Locality and social images in the second cycle of primary education in the 1980s: a representative sample

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2011
Erika González García

Abstract

We cannot conceive of a historian of education who ignores traditional life; hence the pressing need that arises to study individuals’ mentalities and therefore the images they created based on their ideologies, ways of acting and how they conceived the world. In particular, we are concerned in this work with this influence on the curriculum just as it is now established. In this sense, our aim in this work is none other than that of studying what social images have been transmitted to us by the textbooks of the 1980s for the Middle Cycle of Basic General Education (3rd, 4th and 5th years) on the subject of locality.

How to Cite

González García, E. (2011). Locality and social images in the second cycle of primary education in the 1980s: a representative sample. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (06), 1–19. https://doi.org/10.35072/CABAS.2011.25.52.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 27 | Cabas0601 (Español) Downloads 14

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

social images, General Law of Basic Education, textbooks, social sciences

References
ÁNGEL VIVÓ, A. y OTROS. (1982). Ser 4o Curso de E.G.B. Madrid: Anaya.
BARROS, C. (1993). “Historia de las mentalidades: posibilidades actuales”. Secuencia, no 27, pp. 185-209.
BEAS MIRANDA, M y MONTES MORENO, S. (1998). “El boom de la edición escolar. Producción, comercio y consumo de libros de enseñanza”. En ESCOLANO, A. (Dir). Historia ilustrada del libro escolar en España. De la posguerra a la reforma educativa. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, pp. 73-102.
BELMONTE, M. I. y CANCHO, F. (1982). Experiencia Social 5o Curso de E.G.B. Madrid: Anaya.
CASAS SÁNCHEZ, J. L., y OTROS. (1987). Ciencias Sociales 3o Curso de E.G.B. Madrid: Anaya.
DELVAL, J. (1982). “Comentarios sobre el Documento Base y la orientación de los Programas Renovados”. Cuadernos de Pedagogía, no 93, pp. 4 – 11.
DIRECCIÓN GENERAL DE EDUCACIÓN BÁSICA. (1980). “Niveles básicos de referencia del área de Ciencias Sociales”. Vida Escolar, no 209, noviembre-diciembre, Año XXII, pp. 2-9.
DIRECCIÓN GENERAL DE EDUCACIÓN BÁSICA. (1980). “Programas Renovados de la E.G.B.”. (Proyecto), Vida Escolar, no 206, marzo-abril, Año XXII, pp. 2-16. DIRECCIÓN GENERAL DE EDUCACIÓN BÁSICA (1982): “Niveles básicos de referencia del área de Ciencias Sociales”. Vida Escolar, no 216-217, marzo-junio, Año XXIV, pp. 82-114.
DUBY, G. (1999). “Historia de las mentalidades”; “Historia social e ideologías de las sociedades”. Obras selectas de George Duby. Presentación y compilación de Beatriz Rojas. México: Fondo de Cultura Económica, pp. 44-66 y 67-83.
ESCOLANO, A. y OTROS. (1982). Ciencias Sociales 5o Curso de E.G.B. Madrid: Vicens-VIVES.
ESCOLANO BENITO, A. (1997). “El libro escolar como espacio de memoria”. En ESCOLANO, A. (Dir). Historia ilustrada del libro escolar en España. Del Antiguo Régimen a la Segunda República. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
FERNÁNDEZ SANZ, J. L. y GARCÍA VOLTÁ, G. (1982). Guía Didáctica mi país 4o Curso de E.G.B. Madrid: SM.
FERNÁNDEZ SANZ, J. L. y GARCÍA VOLTÁ, G. (1982). Mi país 4o Curso de E.G.B. Madrid: SM.
Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa (BOE de 6 de agosto).
LÓPEZ TORRIJO, M. (1995). Lecturas de metodología histórico-educativa: hacia una historia de las mentalidades. Valencia: Universidad de Valencia.
MARTÍNEZ, A. y OTROS. (1982). Descubre tu mundo 4o Curso de E.G.B. Madrid: Magisterio Español.
Orden de 6 de mayo de 1982 (BOE del 14 de mayo de 1982).
OSSENBACH, G. y SOMOZA, M. (2001). Los manuales escolares como fuente para la historia de la educación en América Latina. Madrid: UNED.
PÉREZ HERRERO, P. y GARCÍA-ARÉVALO CALERO, M. (1994). “La imagen de América Latina entre la población estudiantil española (13-18 años)”. Revista Iberoamericana de Educación, no 6, pp. 147-172.
PRATS, J. y OTROS. (1982). Ciencias Sociales 4o Curso de E.G.B. Madrid: Anaya.
Real Decreto 710/1982, de 12 de febrero (BOE de 15 abril de 1982).
Section
Articles