Fire and Freedom. Analysis of the campaign starring Dua Lipa to promote a fragrance from the Yves Saint Laurent brand
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
05-12-2023
Manuel Canga Sosa
Abstract
This paper analyzes, from a critical perspective, the case of the campaign realized to promote an Yves Saint Laurent perfume (Libre) starring by an international recognized singer, in order to reveal the paradoxical background of its staging. The campaign gravitates around the iconographic motif of fire and underlines the dangerous nature of Freedom, in the general context of an Emotional Advertising work that aims to promote ethical thinking amongst consumers, beyond the visual pleasures and attraction generated by its images.
How to Cite
Canga Sosa, M. (2023). Fire and Freedom. Analysis of the campaign starring Dua Lipa to promote a fragrance from the Yves Saint Laurent brand. ZER - Journal of Communication Studies, 28(55), 19–38. https://doi.org/10.1387/zer.24560
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
Freedom, Critical analysis, Advertising, Communication, Creativity
References
Aristóteles (1998). Metafísica. Madrid: Gredos.
Arnheim, R. (1992). Ensayos para rescatar el arte. Madrid: Cátedra.
Arnheim, R. (1989). Nuevos ensayos sobre psicología del arte. Madrid: Alianza.
Barthes, R. (2005). Mitologías. Madrid: Siglo XXI.
Barthes, R. (2001). La torre Eiffel. Barcelona: Paidós.
Barthes, R. (2003). El sistema de la moda y otros escritos. Barcelona: Paidós.
Benveniste, E. (1989). Problemas de lingüística general I. Madrid: Siglo XXI.
Canga, M. (2023). El valor de lo prohibido en la campaña realizada para promocionar un perfume de la marca Givenchy. Revista Panamericana de Comunicación, 5(1), 69-82. https://doi.org/10.21555/rpc.v5i1.2868
Canga, M. (2022). El deseo y la basura, o de cómo transformar lo malo en algo mucho mejor, en Pacheco Rueda, M. y Alvarado López, M.C. (2022). Publicidad, sostenibilidad y justicia social. Valencia: Tirant lo Blanch, 55-64
Canga, M., Morera, C. (2022). Publicidad, alcohol y la lógica del placer: un estudio de caso, Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 93, 26-41.
Canga, M., González, T. (2022). La interpretación como práctica textual: entre semiótica y psicoanálisis. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 31(31), 293–313. https://doi.org/10.5944/signa.vol31.2022.29762
Canga, M. (2020). Donde comienza la belleza. Tópicos y reclamos del discurso publicitario, en Caro, A., Pacheco, M. (2020). Comprender la publicidad para transformar la sociedad. Actas del II Congreso de la Red Iberoamericana de Investigadores en Publicidad (REDIPUB), Segovia, 348-361.
Caro, A., Pacheco, M. (2020). Comprender la publicidad para transformar la sociedad. Actas del II Congreso de la Red Iberoamericana de Investigadores en Publicidad (REDIPUB), Segovia.
Cirlot, J. E. (1992). Diccionario de símbolos. Madrid: Labor.
Chart Masters: https://chartmasters.org
Eco, U. (1992). Los límites de la interpretación. Barcelona: Lumen.
Eco, U. (2000). Tratado de Semiótica General. Barcelona: Lumen.
Escohotado, A. (2008). Los enemigos del comercio I. Madrid: Espasa Calpe.
Escohotado, A. (2016). Los enemigos del comercio III. Madrid: Espasa Calpe.
Escohotado, A. (2003). Rameras y esposas. Barcelona: Anagrama.
Ey, H. (1976). La conciencia. Madrid: Gredos.
Freud, S. (1987). Lecciones introductorias al psicoanálisis, Obras Completas, VI. Madrid: Biblioteca Nueva.
Freud, S. (1987). Compendio del psicoanálisis, Obras Completas, IX. Madrid: Biblioteca Nueva.
Fromm, E. (1993). El miedo a la libertad. Barcelona: Paidós.
Gaos, J. (1973). Historia de nuestra idea del mundo. México: FCE.
García, M. (1994). Lecciones preliminares de filosofía. México: Porrúa.
García, J. (2011). El efecto límite de la seducción publicitaria. Vivat Academia, 115, 119-137. http://dx.doi.org/10.15178/va.2011.115.119-137
González Requena, J., Ortiz de Zárate, A. (1995). El espot publicitario. Madrid: Cátedra.
Greimas, A. J. y Courtés, J. (1990). Semiótica. Madrid: Gredos.
Greimas, A. J. (1983). La semiótica del texto. Barcelona: Paidós.
Hawking, S. W. (2005). Historia del tiempo. Madrid, Alianza.
Horkheimer, M., Adorno, T. W., (2001). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta.
