Teaching practice and learning, the sculptural experience in the university context

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2025-01-24
Jon Macareno Ramos

Abstract

The text addresses fundamental issues about the teaching and transmission of sculptural knowledge and its experience in the university context (UPV/EHU). The importance of overcoming and adapting the conditions of academic training to a context capable of fostering an in situ experience that spans the different phases of student learning is raised. Likewise, it reflects on notions such as structure, the limits of discourse, practice, process or material construction and its form.

How to Cite

Macareno Ramos, Jon. 2025. “Teaching Practice and Learning, the Sculptural Experience in the University Context”. AusArt 13 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.26978.
Abstract 25 | PDF (Español) Downloads 24

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

SCULPTURE, TEACHING, LEARNING, UNIVERSITY, TRANSMISSION

References
Abu ElDahab, Mai et al. 2006. Notes for an art school. Berlin: Manifesta 6 School Books

Adorno, Theodor W. (1970) 1998. Educación para la emancipación: Conferencias y conversaciones con Hellmut Becker (1959-1969). Edición de Gerd Kadelbach; traducción de Jacobo Muñoz. Madrid: Morata

Bal, Mieke. 2018. The trade of the teacher: Visual thinking with Mieke Bal. By Jeroen Lutters. Arnhem: ArtEZ University of the Arts

Beuys, Joseph. (1985) 2006. Joseph Beuys: Ensayos y entrevistas. Edición a cargo de Bernd Klüser; traducción, Miguel Salmerán. Madrid: Síntesis

Bokov, Anna. 2020. Avant-garde as method: Vkhutemas and the pedagogy of space 1920 -1930. Zurich: Park Books

Colón Llamas, Luis Carlos. 1999. Vkhutemas-Vkhutein: La formación de una pedagogía científica para la enseñanza artística. Valladolid: Universidad de Valladolid

Dewey, John. (1916) 1995. Democracia y educación: Una introducción a la filosofía de la educación / John Dewey. Traducción de Lorenzo Luzuriaga. Madrid: Morata

Dewey, John. (1934) 2008. El arte como experiencia. Traducción y prólogo de Jordi Claramonte. Barcelona: Paidós

Joël, Dor. (1985) 2000. Introducción a la lectura de Lacan: El inconsciente estructurado como un lenguaje. Traducción. Margarita Mizraji. Barcelona: Gedisa

Krauss, Rosalind. (1977) 2010. Pasajes de la escultura moderna. Traducción Alfredo Brotons Muñoz. Madrid: Akal

Oteiza, Jorge. 2008. Laboratorio experimental [Laborategi esperimentala]. Exposición, entre el 20 de junio de 2008 y enero de 2009, Ángel Bados, ed. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

Piaget, Jean. (1960) 1974. El estructuralismo. Traducción, Juan García-Bosch & Damiá de Bas. Vilassar de Mar, Barcelona: Oikos-Tau
Section
Articles