de enseñanza en la educación física: Propuesta para una reforma de la enseñanza. Granada: Universidad de Granada
Delgado Noguera, Miguel Ángel. 1993. Fundamentos de la educación física para la enseñanza primaria. Murcia: Inde
Dilthey, Wilhelm. (1883) 1966. Introducción a las ciencias del espíritu. Traducción de Eugenio Imaz. Ciudad de México: Fondo de cultura Económica
Droysen, Johann Gustav. (1858) 1983. Histórica: Lecciones sobre la enciclopedia y metodología de la historia. Traducción de Ernesto Garzón Valdés & Rafael Gutiérrez Girardot. Barcelona: Alfa
Escolano Pérez, Elena, María Luisa Herrero Nivela & Rocío Echeverría Expósito. 2014. «La resolución de problemas como estrategia de enseñanza para el aprendizaje de la táctica ofensiva en la categoría pre-benjamín de fútbol 8». Revista Psicológica del Deporte 23(1): 209-217. https://archives.rpd-online.com/article/download/v23-n1-escolano-herrero-echeverria/1422-4907-1-PB.pdf
Festinger, Leon. 1957. A theory of cognitive dissonance. Standorf CA: Standorf University
Freire, Paulo. (1970) 2005. Pedagogía del oprimido. Traducción de Jorge Mellado. Ciudad de México: Siglo XXI
Fulkerson, Mary O'Donnell. 1977. Language of the axis. Dartington Hall UK: Dartington College of Arts
Fulkerson, Mary O'Donnell. 2005. «Release dance curriculum written for Artez, Arnhem, The Nederlands». Releasedance.com, 20 oct. https://timeless-records.com/releasedance/ReleaseDance/pdf/one%20line%20release.pdf
García Llamas. José Luis, María Angeles González Galán & Belén Ballesteros Velázquez. 2001. Introducción a la investigación en educación. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia
George, Doran. 2020. The natural body in domatics dance training. Edited by Susan Leigh Foster. Oxford: Oxford University
Giménez Morte, Carmen. 2016. «Una aproximación a la estética de la danza posmoderna y contemporánea: La improvisación como estrategia creativa». En Historia de la danza, Vol. II: El siglo XX, Sally R. Sommer et al. 345-392. Valencia: Mahali
Guba, Egon G. & Yvonna S. Lincoln. 1991. «Investigación naturalista y racionalista». En Enciclopedia internacional de la educación, dirigida por Torsten Husen & T. Neville Postlethwaite, vol. 6, 3337-3343. Valencia: Vicens Vives
Guilbaut, Serge. 1983. How New York stole the idea of modern art: Abstract expresionism, freedom, and the cold war. Translated by Arthur Goldhammer. Chicago: University of Chicago
Hartley, Linda. 2018. «Dance in the 1970s, a crucible for de-schooling: Teleasing into being danced». Theatre, Dance and Performance Training 9(3): 358-366. https://doi.org/10.1080/19443927.2018.1479295
https://contactquarterly.com/cq/article-gallery/view/releasing-dance-interview-with-joan-skinner.pdf
Husserl, Edmund. (1954) 1992. La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Traducción de Juan José Sanguineti. Barcelona: Crítica
Jhonson, David W., Roger T. Johson & Edythe J. Holubec. 1999. Aprendizaje cooperativo en el aula. Traducido por Gloria Vitale. Barcelona: Paidós
Junco Herrera, Inmaculada. 2010. «La motivación en el proceso enseñanza-aprendizaje». Temas para la Educación Revista Digital para Profesionales de la Enseñanza 9. https://www2.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7327.pdf
Kaltenbrunner, Tomas. 1998. Contact improvisation: Moving, dancing, interaction; With an introduction to new dance. Translated by Nick Procyk. Oxford: Meyer & Meyer Sport
Koteen, David & Nancy Stark Smith. 2021. Caught falling: The confluence of contact improvisation; Nancy Stark Smith, and other moving ideas. Backwords by Steve Paxton. Middletown CT: Wesleyan University
Krathwohl, David R. 2002. «A revisión of Bloom`s taxonomy: An overview». Theory into Practice 41(4): 212-218. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2
Lepkoff, Daniel. 2009. «What is release technique?». Movementresearch.org, 1 April. https://movementresearch.org/publications/critical-correspondence/mrpj-19-release-all-about-release-part-2-what-is-release-technique-by-daniel-lepkoff
Longás Thompson, Catalina Isabel. 2012. «La improvisación en danza contemporánea como lenguaje: Una reflexión desde la hermeneútica moderna». Trabajo fin de titulación Univ. Arcis (Santiago de Chile). https://iescapayanch-cat.infd.edu.ar/sitio/wp-content/uploads/2020/03/Longas-Thompson-Catalina-Isabel-2012-La-improvisacion-en-danza-contemporanea-como-lenguaje.pdf
Marcuse, Herbert. (1953) 1983. Eros y civilización. Traducción de Juan García Ponce. Madrid: Sarpe. https://monoskop.org/images/b/b6/Herbert_Marcuse_Eros_y_civilizacion_1983.pdf
Medina Domínguez, María & Antonio Medina Rivilla. 2015. «Modelos didácticos y métodos para el desarrollo del conocimiento y la cultura innovadora de las instituciones educativas». En Innovación de la educación y de la docencia, Antonio Medina Rivilla, coordinador, 29-61. Madrid: Universitaria Ramón Areces
Medina Rivilla, Antonio & Francisco Salvador Mata, coords. 2002. Didáctica general. Rosario Arroyo González et al. Madrid: Pearson Educación
Miguel Hernández, Beatriz, Juan Ignacio Moreno Sánchez, Gerardo León Albert & José Antonio Cascales Pujalte. 2008. «Bases psicopedagógicas del nuevo modelo didáctico para la enseñanza de las ciencias y de la ingeniería en el espacio europeo de educación superior». En I jornadas nuevas tendencias en la enseñanza de las ciencias y las ingenierías: 16 al 18 de octubre de 2008; Comunicaciones. Murcia: Consejo Escolar Región de Murcia. http://hdl.handle.net/10317/1087
Mirete Ruiz, Ana Belén. 2014. «TIC y enfoques de enseñanza y aprendizaje en educación superior». Tesis Univ. de Murcia
Noissete, Philippe. 2011. Talk about contemporary dance. París: Flammarion
Piaget, Jean. (1932) 1983. El criterio moral en el niño. Traducido del francés por Nuria Vidal. Barcelona: Fontanella
Rodríguez Palacios, José Miguel. 2016. «La influencia del estilo de enseñanza en el fútbol base». Apunts Educación Física y Deportes 126(4): 46-54. http://10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/4).126.05
Sánchez Bañuelos, Fernando. 1986. Bases para una didáctica de la educación física y el deporte. Madrid: Gymnos
Sánchez Martínez, José Antonio & Jaime Conde-Salazar. 2003. Cuerpos sobre blanco. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha
Schutz, Alfred. (1962) 2003. El problema de la realidad social. Maurice Natanson, compilador; traducción de Nestor Míguez. Buenos Aires: Amorrortu
Siegmund, Gerald. 2003. «El problema de la identidad en la danza contemporánea: Del arte de la imitación al arte de la acción». En Cuerpos sobre blancos, José A. Sánchez & Jaime Conde-Salazar, eds., 51-62. Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha
Skinner, Joan. 1990. «Releasing dance: Interview with Joan Skinner». By Stephanie Skura. Contact Quarterly 15(3): 11-18.
Stern, Daniel & Günter L. Huber, eds. 1997. Active learning for students and teachers: Report from eight countries. Frankfurt am Main: Peter Lang
Sweigard, Lulu. 1974. Human movement potential: Its ideokinetic facilitation. New York: Harper & Row
Todd, Mabel Elsworth. 1937. The thinking body: A study of the balancing forces of dynamic man. Brooklyn NY: Dance Horizons
Topf, Nancy & Hetty King. 2022. A guide to a somatic movement practice: The anatomy of center. Gainesville FL: University of Florida
Weber, Max. (1905) 2009. La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Traducida por Luis Legaz Lacambra; presentación Jesús López Medel. Madrid: Reus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.