IFPI: https://www.ifpi.org
Kant, I. (2007). Crítica de la razón práctica. Madrid: Alianza.
Kant, I. (1995). Crítica del juicio. Madrid: Austral.
Lacan, J. (2014). El Seminario 6, El deseo y su interpretación. Barcelona: Paidós.
Lacan, J. (2012). El Seminario 19, O peor. Barcelona: Paidós.
Lacan, J. (1994). El Seminario 4, La relación de objeto. Barcelona: Paidós.
Lacan, J. (1995). El Seminario 1, Los escritos técnicos de Freud. Barcelona: Paidós.
Lacan, J. (1993). Psicoanálisis, Radiofonía & Televisión. Barcelona: Anagrama.
Lacan, J. (1992). El Seminario 11, Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Barcelona: Paidós.
Lacan, J. (1992a). El Seminario 17, El reverso del psicoanálisis. Barcelona: Paidós.
Lacan, J. (1984). El Seminario 2, El yo en la teoría de Freud y en la técnica psicoanalítica. Barcelona: Paidós.
López, J.-L. (1994). Ética, Obras Completas, vol. 2. Madrid: Trotta.
Mandeville, M. (1982). La fábula de las abejas o los vicios privados hacen la prosperidad pública. México: FCE.
Marías, J. (1982). Ortega. Circunstancia y vocación, Obras IX. Madrid: Revista de Occidente.
Ortega y Gasset, J. (1957). El tema de nuestro tiempo, Obras Completas, III. Madrid: Revista de Occidente.
Pacheco Rueda, M y Alvarado López M.C. (2022). Publicidad, sostenibilidad y justicia social. Valencia: Tirant Lo Blanch.
Paz, O. (1993). La llama doble. Barcelona: Seix Barral.
Pérez, C., Castro-Martínez, A. & Torres-Martín, J. L. (2022). Nuevas estrategias de promoción en las Industrias Culturales. El lanzamiento en TikTok del álbum Motomami de Rosalía. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 27(53), 189-211. https://doi.org/10.1387/zer.23811
Pérez, J. P. & Rodríguez, J. (2017). La duración del plano en el videoclip: hacia una categorización de los recursos formales en el vídeo musical contemporáneo. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 22(42). https://doi.org/10.1387/zer.17796
Popper, K. R. (2011). Realismo y el objetivo de la ciencia. Madrid: Tecnos.
San Agustín (2001). La Ciudad de Dios (2º), Obras Completas, XVII. Madrid: BAC.
Sartre, J.-P. (2006). La imaginación. Barcelona: Edhasa.
Torras i Segura, D. (2013). Los spots musicales. Diferencias con el género cinematográfico musical. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 18(35). https://doi.org/10.1387/zer.10685
Touring Data: https://touringdata.wordpress.com
YSL Beauty: https://www.yslbeautyus.com
Arnheim, R. (1992). Ensayos para rescatar el arte. Madrid: Cátedra.
Arnheim, R. (1989). Nuevos ensayos sobre psicología del arte. Madrid: Alianza.
Barthes, R. (2005). Mitologías. Madrid: Siglo XXI.
Barthes, R. (2001). La torre Eiffel. Barcelona: Paidós.
Barthes, R. (2003). El sistema de la moda y otros escritos. Barcelona: Paidós.
Benveniste, E. (1989). Problemas de lingüística general I. Madrid: Siglo XXI.
Canga, M. (2023). El valor de lo prohibido en la campaña realizada para promocionar un perfume de la marca Givenchy. Revista Panamericana de Comunicación, 5(1), 69-82. https://doi.org/10.21555/rpc.v5i1.2868
Canga, M. (2022). El deseo y la basura, o de cómo transformar lo malo en algo mucho mejor, en Pacheco Rueda, M. y Alvarado López, M.C. (2022). Publicidad, sostenibilidad y justicia social. Valencia: Tirant lo Blanch, 55-64
Canga, M., Morera, C. (2022). Publicidad, alcohol y la lógica del placer: un estudio de caso, Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 93, 26-41.
Canga, M., González, T. (2022). La interpretación como práctica textual: entre semiótica y psicoanálisis. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 31(31), 293–313. https://doi.org/10.5944/signa.vol31.2022.29762
Canga, M. (2020). Donde comienza la belleza. Tópicos y reclamos del discurso publicitario, en Caro, A., Pacheco, M. (2020). Comprender la publicidad para transformar la sociedad. Actas del II Congreso de la Red Iberoamericana de Investigadores en Publicidad (REDIPUB), Segovia, 348-361.
Caro, A., Pacheco, M. (2020). Comprender la publicidad para transformar la sociedad. Actas del II Congreso de la Red Iberoamericana de Investigadores en Publicidad (REDIPUB), Segovia.
