Disruptive narratives in initial formation of the teaching staff. Transform learning
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This paper presents an analysis based on educative experiences from student of Primary School Teacher Degree. These experiences are developed in educational centres that are following the project “Learning Communities”. Students from university go to those centres as volunteers. This experience is analysed from multiples narratives from the university students (stories, diaries, forums, self-assessments), this reflect the senses and meanings of education from an approach and participation in an educational community, at the same time they question their own experiences, knowledge, conceptions and ideas about school, teachers, families, learning, teaching, training and school organization, but both experiences, those lived in previous educational stages and those who are living in the University to become teachers.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Narratives, school biographies, education complexity
Acevedo, A. (2015). Nuevas enseñanzas disruptivas en la educación superior en ciencias sociales. Revista TEMAS, 3 (9), 125 - 136.
Carbonell, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI. Alternativas para la innovación educativa. Barce-lona. Octaedro.
Díaz, E. (2015). Giner de los Ríos. La institución como ilustración. Anales, 27, pp. 13-22.
Faltoni, J. (2016). La ecología de la acción: conflicto y responsabilidad. Congrès mondial pour la pensée complexe Les défis d’un monde globalisé. Paris, 8-9 décembre, 2016.
Freire, J. (2012). Educación expandida y nuevas instituciones. ¿Es posible la transformación?. Recuperado de http://www.zemos98.org/descargas/educacion_expandida-ZEMOS98.pdf
Freire, P. (2002). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI de España Editores.
Giroux, H. (2018). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Barcelona. Herder.
Guiso, A. (2010). La fugaz verdad de la experiencia, Polis [En línea], 25 | 2010, Publicado el 29 marzo 2011. Recuperado de: http://journals.openedition.org/polis/372
Leite, A.E., Márquez, M.J. y Rivas, J.I. (2018) Aprendizajes emergentes y transformación social. Transformando la Universidad desde las Comunidades de Aprendizaje. En Martinez Rodriguez, J.B. y Fernández Rodriguez, E. (comps.) Ecologías de Aprendizaje: educación expandida en con-textos múltiples. Madrid. Morata.
Morin, E. (2006). El Método 6. Ética, Cátedra, Madrid.
Pilonieta, G. (2017). Innovación disruptiva. Esperanza para la educación de futuro. Educación y Ciudad, 32, pp. 53-64.
Rivas, J. I., Cortés, P. y Leite A.E. (2016). Nuevos contextos para la formación del profesorado: colaboración, identidad y transformación social. En Castilla Mesa Mº T. et ál. Formación y perfil de los profesionales para la mejora de la convivencia en contextos sociales y educativos. Madrid. Wolters Kluwer
Rivas, J. I., Cortés, P., y Márquez, M. J. (2018). Experiencia y contexto: Formar para transformar. En C. Monge López y P. Gómez Hernández (Eds.), Innovando la docencia desde la formación del profesorado (pp. 109-124). Madrid: Síntesis.
Rivas, J.I. & Leite A.E. (2014). Vida y Experiencia Escolar. Biografías Escolares. En Rivas, Leite y Megías (Coords.) Profesorado, Escuela y Diversidad. La realidad educativa desde una mirada narrativa. Málaga. Aljibe.
Rivas, J.I. & Leite A.E. (2014). Vida y Experiencia Escolar. Biografías Escolares. En Rivas, Leite y Megías (Coords.) Profesorado, Escuela y Diversidad. La realidad educativa desde una mirada narrativa. Málaga. Aljibe.
Rivas, J.I. ; Leite, A. E. y Cortés, P. (2017). Deconstruyendo las prácticas de formación. Narrativa y conocimiento. En M. Pérez y J. Rodríguez (eds.). Buenas prácticas docentes del profesorado universitario. Barcelona. Octaedro.
Rivas, J.I., Leite, A. y Cortés, P. (2015). La escuela como contexto de la formación inicial del profesorado: aprendiendo desde la colaboración. Revista de Curriculum y Formación del Profeso-rado. Vol.19, Nº1, pp.228-242
Santos, B. De S. (2007). La Universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la Universidad. La Paz, Bolivia: Plural Editores. ASDI. CIDES-UMSA.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.