The social function of University Heritage: Keys to the Seville Declaration

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 10-12-2024
Cristina Yanes Cabrera
Luis Méndez Rodriguez

Abstract

The article focuses on analyzing the background, context, and purpose of the Seville Declaration on University Heritage and its Social Function during the First Ibero-American Meeting on University Heritage. This declaration primarily seeks to commit Ibero-American universities to the protection and promotion of their cultural heritage and urges universities to recognize their cultural heritage as an essential part of their mission and responsibility. Finally, the challenges faced by universities in the transformation of the study, conservation, interpretation, and exhibition of heritage are presented as an essential part of the mission and responsibility of our universities.

How to Cite

Yanes Cabrera, C., & Luis Méndez Rodriguez. (2024). The social function of University Heritage: Keys to the Seville Declaration. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (32), 255–268. https://doi.org/10.1387/cabas.26967
Abstract 18 | Cabas3214 (Español) Downloads 22

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Seville Declaration, University Heritage, Heritage Management, Social Function of Heritage

References
Bellido, M L. y García, M. (2018). El patrimonio de la Universidad de Granada: edificios, colecciones, conservación y difusión. Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 49: 109-125.
Carta de Cracovia (2001). Principios para la conservación y restauración del patrimonio construido. Versión española del Instituto Español de Arquitectura (Universidad de Valladolid). http://www.planmaestro.ohc.cu/recursos/papel/cartas/2000-cracovia.pdf
Carta de Venecia (1964). Carta Internacional sobre la Conservación y la Restauración de monumentos y sitios. https://www.icomos.org/images/DOCUMENTS/Charters/venice_sp.pdf
Convenio de Faro (2005). Convenio Marco del Consejo de Europa sobre el Valor del Patrimonio Cultural para la Sociedad. https://rm.coe.int/1680083746
Declaración de Salamanca sobre el Patrimonio Histórico-Cultural de las Universidades (2008) http://umac.icom.museum/wp-content/uploads/2017/05/declaracion_SALAMANCApatrimonio_2008.pdf
Declaración de Alcalá sobre la protección, conservación y difusión del patrimonio universitario (2011).
Declaración de Sevilla sobre el Patrimonio Universitario y su Función Social (2024) https://cicus.us.es/wp-content/uploads/2024/05/Declaracion-Patrimonio-Univeritario-Castellano.pdf
Fonseca, A., Brull, M., y Casanellas, A. M. G. (2020). La comunicación del patrimonio universitario. Question/Cuestión, 2(66), 1-26. https://doi.org/10.24215/16696581e491
Felipe, C. (2016): Al abrigo del Alma Mater. Patrimonio cultural universitario: Valores y experiencias de gestión desde la universidad de La Habana. Tesis Doctoral.Universidad de Granada.
García, M. (2022). Museos y colecciones universitarias de arte en España y Latinoamérica. Universidad de Granada
Lourenço, M.C. (2005). Between two worlds: The distinct nature and contemporary significance of university museums and collections in Europe. Tesis Doctoral, Conservatoire National des Arts et Métiers, París.
Lourenço, M. C. (2014). University collections, Museums and Heritage in Europe: notes on significance and contemporary role. Congreso Internacional de Museos Universitarios: Tradición y Futuro. Madrid, 3,4,5 diciembre 2014, 58–66. https://eprints.ucm.es/37851/
Lourenço, M. (2016). Museus e coleções universitárias na europa e américa latina: um panorama diverso. En P. Dávila y L.M. Naya. Espacios y Patrimonio Histórico-Educativo. (pp. 61-77). Erein
Maraña, M., y Revert, X. (2020). Patrimonio cultural y desarrollo: Una mirada a la Agenda 2030 y el rol del patrimonio. Periférica: Revista para el análisis de la cultura y el territorio, (21), 180-195. https://doi.org/10.25267/Periferica.2020.i21.15
Marín, M. T. (2018). Los museos universitarios en España. Hacia una mayor visualización y difusión. Cuadernos de Arte de La Universidad de Granada, 49, 89–108.
Méndez, L. (2012). La fotografía, arte y documento. Los fondos de la Fototeca Laboratorio de Arte de la Universidad de Sevilla. Artigrama, 27: 297-312.
Méndez, L. (2014). La ciencia del arte y la fotografía: Francisco Murillo Herrera y la Fototeca Laboratorio de Arte de la Universidad de Sevilla. Arte Antiguo en la Exposición Iberoamericana de 1929. Ayuntamiento de Sevilla: 32-65.
Méndez, L. y Bellido, M.L. (2024). El patrimonio universitario en Andalucía. Proyectos, redes y perspectivas de futuro. Boletín PH, 113, 2024
Morón, M. F. (2018). Las colecciones artísticas como recurso educativo y de investigación: El caso de del patrimonio histórico artístico de la Universidad de Sevilla. Cabás, 20, (diciembre), 104–124. http://revista.muesca.es/documentos/completos/Cabas20.pdf
Nava, T y Pazos, Á (ed.) (2020). Museos y universidades. Espacios compartidos para la educación, la inclusión y el conocimiento.Trea
Nykänen, P. (2018). First steps in global advocacy: some perspectives on the formation of UMAC, an international committee of ICOM. University Museums and Collections Journal, 10, 10–21. http://umac.icom.museum/wp-content/uploads/2018/12/UMACJ10-Final.pdf.
Recommendation (2005)13 of the Committee of Ministers to member states on the governance and management of university heritage. (07_12-2005). https://www.universeum-network.eu/docs/doc/RecommendationRec(2005)13_EN.pdf
Rivera, J.J. (Ed.) (2013): Declaración de Alcalá sobre la protección, conservación y difusión del Patrimonio Universitario. Simposio internacional: Universidades declaradas Patrimonio Mundial por la UNESCO.Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá.
Salse, M., Jornet, N. y Guallar, J. (2021). El patrimonio universitario desde una perspectiva GLAM. Análisis de los sitios web de las universidades europeas. Revista General de Información y Documentación 31(2), 521-543. https://dx.doi.org/10.5209/rgid.77215
Santamarina, V. (2024). Implementación de los ODS en la Práctica de la Conservación del Patrimonio Cultural. Valencia: Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/205416
Sanz N. y Bergan S. (eds) (2002). The Heritage of European Universities. Council of Europe Publishing.
Soubirán, S., Lourenço, M., Wittje, R., Talas S. y Bremer, T. (2009): Initiatives européennes et patrimoine universitaire. La Lettre de l’OCIM. Musées, Patrimoine et Culture scientifiques et techniques, 123, (mai – juin), 5-14.
Talas, S. y Lourenço, M. (eds.) (2012): Arranging and rearranging: planning university heritage for the future. Padova: University Press.
Vozmediano, E. (2016). Los museos en la universidad, a examen, en https://www.elespanol.com/el-cultural/arte/20160108/museos-universidad-examen/92990854_0.html
Yanes, C. (2010). El patrimonio educativo inmaterial: propuestas para su recuperación y salvaguardia, En J. Ruiz, J. (Coord): El patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio (pp. 63-90). Biblioteca Nueva.
Section
Articles