Changing academic identities in the multilingual university
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
25-09-2016
Ane Larrinaga Renteria
Abstract
This article presents an analysis of some of the consequences that the internationalisation of the university has had on the reformulation of the professional identities of academics who develop their activity in a minority language. The starting hypothesis is that the global processes of change that are altering higher education are affecting the professional roles and identities of academics. More concretely, the article aims to show that the recent professional requirements to which lecturer-researchers are adapting also include imperatives of a linguistic type that are being progressively incorporated into changing identities. The empirical study was carried out in a multilingual university context with a minority language: the University of the Basque Country, and involved in-depth interviews that gathered the perceptions of Basque-speaking lecturer-researchers about their professional efforts. This study, which focused especially on the linguistic components of the academics' professional identity, made it possible to identify some tendencies of change revealed through generational change that have an impact on the development of the minority language. In particular, the emergence of strong strategic orientations in the design of academic careers, the growing centrality of the research identity against the teaching identity, and the pre-eminence of an academic ethos linked to the disciplinary identities of the technologies and the experimental sciences.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
academic identities, internationalization of the university, generational change, University of the Basque Country, basque language
Section
Research Articles
Papeles del CEIC is distributed under the licence Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES)
Usted es libre de:
- copiar, distribuir y comunicar públicamente la obra
Bajo las condiciones siguientes:
- Reconocimiento — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciador (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o apoyan el uso que hace de su obra).
- No comercial — No puede utilizar esta obra para fines comerciales.
- Sin obras derivadas — No se puede alterar, transformar o generar una obra derivada a partir de esta obra.
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos — Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar bien claro los términos de la licencia de esta obra.
The author can use his/her article freely always indicating that it has been published in Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research. Any re-edition of the article must be approved by the journal editorial team.