An education research project for students of El Atabal high school in Málaga
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The teaching of Social Sciences (Geography and History) has always offered the possibility of developing various forms of work in the classroom that would allow students to become active elements in the teaching-learning process. However, at the present time, this possibility has be-come more necessary and viable with both teachers and students having the integration of new technologies in the classroom. In this context, the two 4th mandatory secondary education units of the Atabal school in Malaga, developed an educational research project that consisted of research-ing the 50-years of history of the center.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Secondary Education, