Release technique and contact-improvisation Two contributions of American postmodern dance under the research paradigm

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2025-01-24
Rosa Belén Ardid Pérez Natividad Navalón Blesa

Abstract

Emerging during the American post-modern dance revolution, release technique and contact-improvisation were conceived and developed as research-based learning processes. They represented a questioning of the traditional dimensions of dance learning that involved both the discovery of the principles of body technique through an understanding of the laws of physics in relation to movement and the anatomy of each body, and the creative and personal involvement of the dancer. These techniques promote a transformation in the way of thinking movement, which in turn becomes a way of generating thought about the body, personal engagement and the social vision of the art of dance. The purpose of this article is to provide a theoretical contextualisation of the humanistic and pedagogical foundations of postmodern release and contact-improvisation techniques. The methodology is based on a bibliographical compilation and critical analysis that begins with a theoretical consideration of the research paradigm and moves down to the teaching styles under which both techniques are found.

How to Cite

Ardid Pérez, Rosa Belén, and Natividad Navalón Blesa. 2025. “Release Technique and Contact-Improvisation: Two Contributions of American Postmodern Dance under the Research Paradigm”. AusArt 13 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.26939.
Abstract 30 | PDF (Español) Downloads 17

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

RESEARCH PARADIGM IN DANCE, PROCESS TECHNIQUES, CREATIVE TECHNIQUES, ACTIVE LEARNING, EMANCIPATION

References
Abad Carlés, Ana. 2004. Historia del ballet y de la danza moderna. Selección de ilustraciones de Víctor M. Burell. Madrid: Alianza

Albright, Ann Cooper. 2018. How to land: Finding ground in an unstable world. New York: Oxford University

Alemany Lázaro, María José. 2013. Historia de la danza II: La danza moderna hasta la Segunda Guerra Mundial. Valencia: Piles

Alvarez Fernández, María del Sol, Isabel Balaguer Solá, Isabel María Castillo Fernández & Joan Lynne. Duda. 2012. «The coachcreated motivational climate, young athletes’ well-being, and intentions to continue participation». Journal of Clinical Sport Psychology 6(2): 166-179. https://doi.org/10.1123/jcsp.6.2.166

Au, Susan. 1988. Ballet and modern dance. Introduction by Selma Jeanne Cohen. London: Thames and Hudson

Buckwalter, Melisa. 2012. «Release- a mystery». «The anatomy of the center by Nancy Topf», monographic issue Contact Quarterly 37(2): 36-37

Burt, Ramsay. 2006. Judson Dance Theater: Performative traces. New York: Routledge

Carretero Rodríguez, Mario. (1993) 2021. Constructivismo y educación. Buenos Aires: Tilde

Celichowska, Renata. 2000. The Erick Hawkins modern dance technique. Illustrations by León Belokon; labanotation by Ilene Fox. Hightstown NJ: Princenton

Chinchilla Minguet, José Luis & María Luisa Zagalaz Sánchez. 2002. Didáctica de la Educación física. Madrid: CCS

Collingwood, Robin George. (1965) 2004. Idea de la historia. Traducción de Edmundo O´ Gorman & Jorge Hernández Campos. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica

Conde García, Cristina & Bartolomé Jesús Almagro Torres. 2013. «Estrategias para desarrollar la inteligencia emocional y la motivación en el alumnado de Educación física». E-motion Revista de Educación, Motricidad e Investigación 1: 212-220. https://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/8060/Estrategias_para_desarrollar_la_estrategia.pdf?sequence=2

Condró, Lucas & Pablo Messiez. 2015. Asymmetrical-motion: Notas sobre pedagogía y movimiento. Prólogo de Claudia Faci. Madrid: Continta Me Tienes

Croce, Benedetto. (1938) 2005. La historia como hazaña de la libertad. Traducción de Enrique Díez-Canedo. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica. https://www.academia.edu/44505495/La_historia_como_haza%C3%B1a_de_la_libertad

Delgado Noguera, Miguel Ángel. 1991. Los estilos de enseñanza en la educación física: Propuesta para una reforma de la enseñanza. Granada: Universidad de Granada

