References
Allem J.P. y Ferrara E., (2016). The Importance of Debiasing Social Media Data to Better Understand E-Cigarette-Related Attitudes and Behaviors. J Med internet Res 2016;18(8): e219
Barthel, M., Mitchell, A. y Holcomb, J., (2016). Many Americans Believe Fake News is Sowing Confusion. Pew Research Center. Recuperado de https://www.journalism.org/2016/12/15/many-americans-believe-fake-news-is-sowing-confusion/
Becerra, J. (24/5/2019). Hosteleros gallegos desmontan TripAdvisor: Se usa como herramienta de venganza. La Voz de Galicia. Recuperado de https://www.lavozdegalicia.es/noticia/sociedad/2018/05/13/tripadvisor-buen-aliado-hosteleros-gallegos-peor-enemigo/0003_201805G13P26994.htm
Bettetini, G., Gasparini, B. y Vittadini, N. (1999). Gli spazi dell’ipertesto. Milano: Bompiani
Biagio, S. (12/9/2018). TripAdvisor, chi scrive false recensioni e le vende va in carcere. Il sole 24 ore. Recuperado de https://www.ilsole24ore.com/art/tripadvisor-chi-scrive-false-recensioni-e-vende-va-carcere-AE6OZ4qF?refresh_ce=1
Bone, P.F. (1992). Determinants of Word-of-Mouth communication during product consumption. Advances in Consumer Research (19), 579–583.
Bone, P.F. (1995). Word of Mouth effects on short-term and long-term product judgments.Journal of Business Research, 32(3), 213–223.
BOE, Código del derecho al olvido. Madrid, 6 de noviembre de 2019. Recuperado de https://www.boe.es/legislacion/codigos/codigo.php?id=94&modo=2¬a=1&tab=2
Chatterjee, P. (2001), Online Reviews: Do Consumers Use Them?.Advances in Consumer Research (28), 129-133.
Redacción (12/9/2018). Mille recensioni (false) a pagamento su Tripadvisor: condanna a 9 mesi. Corriere della sera. Recuperado de https://www.corriere.it/cronache/18_settembre_12/mille-recensioni-false-pagamento-tripadvisor-condanna-9-mesi-bc79cc70-b664-11e8-83fc-d7dcaceaa02b.shtml
Del Fresno García, M. (2012). El consumidor social. Reputación online y 'Social Media'. Barcelona: Editorial UOC (Universitat Oberta De Catalunya).
Del Fresno-García, M. (2011). Cómo investigar la reputación online en los medios sociales de la web 2.0. Cuadernos de Comunicación Evoca. (1)5, 29-33.
Diana-Jens, P. y Rodríguez Ruibal, A. (2015). La reputación online y su impacto en la política de precios de los hoteles. Cuadernos de Turismo (36), 129-155.
Elwood Shannon, C., Montes S., Weaver, W., Bethencourt Machado, T. y Pérez-Amat R., (1981). Teoría matemática de la comunicación, Madrid: Forja.
Fernández-García, N. (2017) Fake news: una oportunidad para la alfabetización mediática. Nueva Sociedad (269), 66-77.
Ferrara, E., Varol, O., Davis, C. Menczer, F. y Flammini, A., (2016). The rise of social bots. Magazine Communications of the ACM (59), 96-104.
Filieri, R., Alguezaui, S. y McLeay, F. (2015). Why do travellers trust TripAdvisor? Antecedents of trust towards consumer-generated media and its influence on recommendation adoption and word of mouth. Tourism Management (51), 174-185.
García, J. (17/5/2019). Un restaurante ‘atrapado’ en las malas críticas de Tripadvisor lleva a juicio a la web para defender su honor. El País. Recuperado dehttps://elpais.com/economia/2019/05/16/actualidad/1558010266_281014.html
García, J. (14/9/2018). Nueve meses de cárcel por vender opiniones falsas en TripAdvisor . El País. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2018/09/13/hechos/1536843620_949836.html
García Gutierrez, A. L. (2003). Redes Digitales y Exomemoria. IC: Revista Científica de Información y Comunicación (1)1. 20-39.
