Training activities at the Pedagogical and Children's Museum of Castilla-La Mancha (Course 2021-22)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2022
Silvio Tébar Heras

Abstract

If historically the concept of the school museum had a didactic impact that depended on the use that was made of it, from this point of view it is possible and useful to build today, in our case, a museum that combines the two uses described above: on the one hand, a school museum as a cognitive scaffolding, able to promote contact with the objects of learning, of stimulating the use of the five senses, of bringing people closer to a method of study based on observation and the application of the inductive method; and, on the other hand, a museum for memory and recon-struction, also making use of observation and inductive and deductive methods. Here are some examples of educational activities in our museum.

How to Cite

Tébar Heras, S. (2022). Training activities at the Pedagogical and Children’s Museum of Castilla-La Mancha (Course 2021-22). Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (28), 7–26. https://doi.org/10.35072/CABAS.2022.57.84.003 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 68 | Cabas2802 (Español) Downloads 28

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

School museum, cognitive scaffolding, memory and reconstruction, educational activities

References
Álvarez, P. (2010). Nuevo concepto de los museos de educación. En Ruíz Berrio, J. El patrimonio histórico-educativo. Su conservación y estudio. Madrid: Biblioteca Nueva, pp. 139-167.
Ascenzi A., Brunelli M., Meda, J. (2016). Représentation du passé scolaire dans les musées de l’école en Italie. En Première rencontre francophone des musées de l'école, Actes Rouen. Rouen : Amis des musées de l'école et du patrimoine éducatif, pp. 89-103.
Boyer, M. (2009). Les collections et les muséographies des musées de l’école et de l’éducation en Europe. Tesis doctoral, Centre d'histoire des techniques et l'environnement, París.
Brunelli, M. (2020). Alle origini del museo scolastico. Storia di un dispositivo didattico al servizio della scuola primaria e popolare tra Otto e Novecento.. Macerata: EUM.
Dávila P., Naya L.M. (2019). Panorama actual de los Museos de Educación en España. Museologia e Interdisciplinaridade, vol 8, nº 16, pp. 16-36.
Maciques, E. (2005). Los diez mandamientos del guía. Estudios culturales. La web de José Ramón Alonso. http://www.estudiosculturales2003.es/museoyexposiciones/emaciques_diezman-damientosdelguia.html
Meda, J. (2010). Musei della scuola e dell’educazione. Ipotesi progettuale per una sistematizzazione delle iniziative di raccolta, conservazione e valorizzazione dei beni culturali delle scuole. Historia de la Educación Literatura Infantil, v. 2, pp. 489-501.
Peña, V. (eds.) (2004). Los museos de educación en Internet. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, Conselleria de Educación e Ordenación Universitaria, MUPEGA.
Pizzigoni F. D. (2015). Imparare a imparare attraverso il museo scolastico: tracce di nuove potenzialità di uno strumento didattico tardo-ottocentesco. Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete, 15(3), 142-158.
Pizzigoni, F. D. (2022). Entre la protección del patrimonio y la educación: “construir” el museo escolar con el alumnado. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [en línea], 27, 3-4. Recuperado de http://re-vista.muesca.es/articulos27/1-20-construir-el-museo-escolar
Ruiz Berrio, J. (2002). Pasado presente y porvenir de los museos de educación. En Escolano A., Hernández Diaz J.M. (eds.). La memoria y el deseo. Cultura de la escuela y educación deseada. Valencia: Tirant lo Blanch, pp. 43-65.
Section
Monographic