New educational contexts of popular culture and ethnic minorities: museums and their educational function

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2013
Cristina Yanes Cabrera

Abstract

The Europe-wide expansion of museums took place during the 19th century as a cultural phenomenon created by and for the middle classes. But the function of certain specific museums was evolving around the world during the 20th century and focusing on a dual target. On the one

hand, such museums were conceived as places to research, protect, safeguard, and disseminate the cultural heritage of more specific contexts (that is the case of ethnological museums, museums of history of education, museums of ethnic minorities, etc.). Since then, museums as institutions became part of non-formal education processes, extending to popular classes and contributing with new keys to the discussion on what culture is, which aspects of it should be exhibited and the way such exhibitions should be held, with the objective of reaching an educational and didactic purpose, or a mission a processs of a mentally arrange of consciences from a point of view of popular education and from an integral education of participative investigation.

The object of our paper is to show the evolution of museums as a system of cultural heritage representation and interpretation during the 20th Century. To do so, first we provide a sample of the world-wide panorama, such as Canada or Ecuador. Second, we depict the relevance of the new museology in the defence of the cultural diversity showing two concrete museums actions. Last, we discuss about the relationship between cultural heritage and education, focusing on the role of the museums as constructive elements of social identities.

How to Cite

Yanes Cabrera, C. (2013). New educational contexts of popular culture and ethnic minorities: museums and their educational function. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (10), 29–42. https://doi.org/10.35072/CABAS.2013.23.47.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 27 | Cabas1004 (Español) Downloads 17

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Popular education, museums, cultural heritage, social identity, non-formal education, history of education

References
ALMUIÑA, C. et al. (1998) Culturas y civilizaciones, III Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea. Valladolid: Secretariado de Publicaciones.
ALONSO FERNÁNDEZ, L. (2006). Museología y Museografía. Barcelona Ediciones del Serbal 3a ed.
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, P. (2012): “El museo de educación como recurso didáctico mediante las tecnologías de la información y la comunicación (TIC)”. Revista de ciencias de la educación: Órgano del Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación no. 231-232, 2012 (Ejemplar dedicado a: Pensar y sentir la escuela : I Jornadas de Patrimonio Histórico educativo), p. 361.
_____________(2011a): La Creación de un Museo del Bebé. En: Cuadernos de pedagogía n. 413. Pp. 22-27.
_____________ (2011b): “El arte de enseñar y aprender Historia de la Escuela a través de maletas pedagógicas” en: Arte y Oficio de Enseñar. Dos siglos de perspectiva histórica. Pp. 267-276.
AMES, M. (2005): “Museología: la interrupción”. Museum Internacional, no 57, pp. 44-51.
ANTÓN SÁNCHEZ, J. (2007). “Museos, memoria e identidad afroecuatoriana”. Iconos. Revista de Ciencias Sociales, septiembre, no29, pp. 123-131.
BRASTER, S. (2009). “El museo de la Educación del futuro: ocho metáforas” en BERRUEZO ALBÉNIZ, R Y CONEJERO LÓPEZ, S.: El largo camino hacia una educación inclusiva. La Educación especial y social del siglo XIX a nuestros días. pp. 615-624.
ESCARBAJAL, A. (2011): “Hacia la Educación Intercultural”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 18, pp. 131-149.
HANSEN, T. H. (1984). “El museo como educador”, Museum, vol XXXVI, no4, pp. 178-179.
HEINJE, S. (1985). Museumspädagogik und städtische Kulturararbeit . Museumspädagogik. Bildungsstätte für Museumspersonal, herausgegeben vom Rheinischen Museumsat, Köln, Rheinland-Verlag GmbH, pp. 82-83.
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, F. (1998): El museo como espacio de comunicación, Gijón: Trea.
________________ (2007). La museología ante los retos del s. XXI. Revista Electrónica de Patrimonio, 1, diciembre. http://www.revistadepatrimonio.es/revistas/numero1/institucionespatrimonio/estudios/
LEROUX-DHYS, JF. (1989) Note sur quelques musées d`après 1980. La Muséologie selon Georges Henri Rivière. Cours de Museéologie. Texteset témoignages. Paris, Dunond, Bordas, pp. 66-67. Versión española (1993): La Museología. Curso de museología. Textos y testimonios, Madrid, Akal.
LORENTE, J.P. Y ALMAZAN, D. (ed)(2003). Museología crítica y arte contemporáneo. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
MARSTINE, J. (2006). Introduction. New museum theory and practice, Oxford, Blankwell, pp. 8-20.
MAURE, M. (1996). « La nouvelle muséologie, qu’est-ce que c’est? ». Scharer, M.R. (ed.): Museum and commnunity II, Icofom Study Series, 25, pp. 127-132.
MONTAÑÉS, C. (2001). El museo, un espacio didáctico y social. Huesca, Mira Editores.
OMAR, R. (2004). “Hacer frente a los desafíos que plantea la diversidad en los museos de Sudáfrica”. Museum Internacional, pp. 46-53.
POSE, H. Y SERANTES, A. (2001): “Patrimonio y acción municipal: el caso del Ayuntamiento de Malpica de Bergantiños”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. No 8, pp. 81- 100.
SALA FERNÁNDEZ DE ARAMBURU, R. y SOSPEDRA ROCA, R. (2005). “Museografía didáctica audiovisual, multimedia y virtua”l en SANTACANA MESTRE, J. Y SERRAT ANTOLÍ, N.(coords): Museografía Didáctica. Barcelona: Ariel, pp. 353-371.
SANTACANA MESTRE, J. Y HERNÁNDEZ CARDONA, F.X.( 2006). Museología crítica. Gijón: Editorial Ediciones Trea.
SOMOZA RODRÍGUEZ, M. Y YANES, C (2009). “La Reconstrucción de los Procesos Educativos en la Museología Escolar: Reflexiones en Torno a Sus Relaciones”. En Berruezo Albéniz, M.R. y Conejero López, S.: El Largo Camino Hacia una Educación Inclusiva: la Educación Especial y Social del Siglo XIX a Nuestros Días. Vol 2. Pamplona-Iruñea. Sedhe.pp. 647-660.
URÍA, J. (2003) La cultura popular en la España contemporánea. Madrid: Biblioteca Nueva.
YANES, C. (2007): “El Patrimonio Educativo Intangible: un Recurso Emergente en la Museología Educativa”. Cadernos de História da Educação. Vol. no 2. Jan-Dez, pp.71-85.
___________ (2007): “Pedagogical Museums and the Safeguarding of an Intangible Educational Heritage: Didactic Practices and Possibilities”. Journal of Research in Teacher Education. Vol. 14. Núm. 4. pp. 67-80.
___________(2008): “Etnografia Ed Elementi "Inmateriali" Della Cultura Scolastica. Possibilità e Proposte di Ricerca”. En Gramigna, a y Ravaglia, A.: Etnografia Della Formazione. Roma. Anicia. pp 155-174.
ZUBIAUR CARREÑO, F.J. (2004). Curso de Museología. Gijón: Ediciones Trea.
Section
Articles