Cirlot, J. E. (1992). Diccionario de símbolos. Madrid: Labor.
Chart Masters: https://chartmasters.org
Eco, U. (1992). Los límites de la interpretación. Barcelona: Lumen.
Eco, U. (2000). Tratado de Semiótica General. Barcelona: Lumen.
Escohotado, A. (2008). Los enemigos del comercio I. Madrid: Espasa Calpe.
Escohotado, A. (2016). Los enemigos del comercio III. Madrid: Espasa Calpe.
Escohotado, A. (2003). Rameras y esposas. Barcelona: Anagrama.
Ey, H. (1976). La conciencia. Madrid: Gredos.
Freud, S. (1987). Lecciones introductorias al psicoanálisis, Obras Completas, VI. Madrid: Biblioteca Nueva.
Freud, S. (1987). Compendio del psicoanálisis, Obras Completas, IX. Madrid: Biblioteca Nueva.
Fromm, E. (1993). El miedo a la libertad. Barcelona: Paidós.
Gaos, J. (1973). Historia de nuestra idea del mundo. México: FCE.
García, M. (1994). Lecciones preliminares de filosofía. México: Porrúa.
García, J. (2011). El efecto límite de la seducción publicitaria. Vivat Academia, 115, 119-137. http://dx.doi.org/10.15178/va.2011.115.119-137
González Requena, J., Ortiz de Zárate, A. (1995). El espot publicitario. Madrid: Cátedra.
Greimas, A. J. y Courtés, J. (1990). Semiótica. Madrid: Gredos.
Greimas, A. J. (1983). La semiótica del texto. Barcelona: Paidós.
Hawking, S. W. (2005). Historia del tiempo. Madrid, Alianza.
Horkheimer, M., Adorno, T. W., (2001). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta.
IFPI: https://www.ifpi.org
Kant, I. (2007). Crítica de la razón práctica. Madrid: Alianza.
Kant, I. (1995). Crítica del juicio. Madrid: Austral.
Lacan, J. (2014). El Seminario 6, El deseo y su interpretación. Barcelona: Paidós.
Lacan, J. (2012). El Seminario 19, O peor. Barcelona: Paidós.
Lacan, J. (1994). El Seminario 4, La relación de objeto. Barcelona: Paidós.
Lacan, J. (1995). El Seminario 1, Los escritos técnicos de Freud. Barcelona: Paidós.
Lacan, J. (1993). Psicoanálisis, Radiofonía & Televisión. Barcelona: Anagrama.
Lacan, J. (1992). El Seminario 11, Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Barcelona: Paidós.
Lacan, J. (1992a). El Seminario 17, El reverso del psicoanálisis. Barcelona: Paidós.
Lacan, J. (1984). El Seminario 2, El yo en la teoría de Freud y en la técnica psicoanalítica. Barcelona: Paidós.
López, J.-L. (1994). Ética, Obras Completas, vol. 2. Madrid: Trotta.
Mandeville, M. (1982). La fábula de las abejas o los vicios privados hacen la prosperidad pública. México: FCE.
Marías, J. (1982). Ortega. Circunstancia y vocación, Obras IX. Madrid: Revista de Occidente.
Ortega y Gasset, J. (1957). El tema de nuestro tiempo, Obras Completas, III. Madrid: Revista de Occidente.
Pacheco Rueda, M y Alvarado López M.C. (2022). Publicidad, sostenibilidad y justicia social. Valencia: Tirant Lo Blanch.
Paz, O. (1993). La llama doble. Barcelona: Seix Barral.
Pérez, C., Castro-Martínez, A. & Torres-Martín, J. L. (2022). Nuevas estrategias de promoción en las Industrias Culturales. El lanzamiento en TikTok del álbum Motomami de Rosalía. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 27(53), 189-211. https://doi.org/10.1387/zer.23811
Pérez, J. P. & Rodríguez, J. (2017). La duración del plano en el videoclip: hacia una categorización de los recursos formales en el vídeo musical contemporáneo. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 22(42). https://doi.org/10.1387/zer.17796
Popper, K. R. (2011). Realismo y el objetivo de la ciencia. Madrid: Tecnos.
San Agustín (2001). La Ciudad de Dios (2º), Obras Completas, XVII. Madrid: BAC.
Sartre, J.-P. (2006). La imaginación. Barcelona: Edhasa.
Torras i Segura, D. (2013). Los spots musicales. Diferencias con el género cinematográfico musical. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 18(35). https://doi.org/10.1387/zer.10685
Touring Data: https://touringdata.wordpress.com
YSL Beauty: https://www.yslbeautyus.com
Section
Dossier
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
(c) UPV/EHU Press