García de Torres, E. (2010). Contenido generado por el usuario. Aproximación al estado de la cuestión. El Profesional de la Información, 19(6), 585-594.
Giuffrida, A. y Wilson, A. (12/9/2018). Man jailed in Italy for selling fake TripAdvisor reviews. The Guardian. Recuperado de https://www.theguardian.com/world/2018/sep/12/man-jailed-italy-selling-fake-tripadvisor-reviews-promo-salento
Goyette, I., Ricard, L., Bergeron, J., & Marticotte, F. (2010). e‐WOM Scale: word‐of‐mouth measurement scale for e‐services context. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, 27(1), 5-23.
Hoffman, D. L. y Novak, T. P. (1996). Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments: Conceptual Foundations, Journal of Marketing, (60), 50-68.
Horton, A. (13/9/2018). A man was sentenced to 9 months in prison. His crime? Posting fake reviews on TripAdvisor. The Washintong Post. Recuperado de https://www.washingtonpost.com/world/2018/09/12/man-tried-sell-fake-tripadvisor-reviews-hes-going-prison-after-landmark-ruling-italy/
Katz E, Lazarsfeld P. F. (1955). Personal Influence: The Part Played by People in the Flow of Mass Communications. New York: Free Press.
Kovach, B y Rosenstiel, T. (2012). Los elementos del Periodismo. Barcelona: Aguilar.
Leiva-Aguilera, J., (2012). Gestión de la reputación online. Barcelona: Editorial UOC (Universitat Oberta De Catalunya).
Luca, M. (2011), Reviews, Reputation, and Revenue: The Case of Yelp.com, Harvard Business School Working Paper 12 (016). Recuperado de https://www.hbs.edu/faculty/Pages/item.aspx?num=41233
Mellinas, J. P., y Reino, S., (2018). Word of Mouth, the Importance of Reviews and Ratings in Tourism Marketing. Strategic Perspectives in Destination Marketing IGI Global. Recuperado de https://uhra.herts.ac.uk/bitstream/handle/2299/20520/Reino_et_al_aam.pdf?sequence=2.
Mihailidis, P. y Viotty, S. (2018). Spreadable Spectacle in Digital Culture. Civic Expression, Fake News, and the Role of Media Literacies in ‘Post-Fact’ Society. American Behavioral Scientist, (61), 441-454.
Mínguez, N., (1999). Identidad, imagen y reputación: tres conceptos para gestionar la comunicación empresarial. ZER Revista de Estudios de Comunicación (7), 303-321.
Mootee, I., (2001). High Intensity Marketing. Toronto: SA Press.
Nielsen, J., (2006). Participation Inequality: Encouraging More Users to Contribute. Jakob Nielsens Alertbox.
Newhagen, J. E. y Rafaeli, S. (1996). Why communication researchers should study the internet. A dialogue. Journal of communication (46)1, 4-13.
Palacios, M. y Díaz J. (2007). Ciberperiodismo: Métodos de investigación. Una aproximación multidisciplinar en perspectiva comparada. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco
Robleda, F. (12/4/2018). El restaurante de Nigrán que corrigió a TripAdvisor. La Voz de Galicia. Recuperado de https://www.lavozdegalicia.es/noticia/galicia/2018/04/12/restaurante-nigran-corrigio-tripadvisor/0003_201804G12P49992.htm
Galicia. RecuperadoSánchez, J. R. (2008). Perspectivas de la información en Internet: ciberdemocracia, redes sociales y web semántica. ZER Revista de Estudios de Comunicación (13) 25, 61-81.
Katz, E. y Lazarsfeld, P. (1970). Personal Influence, the Part Played by People in the Flow of Mass Communications. Nueva Jersey: Transaction Publishers
Tancer, B., (2008). Click: What Millions of People Are Doing Online and Why it Matters. Nueva York: Hyperion Books.
Toffler, A., (1980). The third wave. Nueva York: Bantam Books.
Tripadvisor (2019). Informe de transparencia de opiniones de TripAdvisor de 2019. Massachusetts, EEUU. Rec. de https://www.tripadvisor.es/TripAdvisorInsights/w5144
Villafañe, J., (2004), La buena reputación. Claves del valor intangible de las empresas. Madrid: Pirámide.