A genderless song Notes on performativity and agency in the bertsos of Maialen Lujanbio

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2021-06-30
Félix Gómez-Urda

Abstract

The article proposes a performative approach to the performance of Maialen Lujanbio in the final competition for the Euskal Herriko Bertsolari Txapelketa in 2017. The article explores the concept of stage performance proposed by Fischer-Lichte and reviews the notions of production of meaning, performativity and performance to infer the transformative possibilities of the bertsolari´s work. The text defends that the material, beyond the context in which its live reception took place, survives as an artistic object, bodyprint and political document. The performative qualities present in the creation and live execution place the author's bertsos in the context of the sensitive, a reception that activates an archive affection that goes beyond the temporal space limits of the original representation and places the reader-viewer back in front of the cultural and social – and therefore political – images arising from improvisation.

How to Cite

Gómez-Urda, Félix. 2021. “A Genderless Song: Notes on Performativity and Agency in the Bertsos of Maialen Lujanbio”. AusArt 9 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.22657.
Abstract 372 | PDF (Español) Downloads 320 HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

BERTSO, PERFORMANCE, MILIEU, AGENCY, BERTSOLARISM, LUJANBIO, MAIALEN (1976-)

References
Agirre Dorronsoro, Lorea. 2010. "Zapia eta txapela: Emakume bertsolariak tradizioarekin negoziatzen eta eredu berria sortzen. Negoziazioak eta disonantziak: mututasunetik emulaziora, eta emulaziotik ahots propiora" Tesina suficiencia investigadora, Univ. País Vasco

Begiristain Iturritxa, Edurne. 2011. “El bertsolarismo, en el camino de la igualdad”. Emakunde 81: 2 https://www.emakunde.euskadi.eus/u72-rev81con/es/contenidos/informacion/aldizkaria_081_2011/es_articulo/bertsolaritza_erreportajea.html

Butler, Judith. (1989) 2004. “Performative acts and gender constitution”. En The performance studies reader, edited by Henry Bial. London: Routledge

Butler, Judith. (1990) 2001. El género en disputa. Traducción de Mª Antonia Muñoz. Barcelona: Paidós

Butler, Judith. (1996) 2002. Cuerpos que importan: Sobre los límites materiales y discursivos del "sexo". Traducción, Alcira Bixio. Barcelona: Paidós

Fischer-Lichte, Erika. (2004) 2017. Estética de lo performativo. Traducción Diana González Martín & David Martínez Perucha; introducción, Oscar Cornago. Madrid: Abada

Garzia Garmendia, Joxerra, Andoni Egaña Makazaga & Jon Sarasua Maritxalar. 2001. El arte del bertsolarismo. Donostia: Bertsozale Elkartea

Gómez-Urda González, Félix. 2020. “Cuerpo y narratividad: Escritura performativa para la auto-representación de la sexualidad en los textos ‘E agora? Lembra-me’, de Joaquím Pinto y ‘Testo yonki’, de Paul B. Preciado”. Tesis Univ. Complutense. https://eprints.ucm.es/id/eprint/58879/

Hernández García, Jone Miren. 2019. "Algunas instrucciones para abrir la caja negra del conocimiento feminista”. Disparidades 74 (1)

Lasarte Leonet, Gema, María Teresa Vizcarra Morales, Andrea Perales Fernández de Gamboa & Vanesa Fernández Rodríguez. 2020. “Las mujeres bertsolaris, agentes en su incorporación a la escena pública”. Boletín de Literatura Oral 10: 249-64. doi.org/10.17561/blo.v10.5102

Lujanbio Zugasti, Maialen. 2017. “Dena ondo zihoan, argia piztu den arte”. Publicado por John V. Mirgnesie. Bienvenida Narrativa (blog), 6 nov. https://bienvenidanarrativa.wordpress.com/2017/11/06/maialen-lujanbio-dena-ondo-zihoan-argia-piztu-den-arte/

Lujanbio Zugasti, Maialen. 2017. “Kartzela, BTN17, Irun (Gipuzkoa) 2017-11-01”. Vídeo. Bertsoa.eus, 6:21. https://bertsoa.eus/bertsoak/14800-kartzela-maialen-lujanbio-btn17

Parker, Andrew & Eve Kosofsky Sedgwick, eds. 1995. Performativity and performance. New York: Routledge

Pierce, Charles Sanders. (1914) 2013. Obras filosóficas reunidas, vol. II. Ed., Nathan Houser & Christian Kloesel; trad., Darin McNabb; rev. de la trad., Sara Barrena. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica

Preciado, Paul B. 2008. Testo yonqui: Sexo, drogas y biopolítica. Madrid: Espasa

Preciado, Paul B. 2019. Un apartamento en Urano. Barcelona: Anagrama

Rosental, Mark Moiseevich & Pavel Fyodorovich Iudin, eds. (1967) 1975. Diccionario de filosofía. Traducción de Augusto Vidal Roget. Madrid: Akal

Schechner, Richard. 2012. Estudios de la representación: Una introducción. Traducción de Rafael Segovia Albán. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica

Turner, Victor Witter. (1969) 1988. El proceso ritual: Estructuras y antiestructuras. Versión castellana… revisada por Beatriz García Ríos. Madrid: Taurus

Turner, Victor Witter. 1986. The anthropology of performance. New York: PAJ

Zumthor, Paul. (1983) 1991. Introducción a la poesía oral. Versión castellana de María Concepción García-Lomas. Madrid: Taurus
Section
Articles