Criticism of the symbolic project The metaphysical function of art and architecture

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2020-12-30
Emilio Varela Froján

Abstract

It is known that the works due to the symbolic thought have always given us myths and masks as a result. By idealizing and figuring, by imagining and representing things and beings of the world as symbols, the necessary rites and gods were invented and the different religions were formulated, as protections against the irremediable fact of death. In addition, architecture was created, places between masks and landscapes, full of symbols and forms for the expression of power. A thought, the symbolic one, and a light, the imagination, that we have imposed on Nature; landscapes and languages manufactured and figurative from the natural, that force us to an interpretation and a figuration alien to the object, of an erroneous subjective nature.

How to Cite

Varela Froján, Emilio. 2020. “Criticism of the Symbolic Project: The Metaphysical Function of Art and Architecture”. AusArt 8 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.22124.
Abstract 280 | PDF (Español) Downloads 339 HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

ART AND ARCHITECTURE, SYMBOLIC IMAGINATION AND METAPHICAL AWARENESS, IMMOBILITY AND SILENCE

References
Bergson, Henri. (1896) 2010. Materia y memoria: Ensayo sobre la relación del cuerpo con el espíritu. Prólogo, María Pía López; apéndice, Henri Bergson; traducción, Pablo Ires. Buenos Aires: Cactus

Bergson, Henry. (1903) 2011. Introducción a la metafísica & La intuición filosófica. Traducción de M. Héctor Alberti. Buenos Aires: Leviatán

Heidegger, Martin. (1929) 2009. ¿Qué es metafísica? Versión de Helena Cortés & Arturo Leyte. Madrid: Alianza

Leyte Coello, Arturo. 2016. Post scriptum a El origen de la obra de arte de Martin Heidegger. Madrid: La Oficina

Merleau-Ponty, Maurice. (1961) 2017. El ojo y el espíritu. Prefacio de Claude Lefort; traducción de Alejandro del Río Herrmann. Madrid: Trotta

Nietzsche, Friedrich. (1873) 2010. Sobre verdad y mentira en sentido extramoral y otros fragmentos de filosofía del conocimiento. Edición preparada por Manuel Garrido. Madrid: Tecnos

Oteiza, Jorge. (1957) 2007. Propósito experimental 1956-1957. Reprod. facs. de: Escultura de Oteiza: Catálogo IV Bienal de São Paulo. Alzuza: Fundación Museo Oteiza

Oteiza, Jorge. 1952. Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana. Prólogo de Abel Naranjo Villegas. Madrid: Cultura Hispánica

Pallasmaa, Juhani. (1996) 2006. Los ojos de la piel: La arquitectura y los sentidos. Versión castellana, Moisés Fuente. Barcelona: Gustavo Gili

Pallasmaa, Juhani. (2014) 2014. La mano que piensa: Sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Traducción de Moisés Puente. Barcelona: Gustavo Gili

Pallasmaa, Juhani. 2018. Esencias. Traducción de Carles Muro. Barcelona: Gustavo Gili

Venturi, Robert, Denise Scott Brown & Steven Izenour. (1972) 1998. Aprendiendo de Las Vegas: El simbolismo olvidado de la forma arquitectónica. Versión castellana de Justo G. Beramendi. Barcelona: Gustavo Gili

Venturi, Robert. (1966) 1982. Complejidad y contradicción en la arquitectura. Con y una introducción de Vincent Scully; versión española de Antón Aguirregoitia Arechavaleta & Eduardo de Felipe Alonso. Barcelona: Gustavo Gili
Section
Articles