Delgado Noguera, Miguel Ángel. 1993. Fundamentos de la educación física para la enseñanza primaria. Murcia: Inde

Dilthey, Wilhelm. (1883) 1966. Introducción a las ciencias del espíritu. Traducción de Eugenio Imaz. Ciudad de México: Fondo de cultura Económica

Droysen, Johann Gustav. (1858) 1983. Histórica: Lecciones sobre la enciclopedia y metodología de la historia. Traducción de Ernesto Garzón Valdés & Rafael Gutiérrez Girardot. Barcelona: Alfa

Escolano Pérez, Elena, María Luisa Herrero Nivela & Rocío Echeverría Expósito. 2014. «La resolución de problemas como estrategia de enseñanza para el aprendizaje de la táctica ofensiva en la categoría pre-benjamín de fútbol 8». Revista Psicológica del Deporte 23(1): 209-217. https://archives.rpd-online.com/article/download/v23-n1-escolano-herrero-echeverria/1422-4907-1-PB.pdf

Festinger, Leon. 1957. A theory of cognitive dissonance. Standorf CA: Standorf University

Freire, Paulo. (1970) 2005. Pedagogía del oprimido. Traducción de Jorge Mellado. Ciudad de México: Siglo XXI

Fulkerson, Mary O'Donnell. 1977. Language of the axis. Dartington Hall UK: Dartington College of Arts

Fulkerson, Mary O'Donnell. 2005. «Release dance curriculum written for Artez, Arnhem, The Nederlands». Releasedance.com, 20 oct. https://timeless-records.com/releasedance/ReleaseDance/pdf/one%20line%20release.pdf

García Llamas. José Luis, María Angeles González Galán & Belén Ballesteros Velázquez. 2001. Introducción a la investigación en educación. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia

George, Doran. 2020. The natural body in domatics dance training. Edited by Susan Leigh Foster. Oxford: Oxford University

Giménez Morte, Carmen. 2016. «Una aproximación a la estética de la danza posmoderna y contemporánea: La improvisación como estrategia creativa». En Historia de la danza, Vol. II: El siglo XX, Sally R. Sommer et al. 345-392. Valencia: Mahali

Guba, Egon G. & Yvonna S. Lincoln. 1991. «Investigación naturalista y racionalista». En Enciclopedia internacional de la educación, dirigida por Torsten Husen & T. Neville Postlethwaite, vol. 6, 3337-3343. Valencia: Vicens Vives

Guilbaut, Serge. 1983. How New York stole the idea of modern art: Abstract expresionism, freedom, and the cold war. Translated by Arthur Goldhammer. Chicago: University of Chicago

Hartley, Linda. 2018. «Dance in the 1970s, a crucible for de-schooling: Teleasing into being danced». Theatre, Dance and Performance Training 9(3): 358-366. https://doi.org/10.1080/19443927.2018.1479295

https://contactquarterly.com/cq/article-gallery/view/releasing-dance-interview-with-joan-skinner.pdf

Husserl, Edmund. (1954) 1992. La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Traducción de Juan José Sanguineti. Barcelona: Crítica

Jhonson, David W., Roger T. Johson & Edythe J. Holubec. 1999. Aprendizaje cooperativo en el aula. Traducido por Gloria Vitale. Barcelona: Paidós

Junco Herrera, Inmaculada. 2010. «La motivación en el proceso enseñanza-aprendizaje». Temas para la Educación Revista Digital para Profesionales de la Enseñanza 9. https://www2.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7327.pdf

Kaltenbrunner, Tomas. 1998. Contact improvisation: Moving, dancing, interaction; With an introduction to new dance. Translated by Nick Procyk. Oxford: Meyer & Meyer Sport

Koteen, David & Nancy Stark Smith. 2021. Caught falling: The confluence of contact improvisation; Nancy Stark Smith, and other moving ideas. Backwords by Steve Paxton. Middletown CT: Wesleyan University

Krathwohl, David R. 2002. «A revisión of Bloom`s taxonomy: An overview». Theory into Practice 41(4): 212-218. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2

