History, heritage and cinema: a virtual proposal for museums of education
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The circumstances experienced in 2020 encouraged us to start a training activity in virtual groups. Our objective was to share an analysis of audiovisual sources from a historical-educational and museum point of view. The online modality was unknown to us, and in hindsight we can say that its exploitation has been a success. We are convinced, and the results confirm it, that this innova-tive activity brings users closer to the study of historical-educational heritage. Taking advantage of the value of audiovisual sources of historical-educational events should set new trends in the practices of our museums of education.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Historical-educational heritage, museum of history of education, teaching innovation, audiovisual sources, didactic resource
Badanelli, A. M. (2020). Las imágenes y sus interpretaciones en los textos escolares españoles. Una propuesta metodológica. Revista Brasileira de História da Educação, (20).
Barrenetxea, I. y Elezcano, A. (2016). La imagen cinematográfica como fuente y agente de la Historia, FILMHISTORIA Online, (26), pp. 67-80.
Breu, R. (2012). La historia a través del cine: 10 propuestas didácticas para secundaria y bachi-llerato. Barcelona: Graó.
Durán Manso, V. (2018). La Filmoteca Española, un recurso didáctico para la historia del cine y los historiadores de la educación. History of Education in Latin America, (1), pp. 1-12.
Escolano Benito, A. (2011). La cultura de la escuela. De la etnohistoria a la hermenéutica. Studium Educations, (1), pp. 1-16.
Ferro, M., España, R. y Caparrós Lera, J. M. (1995). Historia contemporánea y cine. Barcelona: Ariel.
Guichot, V. (2014). Cine e historia reciente de la educación española: relato de una experiencia valiosa para la formación de los educadores. Revista CABÁS, (11), pp.141-160.
Mariani, A. (2020). An Analytical Approach to the Italian Renaissance through Popular TV: The case of Medici. Revista Linhas, 21(47), pp. 194-222.
Pérez Millán, J. A. (2014). Cine, enseñanza y enseñanza del cine. Ser. Razones y propuestas edu-cativas. Madrid: Ediciones Morata.
Rabazas Romero, T. y Ramos Zamora, S. (2017). Los museos pedagógicos universitarios como espacios de memoria y educación. História da Educação, (53), pp. 100-119.
Ramos Zamora, S. (2021). Debates sobre la Memoria y la Historia de la Educación en el siglo XXI. Social and Education History, (10), pp. 22-46.
Ramos Zamora, S. y Pericacho Gómez, J. (2015). Una propuesta de innovación docente para en-señar historia de la renovación pedagógica en la universidad, Educació i Història: Revista d’Història de l'Educació. (26), pp. 65-88.
Romero Sanz, B., Toulier Martínez, B., Colmenar Orzaes, M. del C., Rabazas Romero, T. y Ramos Zamora, S. (2016). Fotografía y recuperación de la memoria escolar en espacios virtuales. En P. Dávila Balsera y L. M. Naya Garmendia (Coords.), Espacios y patrimonio histórico-educativo (pp. 743-757). Donosti: Erein.
Ruiz Berrio, J. (2010). Hacia un museo virtual de educación diferente: el “Manuel Bartolomé Cos-sío”. Revista CABÁS, (3), pp. 1-11.
Ruiz Berrio, J. (2011). El patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio. Madrid: Biblioteca Nueva.
Ruíz de Lacanal, M. D. (2014). El patrimonio cultural y la educación: apreciaciones y reflexiones para la construcción de una valoración social y cultural. Revista Cabás, (12), pp. 113-124.
Sanchidrián Blanco, C. (2011). El uso de imágenes en la investigación histórico-educativa. Revista de Investigación Educativa, 29(2), pp. 295-308.
Viñao Frago, A. (2010). Memoria, patrimonio y educación. Educatio Siglo XXI, 28(2), pp. 17-42.
Wilson, C. et al. (2011). Alfabetización mediática e informacional, Currículum para profesores. Unesco.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.