Teaching practice and learning, the sculptural experience in the university context
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2025-01-24
Jon Macareno Ramos
Abstract
The text addresses fundamental issues about the teaching and transmission of sculptural knowledge and its experience in the university context (UPV/EHU). The importance of overcoming and adapting the conditions of academic training to a context capable of fostering an in situ experience that spans the different phases of student learning is raised. Likewise, it reflects on notions such as structure, the limits of discourse, practice, process or material construction and its form.
How to Cite
Macareno Ramos, Jon. 2025. “Teaching Practice and Learning, the Sculptural Experience in the University Context”. AusArt 13 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.26978.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
SCULPTURE, TEACHING, LEARNING, UNIVERSITY, TRANSMISSION
References
Abu ElDahab, Mai et al. 2006. Notes for an art school. Berlin: Manifesta 6 School Books
Adorno, Theodor W. (1970) 1998. Educación para la emancipación: Conferencias y conversaciones con Hellmut Becker (1959-1969). Edición de Gerd Kadelbach; traducción de Jacobo Muñoz. Madrid: Morata
Bal, Mieke. 2018. The trade of the teacher: Visual thinking with Mieke Bal. By Jeroen Lutters. Arnhem: ArtEZ University of the Arts
Beuys, Joseph. (1985) 2006. Joseph Beuys: Ensayos y entrevistas. Edición a cargo de Bernd Klüser; traducción, Miguel Salmerán. Madrid: Síntesis
Bokov, Anna. 2020. Avant-garde as method: Vkhutemas and the pedagogy of space 1920 -1930. Zurich: Park Books
Colón Llamas, Luis Carlos. 1999. Vkhutemas-Vkhutein: La formación de una pedagogía científica para la enseñanza artística. Valladolid: Universidad de Valladolid
Dewey, John. (1916) 1995. Democracia y educación: Una introducción a la filosofía de la educación / John Dewey. Traducción de Lorenzo Luzuriaga. Madrid: Morata
Dewey, John. (1934) 2008. El arte como experiencia. Traducción y prólogo de Jordi Claramonte. Barcelona: Paidós
Joël, Dor. (1985) 2000. Introducción a la lectura de Lacan: El inconsciente estructurado como un lenguaje. Traducción. Margarita Mizraji. Barcelona: Gedisa
Krauss, Rosalind. (1977) 2010. Pasajes de la escultura moderna. Traducción Alfredo Brotons Muñoz. Madrid: Akal
Oteiza, Jorge. 2008. Laboratorio experimental [Laborategi esperimentala]. Exposición, entre el 20 de junio de 2008 y enero de 2009, Ángel Bados, ed. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Piaget, Jean. (1960) 1974. El estructuralismo. Traducción, Juan García-Bosch & Damiá de Bas. Vilassar de Mar, Barcelona: Oikos-Tau
Adorno, Theodor W. (1970) 1998. Educación para la emancipación: Conferencias y conversaciones con Hellmut Becker (1959-1969). Edición de Gerd Kadelbach; traducción de Jacobo Muñoz. Madrid: Morata
Bal, Mieke. 2018. The trade of the teacher: Visual thinking with Mieke Bal. By Jeroen Lutters. Arnhem: ArtEZ University of the Arts
Beuys, Joseph. (1985) 2006. Joseph Beuys: Ensayos y entrevistas. Edición a cargo de Bernd Klüser; traducción, Miguel Salmerán. Madrid: Síntesis
Bokov, Anna. 2020. Avant-garde as method: Vkhutemas and the pedagogy of space 1920 -1930. Zurich: Park Books
Colón Llamas, Luis Carlos. 1999. Vkhutemas-Vkhutein: La formación de una pedagogía científica para la enseñanza artística. Valladolid: Universidad de Valladolid
Dewey, John. (1916) 1995. Democracia y educación: Una introducción a la filosofía de la educación / John Dewey. Traducción de Lorenzo Luzuriaga. Madrid: Morata
Dewey, John. (1934) 2008. El arte como experiencia. Traducción y prólogo de Jordi Claramonte. Barcelona: Paidós
Joël, Dor. (1985) 2000. Introducción a la lectura de Lacan: El inconsciente estructurado como un lenguaje. Traducción. Margarita Mizraji. Barcelona: Gedisa
Krauss, Rosalind. (1977) 2010. Pasajes de la escultura moderna. Traducción Alfredo Brotons Muñoz. Madrid: Akal
Oteiza, Jorge. 2008. Laboratorio experimental [Laborategi esperimentala]. Exposición, entre el 20 de junio de 2008 y enero de 2009, Ángel Bados, ed. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Piaget, Jean. (1960) 1974. El estructuralismo. Traducción, Juan García-Bosch & Damiá de Bas. Vilassar de Mar, Barcelona: Oikos-Tau
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.