History, heritage and cinema: a virtual proposal for museums of education

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2021
Andra Santiesteban Jaime del Rey Tapia

Abstract

The circumstances experienced in 2020 encouraged us to start a training activity in virtual groups. Our objective was to share an analysis of audiovisual sources from a historical-educational and museum point of view. The online modality was unknown to us, and in hindsight we can say that its exploitation has been a success. We are convinced, and the results confirm it, that this innova-tive activity brings users closer to the study of historical-educational heritage. Taking advantage of the value of audiovisual sources of historical-educational events should set new trends in the practices of our museums of education.

How to Cite

Santiesteban, A., & del Rey Tapia, J. (2021). History, heritage and cinema: a virtual proposal for museums of education. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (26), 277–292. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.99.42.011 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 17 | Cabas2617 (Español) Downloads 8

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Historical-educational heritage, museum of history of education, teaching innovation, audiovisual sources, didactic resource

References
Aguilar, M. A. (2002). Fragmentos de la memoria colectiva. Athenea Digital, (2), pp. 1-11.
Badanelli, A. M. (2020). Las imágenes y sus interpretaciones en los textos escolares españoles. Una propuesta metodológica. Revista Brasileira de História da Educação, (20).
Barrenetxea, I. y Elezcano, A. (2016). La imagen cinematográfica como fuente y agente de la Historia, FILMHISTORIA Online, (26), pp. 67-80.
Breu, R. (2012). La historia a través del cine: 10 propuestas didácticas para secundaria y bachi-llerato. Barcelona: Graó.
Durán Manso, V. (2018). La Filmoteca Española, un recurso didáctico para la historia del cine y los historiadores de la educación. History of Education in Latin America, (1), pp. 1-12.
Escolano Benito, A. (2011). La cultura de la escuela. De la etnohistoria a la hermenéutica. Studium Educations, (1), pp. 1-16.
Ferro, M., España, R. y Caparrós Lera, J. M. (1995). Historia contemporánea y cine. Barcelona: Ariel.
Guichot, V. (2014). Cine e historia reciente de la educación española: relato de una experiencia valiosa para la formación de los educadores. Revista CABÁS, (11), pp.141-160.
Mariani, A. (2020). An Analytical Approach to the Italian Renaissance through Popular TV: The case of Medici. Revista Linhas, 21(47), pp. 194-222.
Pérez Millán, J. A. (2014). Cine, enseñanza y enseñanza del cine. Ser. Razones y propuestas edu-cativas. Madrid: Ediciones Morata.
Rabazas Romero, T. y Ramos Zamora, S. (2017). Los museos pedagógicos universitarios como espacios de memoria y educación. História da Educação, (53), pp. 100-119.
Ramos Zamora, S. (2021). Debates sobre la Memoria y la Historia de la Educación en el siglo XXI. Social and Education History, (10), pp. 22-46.
Ramos Zamora, S. y Pericacho Gómez, J. (2015). Una propuesta de innovación docente para en-señar historia de la renovación pedagógica en la universidad, Educació i Història: Revista d’Història de l'Educació. (26), pp. 65-88.
Romero Sanz, B., Toulier Martínez, B., Colmenar Orzaes, M. del C., Rabazas Romero, T. y Ramos Zamora, S. (2016). Fotografía y recuperación de la memoria escolar en espacios virtuales. En P. Dávila Balsera y L. M. Naya Garmendia (Coords.), Espacios y patrimonio histórico-educativo (pp. 743-757). Donosti: Erein.
Ruiz Berrio, J. (2010). Hacia un museo virtual de educación diferente: el “Manuel Bartolomé Cos-sío”. Revista CABÁS, (3), pp. 1-11.
Ruiz Berrio, J. (2011). El patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio. Madrid: Biblioteca Nueva.
Ruíz de Lacanal, M. D. (2014). El patrimonio cultural y la educación: apreciaciones y reflexiones para la construcción de una valoración social y cultural. Revista Cabás, (12), pp. 113-124.
Sanchidrián Blanco, C. (2011). El uso de imágenes en la investigación histórico-educativa. Revista de Investigación Educativa, 29(2), pp. 295-308.
Viñao Frago, A. (2010). Memoria, patrimonio y educación. Educatio Siglo XXI, 28(2), pp. 17-42.
Wilson, C. et al. (2011). Alfabetización mediática e informacional, Currículum para profesores. Unesco.
Section
Monographic