An unfinished conversation. Deepeing our school story dialoguing with Paulo Freire
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
We propose a primary teacher education experience, based on the reading of Paulo Freire's book "Letters to whom intends to teach" dialoguing with the student’s school experience stories. Starting off a social gathering, we collectively rethink the current education in relation to histories of stu-dents, by the hand of a reference in the pedagogy of the century XX. This process has led us to interpret the functioning of school institutions and the value of education for the transformation of the world, of subjects and of society.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Biography, Teacher education, dialogic gathering, critical education
Ball, S. J. (2008). The education debate. Briston, UK: The Policy Press.
Beck, U. (2006). La sociedad del riesgo global. Buenos Aires: Siglo XXI.
Clandinin, D. J., Huber, J., Huber, M., & Murphy, M. S. (2006). Composing diverse identities: Narrative inquiries into the interwoven lives of children and teachers. New York: Routledge.
Cobo, C., y Moravec, J. W. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Collección Transmedia XXI. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Dussel, E. (s/f). Dussel el filosofo trasmoderno. Recuperado de: http://revistaanfibia.com/en-sayo/dussel-el-filosofo-transmoderno/
Freire, J. (2012). Educación expandida y nuevas instituciones. ¿Es posible la transformación?. En Educación Expandida, ZEMOS98, (pp. 65-85). Recuperado de http://www.ze- mos98.org/descar-gas/educacion_expandida-ZEMOS98.pdf
Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure.
Freire, P. (2002). Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires: Siglo XXI.
Hernández, F. y Sancho, J.M. (2007). El papel de la formación en las historias de vida del docente. Cuadernos de Pedagogía, 347, 40-43.
Hernández, F., Sancho, J. M. y Rivas, I. (2011). Historias de vida en educación: Biografías en contextos. Barcelona: Universidad de Barcelona, en: http://hdl.handle.net/2445/15323.
Judt, T. (2010). Algo va mal. Madrid: Taurus.
Márquez, M. J., Prados, E. y Padua, D. (2014). Relatos escolares y construcción del currículum en la formación inicial del profesorado. Bioeducamos. Tendencias Pedagógicas. 24, 113-132.
Rivas, J. I. (2004). Política educativa y prácticas pedagógicas. Barbecho: revista de reflexión so-cioeducativa, 4, 36-43.
Rivas, J.I., Cortés, P. y Márquez M.J. (2018). Experiencia y contexto. Formación para transformar. En C. Monge y P. Gómez (Coords). Innovando la docencia desde la formación del profesorado. Propuestas y realidades (pp. 109-124). Madrid: Sintesis.
Rivas, J. I. et al. (2010). La configuración de identidades en la experiencia escolar: Escenarios, sujetos y regulaciones. Revista de Educación. 353, 197-209.
Rivas. J. I. y Sepúlveda, M. P., (2005). La cultura profesional de los docentes en enseñanza secun-daria: Un estudio biográfico. Archivos Analíticos de políticas educativas, 13(49), 1-28.
Saura, V. (2018). Hay que reinventar a Paulo Freire en la Educación Superior. Recuperado de: https://eldiariodelaeducacion.com/blog/2018/10/21/hay-que-reinventar-a-paulo-freire-en- la-edu-cacion-superior/
Siemens, G. (2004). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Tomado de:
Thomas, S. (2003). ́The trouble with our schools ́: a media construction of public discourses on Queensland schools. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1), 19-33.
Zufiaurre, B. y Hamilton, D. (2016). Cerrando círculos en educación. Madrid: Morata.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.