Pedagogies of alterity, educational experiences in the locality of Usme, Bogotá (Colombia
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
In the city of Bogotá, specifically in the fifth locality, there are various pedagogical practices that are framed in the recognition of the other, the context that is inhabited, the stories and ways of life of a social group, in this case the town of Usme. Those dialogues and local indigenous knowledge, brought to the school by the educational community in general allows from the classroom to speak of a pedagogy of otherness through heritage that is nourished from the narratives that are collected from the experiences of educators and their students as joint and collaborative learning.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Alterity, heritage, school, educational practices
Carbonari, Fabiana Andrea (2008). Aproximación a la problemática patrimonio-educación. Pro-secretaria de Asuntos Académicos, Argentina: Universidad Nacional de La Plata, pp. 10-21.
Freire, Paulo (1993). Pedagogía de la esperanza, un reencuentro con la pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.
Lozano López, Esther (2013). Patrimonio, Arte y Didáctica de las Ciencias Sociales: análisis y reflexiones sobre una estrategia de aprendizaje en el marco de la innovación docente. Tarragona (España): Universitat Rovira i Virgili, pp. 1-18.
Hardy, B. (1977), “Narrative as a primary act of mind”, en: Meek, M. et ál. The cool web. London, Bodley Head, pp. 12- 33.
Hernández Sánchez, C. (2012): “Ciudadanía, diversidad y participación: educar para la participa-ción desde la diversidad”. En Alba Fernández, N., García Pérez, F. F. y Santisteban Fernández, A.: Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Díada: Sevilla (España). Volumen I, Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales, pp. 63-71.
Nussbaum, Martha (2012). Crear capacidades: propuesta para el desarrollo humano. Barcelona (España): Paidós.
Reyes González, José; Pupo Arteaga, Frank y Jevey Vázquez, Ángel Felipe (2003). “La enseñanza de los valores patrimoniales en la enseñanza primaria en Cuba”. En Patrimonio y didáctica de las ciencias sociales. Cuenca (España): Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales, pp. 135-141.
Sen, Amartya (2000): “El desarrollo como libertad”. En Gaceta Ecológica núm. 55. México: Se-cretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales del Distrito Federal. pp. 14-20.
Ortega Ruiz, Pedro (2004), “La Educación Moral como Pedagogía de la Alteridad”. En Revista Española de Pedagogía, vol. 62, n.º 227, enero-abril, pp. 5-30.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.