Talking about educational renovation experiences and how it is taught at university A methodological proposal
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Europe has a rich and diverse history of renewal and pedagogical innovation experiences, full of theories and school initiatives that have meant a break in every historical period. Countless experiences have been changing not only pedagogic structures, but also collective stablished educational ideology about education aims for more democratic school structures, based on active educational ideas and an open relationship with the environment.
On the other hand, the new framework of the European Higher Education Area (EHEA) has risen a great opportunity to create lots of interesting methodological experiences to improve the way of teaching and learning in the University context. In this sense, through this article, we present the experience and methodological proposal developed during three years Related to the history of education. In particularly the article History and International current thoughts of Education shows some of the results obtained in the projects of Innovation and Improvement of Teaching Quality granted by the UCM during the academic years 2010-2011 and 2011-2012, linked to the mentioned topic.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Pedagogic renewal, educational innovation, history of education, school
CAIVANO, F. Y CARBONELL, J. (1979). “La Renovación Pedagógica ayer y hoy”. Cuadernos de Pedagogía, 59, s.p.
DÁVILA BALSERA, Paulí. (2005). “La renovación pedagógica en el País Vasco (segunda mitad del Siglo XX)”. Sarmiento: Anuario Gallego de Historia de la Educación, 9, pp. 85-104.
DOMÉNECH, J. (1995). “Aproximació a la renovació pedagógica”. Temps d`Educació, 14, pp. 175- 184.
ESCOLANO BENITO, Agustín. (2009). El patrimonio histórico-educativo de la Escuela y de la Historia de la Educación. Cuadernos de Historia de la Educación“El patrimonio histórico- educativo y la enseñanza de la historia de la educación”, 6, pp. 7-9.
FELIU TORRUELLA, María y HERNÁNDEZ CARDONA, F. Xavier. (2011). 12 ideas clave. Enseñar y aprender historia. Barcelona: Graó, pp. 9-10.
FERNÁNDEZ, R. y GONZÁLEZ, F. (2007). “La Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas en el Centenario de su creación”. Revista Complutense de Educación, 18 (1), pp. 9-34.
FREINET, C. (1996). La escuela moderna francesa. Una pedagogía moderna de sentido común. Las invariantes pedagógicas. Madrid: Morata.
FREIRE, Paolo (2002). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
FREIRE, Paolo (2005). La educación en la ciudad. Madrid: Siglo XXI.
GROVES, T. (2009). El Movimiento de Enseñantes durante el Tardofranquismo y la Transición a la Democracia 1970-1983. Tesis Doctoral, UNED.
HERNÁNDEZ, J. Ma. (2011). “La renovación pedagógica en España al final de la transición. El encuentro de los movimientos de renovación pedagógica y el ministro Maravall (1983)”. Revista d`Historia de l ́Educacio, 18, pp. 81-105.
ITE (Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado). “La renovación pedagógica en el Estado Español”, accesible en: http://www.ite.educacion.es/ [Consulta: 5-01-2012].
LÓPEZ MARTÍNEZ, J.D. Y BERNAL MARTÍNEZ, M. (2009). El material de enseñanza como recurso didáctico en la historia de la educación. Cuadernos de Historia de la Educación. “El patrimonio histórico-educativo y la enseñanza de la historia de la educación”, 6 pp. 53-92.
LUZURIAGA, Lorenzo. (1923). “La educación nueva”. Revista de Pedagogía, 22, pp. 361-367.
LLORENTE, Ma A. (2003). “Los movimientos de renovación pedagogica y la lucha contra la mundialización neoliberal”. Tabanque, 17, pp. 1-16, p. 2, accesible en: http://www.uhu.es/36102/trabajos_alumnos/pt1_11_12/biblioteca/2historia_educacion/mrps/mrp .pdf [consulta: 01-01-2012]
MARÍN, Teresa. (1990). La Renovación Pedagógica en España (1907-1936). Los pensionados en Pedagogía por la Junta para la Ampliación de Estudios. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
MARTÍNEZ-BONAFÉ, J. (1989). Renovación pedagógica y emancipación profesional. Valencia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Valencia.
MATEU, J. (2011). “Circunstancias, retos y posibilidades de las escuelas alternativas”. Organización y Gestión Educativa, 4, pp. 17-20.
NEILL, A. S. (1976). Summerhill. Un punto de vista radical sobre la educación de los niños. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
RABADÁN, J.A. y HERNÁND-EZ, E. (2012). “Renovación pedagógica en la Sociedad del Conocimiento. Nuevos retos para el profesorado universitario”. RED-DUSC, Revista de Educación a Distancia. Sección de Docencia Universitaria en la Sociedad del Conocimiento, 6, pp. 1-11, accesible en: http://www.um.es/ead/reddusc/6 [Consulta: 01/09/2012].
RAMOS ZAMORA, S. y PERICACHO GÓMEZ, F.J. (2013). “Historia y Presente de los Movimientos de Renovación Pedagógica. Una propuesta metodológica para enseñar historia de la educación”. En Espigado Tocino, G.; Gómez Fernández, J.; De la Pascua Sánchez, Ma José. La Constitución de Cádiz (Eds.). Genealogía y desarrollo del sistema educativo liberal (pp. 887-
898). Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
ROGERO, Julio. (2010). “Movimientos de Renovación Pedagógica y Profesionalización Docente”. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 4 (1), pp. 141-166.
ROIG, O. (2006). “La Escuela Moderna y la renovación pedagógica en Cataluña”. Germinal: Revisa de Estudios Libertarios, 1, pp. 75-84.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.