The productive and labour organization in news outlets of four Argentine cities

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 29-05-2020
Ornela Vanina Carboni

Abstract

The work analyzes the productive structure of newscasts during prime time in the cities of Buenos Aires, Rosario, Mendoza and Córdoba, specifically on the topics of violence and crime. In methodological terms, 45 in-depth interviews were conducted with key actors who are part of the news teams studied and on-site observations were made at the stations themselves. The experience allowed us to understand the work routines, especially in the selection, collection, treatment and airing of the newscasts, and revealed the differences and similarities of each productive pole.



How to Cite

Carboni, O. V. (2020). The productive and labour organization in news outlets of four Argentine cities. ZER - Journal of Communication Studies, 25(48). https://doi.org/10.1387/zer.21414
Abstract 227 | PDF (Español) Downloads 181

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

productive structure, work routine, news, television.

References
Arrueta, C. (2010). ¿Qué realidad construyen los diarios? Una mirada desde el periodismo en contextos de periferia. Buenos Aires: La Crujía.

Aspillaga, P.,Miguel de Bustos, J.C. & Zallo, R. (1998). Las industrias culturales en la economía informacional. Evolución de sus formas de trabajo y valorización, Revista Zer, Vol 3, N.º 5, País Vasco: Universidad del País Vasco.

Alsina, M. (1993). La construcción de la noticia, Barcelona: Paidos.

Bustamante, E. (1999). La televisión económica, Barcelona: Gedisa.

Carboni, O. (2015). Los procesos de organización productiva y del trabajo en las tiras diarias de la televisión abierta argentina (2002-2012). Tesis de Doctorado en Ciencias Sociales, Buenos Aires: UBA.

Clauso, R. (2010). Cómo se construyen las noticias. Buenos Aires: La Crujía.

Da Silva, R. & Monteiro, L. (2000). Tecnología y cambio tecnológico en la Sociología Latinoamericana del Trabajo. En De la Garza, E. (comp.) Tratado Latinoamericano de Sociología del Trabajo . México DF: Fondo de Cultura Económica.

García Orosa, B. & López García, X. (2016). Las redes sociales como herramienta de distribución on line de la oferta informativa en los medios de España y Portugal, Revista Zer, Vol. 21-Núm. 40.

Golding, P. & Elliot, P. (1979). Making the news,. Londres: Logman.
Henry, L. (2013). Flexibilización productiva y difusión del trabajo independiente en la prensa escrita argentina. Un estudio sobre las condiciones de empleo de los periodistas colaboradores. Núcleo Básico de Revistas Científicas Argentinas (Caicyt-Conicet). N.º 21, Invierno 2013, Santiago del Estero, Argentina, pp. 261-278.

Hesmondhalgh, D. y Baker S. (2010). Creative Labour. Media work in three cultural industries. USA: Routledge.

Jornet, C. (2006). Gestión periodística. Herramientas para lograr un periodismo efectivo y de calidad. Prometeo: Buenos Aires, Prometeo.

Katz, J. (2006). Tecnologías de la información y la comunicación en las Industrias Culturales. Una perspectiva Latinoamericana. Santiago de Chile: CEPAL.

Kessler, G. (2009). El sentimiento de inseguridad. Sociología del temor al delito. Buenos Aires: Siglo XXI.

Kessler, G. & Focás, B. (2014). ¿Responsables del temor? Medios y sentimiento de inseguridad en América Latina. Nueva Sociedad, 249, pp. 137-148.

Luzón, V. (2001). La irrupción de Internet en las rutinas productivas de los informativos diarios televisivos. El caso de TV3, televisión de Cataluña. Tesis doctoral, Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Martinchuk, E. y Mietta, D. (2007). Televisión para periodistas. Un enfoque práctico. Buenos Aires: La Crujía.

Mayer, V.; Banks, M. & Thornton, J. (2009). Nueva York: Production Studies. Routledge.

McQuail, D. (2000). Introducción a la teoría de la comunicación de masas. Barcelona: Paidos.

Montero, E. & Ferré-Pavia, C. (2017). Elementos de espectacularización en los informativos televisivos de «prime time»: el caso de «Charlie Hebdo», Observatorio (OBS*) Journal (2017), 035-060.

Mosco, V. (2009). La economía política de la comunicación. Barcelona: Ed. Bosch.

Mosco, V. & McKercher, C. (2009). The laboring of communication: will knowledge workers of the world unite?. United Kingdom: Lexington Books.

Mosco, V. (2011). La economía política de la comunicación: una tradición viva. En Albornoz, L. (comp.), Poder, Medios, Cultura. Una mirada crítica desde la economía política de la comunicación. Buenos Aires: Paidós.

Novick, M. (2000). La transformación de la organización del trabajo, en De la Garza Toledo, E. (comp.) Tratado Latinoamericano de Sociología del Trabajo. México: Fondo de Cultura Económica.

Richeri, G. (1994). La transición de la televisión. Análisis del audiovisual como empresa de comunicación. Barcelona: Bosch.

Roldán, M. (2010). Trabajo Creativo y Producción de Contenidos Televisivos en el marco del Capitalismo Informacional Contemporáneo. Reflexiones sobre el caso argentino en los 2000s. En Susana Sel (Coord) Políticas de Comunicación en el Capitalismo Contemporáneo.
Buenos Aires, CLACSO.

Roldán, M. (2011). Nueva codificación de trabajo creativo televisivo y capitalismo informacional contemporáneo. Algunas implicaciones para el desarrollo en base a la experiencia argentina, Perspectiva Metodológicas, n.º 12, edición noviembre 2012.

Sanguinetti, I. (2009). El modelo de negocio en la industria de los diarios argentinos, Revista de Instituciones, Ideas y Mercados, n.º 50, mayo 2009, pp. 205-240.

Tremblay, G. (2011). Industrias Culturales, economía creativa y sociedad de la información,. En Albornoz, L. (comp.). Poder, Medios, Cultura. Una mirada crítica desde la economía política de la comunicación, Buenos Aires: Paidós.

Tuchman, G. (1983). La producción de noticia, Estudio sobre la construcción de la realidad. Barcelona: Editorial Gustavo Gili S.A.

Williams, R. (2011). Televisión: tecnología y forma cultural. Buenos Aires: Paidós.

Wolf, M. (1987). La investigación en la comunicación de masas. México: Paidós.

Zallo, R. (1988). Economía de la comunicación y la cultura, Madrid: Akal.

Zallo, R. (2011). El audiovisual: un sector en la centralidad cultural y social, en Zallo, R. Estructuras de la comunicación y la cultura, Barcelona: Gedisa.
Section
Articles