Lepkoff, Daniel. 2009. «What is release technique?». Movementresearch.org, 1 April. https://movementresearch.org/publications/critical-correspondence/mrpj-19-release-all-about-release-part-2-what-is-release-technique-by-daniel-lepkoff

Longás Thompson, Catalina Isabel. 2012. «La improvisación en danza contemporánea como lenguaje: Una reflexión desde la hermeneútica moderna». Trabajo fin de titulación Univ. Arcis (Santiago de Chile). https://iescapayanch-cat.infd.edu.ar/sitio/wp-content/uploads/2020/03/Longas-Thompson-Catalina-Isabel-2012-La-improvisacion-en-danza-contemporanea-como-lenguaje.pdf

Marcuse, Herbert. (1953) 1983. Eros y civilización. Traducción de Juan García Ponce. Madrid: Sarpe. https://monoskop.org/images/b/b6/Herbert_Marcuse_Eros_y_civilizacion_1983.pdf

Medina Domínguez, María & Antonio Medina Rivilla. 2015. «Modelos didácticos y métodos para el desarrollo del conocimiento y la cultura innovadora de las instituciones educativas». En Innovación de la educación y de la docencia, Antonio Medina Rivilla, coordinador, 29-61. Madrid: Universitaria Ramón Areces

Medina Rivilla, Antonio & Francisco Salvador Mata, coords. 2002. Didáctica general. Rosario Arroyo González et al. Madrid: Pearson Educación

Miguel Hernández, Beatriz, Juan Ignacio Moreno Sánchez, Gerardo León Albert & José Antonio Cascales Pujalte. 2008. «Bases psicopedagógicas del nuevo modelo didáctico para la enseñanza de las ciencias y de la ingeniería en el espacio europeo de educación superior». En I jornadas nuevas tendencias en la enseñanza de las ciencias y las ingenierías: 16 al 18 de octubre de 2008; Comunicaciones. Murcia: Consejo Escolar Región de Murcia. http://hdl.handle.net/10317/1087

Mirete Ruiz, Ana Belén. 2014. «TIC y enfoques de enseñanza y aprendizaje en educación superior». Tesis Univ. de Murcia

Noissete, Philippe. 2011. Talk about contemporary dance. París: Flammarion

Piaget, Jean. (1932) 1983. El criterio moral en el niño. Traducido del francés por Nuria Vidal. Barcelona: Fontanella

Rodríguez Palacios, José Miguel. 2016. «La influencia del estilo de enseñanza en el fútbol base». Apunts Educación Física y Deportes 126(4): 46-54. http://10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/4).126.05

Sánchez Bañuelos, Fernando. 1986. Bases para una didáctica de la educación física y el deporte. Madrid: Gymnos

Sánchez Martínez, José Antonio & Jaime Conde-Salazar. 2003. Cuerpos sobre blanco. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha

Schutz, Alfred. (1962) 2003. El problema de la realidad social. Maurice Natanson, compilador; traducción de Nestor Míguez. Buenos Aires: Amorrortu

Siegmund, Gerald. 2003. «El problema de la identidad en la danza contemporánea: Del arte de la imitación al arte de la acción». En Cuerpos sobre blancos, José A. Sánchez & Jaime Conde-Salazar, eds., 51-62. Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha

Skinner, Joan. 1990. «Releasing dance: Interview with Joan Skinner». By Stephanie Skura. Contact Quarterly 15(3): 11-18.

Stern, Daniel & Günter L. Huber, eds. 1997. Active learning for students and teachers: Report from eight countries. Frankfurt am Main: Peter Lang

Sweigard, Lulu. 1974. Human movement potential: Its ideokinetic facilitation. New York: Harper & Row

Todd, Mabel Elsworth. 1937. The thinking body: A study of the balancing forces of dynamic man. Brooklyn NY: Dance Horizons

Topf, Nancy & Hetty King. 2022. A guide to a somatic movement practice: The anatomy of center. Gainesville FL: University of Florida

Weber, Max. (1905) 2009. La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Traducida por Luis Legaz Lacambra; presentación Jesús López Medel. Madrid: Reus
Section
Articles