Beginnings, evolution and decay of architectural space in the Spanish Public Primary School A view from Sevilla
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The importance of architectonic space is defended in the nursery and primary education, comparing national and international examples to Seville cases, reviewed in detail. In Spain are crucial the latest years of XIX century and first decades of XX, reaching a high point in the Second Republic. The article is completed reflecting about the validity of this important question trough a critical essay about the actual situation of model buildings as "los Altos Colegios" from the neighbourhood of La Macarena and "el grupo escolar Reina Victoria" in Triana district. Both celebrated their centenary, but they keep a great vitality.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
School arquitecture, space and education, model school, Seville, Altos Colegios, grupo escolar Reina Victoria
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo. “El conocimiento y difusión del Patrimonio Histórico-Educativo de Andalucía en internet a través del museo pedagógico andaluz” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. Nº 3. Junio 2010.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo."La Recuperación del Patrimonio Histórico-Educativo. Museos de Pedagogía, Enseñanza, Educación y Posibilidades Didácticas". [En línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. Nº 5. Junio 2011. http://revista.muesca.es/index.php/articulos5/197--la-recuperacion-del-patrimonio-historico-educativo-museos-de-pedagogia-ensenanza-educacion-y-posibilidades-didacticas. ISSN 1989-5909. [Consulta: 5.05.2015]
AÑÓN ABAJAS, Rosa María (2001). La arquitectura de las escuelas primarias municipales del Ayuntamiento de Sevilla 1900-1937. Sevilla. Universidad de Sevilla. Tesis doctoral.
AÑÓN ABAJAS, Rosa María (2005). La arquitectura de las escuelas primarias municipales del Ayuntamiento de Sevilla hasta 1937. Sevilla: Junta de Andalucía- Universidad de Sevilla. Colección Kora, Nº 15. ISBN 84-472-0792-7.
AÑÓN ABAJAS, Rosa María: “La Bauhaus, de Dessau a Ulm: ensayos sobre el espacio docente de alto rendimiento”. [en línea]. Proyecto, progreso, arquitectura , [publicación seriada en línea]. Nº 1. Mayo 2010.
BRESLER, Henri (1993): “Du tableau noir au tableau vert de la clase, ou l’histoire du mobilier scolaire”. París: EDITIONS DU PAVILLION DE L’ARSENAL, p. 106.
BOHIGAS, Oriol (1973). Arquitectura Española de la Segunda República. Barcelona: Tusquets.
CHÂTELET, Anne Marie (1993). París à l´école, “qui a eu cette idée folle…”. París: Editions du Pavillion de l’Arsenal. Catálogo de exposición.
CORTS GINER, María Isabel (1986). “Un sueño para la Sevilla de principios de siglo. Las escuelas de luz y aire libre de Alejandro Guichot y Sierra”. Archivo Hispalense, (Sevilla). Nº. 210.
FABIÁN LLAVONA, Dolores. “Museo de la Escuela Rural de Asturias”. [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España). [Publicación seriada en línea]. Nº 9. Junio 2013.
FINDLAY, Joseph John (1934). La escuela. Introducción al estudio de la educación. Barcelona: Labor. (Segunda Edición).
GUDÍN DE LA LAMA, Enrique. “Maestros cántabros en la Guerra Civil: La represión en cascada” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. Nº 9. Junio 2013.
GUICHOT Y SIERRA, Alejandro (1923): Plano de doble grupo escolar graduado. Escuelas de luz y aire libre para 1000 educandos. Sevilla: Imprenta Gómez Hnos.
GUTIÉRREZ FLORES, Jesús. “Los Maestros en el ojo del huracán. Guerra Civil y Franquismo” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. Nº 11. Junio 2014.
GUTIÉRREZ GUTIÉRREZ, Clotilde, "Educación e Ilustración. Manifestaciones en Cantabria" [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. Nº 2. Diciembre 2009. ISSN 1989-5909. [Consulta: 5.05.2015]
GUTIÉRREZ GUTIÉRREZ, Clotilde. “Legislación y prácticas educativas en el siglo XVIII” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. Nº 4. Diciembre 2010.
GUTIÉRREZ GUTIÉRREZ, Clotilde. “Evolución escolar en Cantabria (1750 – 1850)” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España.) [Publicación seriada en línea]. Nº 8. Diciembre 2012.
HERNÁNDEZ, Concepción y MARTÍN, Virgilio (1995). “Memorias de un colegio de Triana: San Jacinto”. Sevilla: Gallo de Vidrio. Colección el Desván. ISBN 84-920642-0-X.
LUC, Jean Noël (1993) “De la salle d’asile à l’école maternelle”. En: París à l´école, “qui a eu cette idée folle…”. París: EDITIONS DU PAVILLION DE L’ARSENAL, p. 68.
LLANO DÍAZ, Ángel, "Notas sobre el espacio rural escolar en Cantabria (1850-1936)" [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. Nº 1. Junio 2009.
MAYORAL CAMPA, Esther. “Pensamientos compartidos. Aldo van Eyck, el grupo Cobra y el arte” [en línea]. Proyecto, progreso, arquitectura [publicación seriada en línea], Nº 11. Noviembre 2014.
MORENO FERNÁNDEZ, Cristina María. "Una escuela de Cármenes: El patrimonio arquitectónico de las Escuelas del Ave María de Granada" [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. Nº 1. Junio 2009.
RAMOS CARRANZA, Amadeo. “La FAU-USP de Vilanova Artigas (1961): arquitectura y modelo de enseñanza”. [En línea]. Proyecto, progreso, arquitectura [publicación seriada en línea], Nº 1. Mayo 2010.
RODRÍGUEZ MÉNDEZ, Francisco Javier (2003). "Renouvellement architectural et pédagogie de plein air en Espagne (1910-1936)". En Châtelet, A.-M. (dir.). L'école de plein air. Une expérience pédagogique et architecturale dans l’Europe du Xxe siècle (pp. 148-160). Paris: Éditions Recherche.
RODRÍGUEZ MÉNDEZ, Francisco Javier (2004). Arquitectura escolar en España (1857-1936). Madrid como paradigma. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid. Tesis doctoral sin publicar. RODRÍGUEZ MÉNDEZ, Francisco Javier (2007). "La Institución Libre de Enseñanza y la Arquitectura Escolar". Historia de la Educación, 25, p. 467-491.
RUEDA ANDRADES, Juan Diego, “La Escuela Normal del Magisterio en Sevilla de 1931 a 1945: El intento republicano de implantar la coeducación” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. Nº 2. Diciembre 2009.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.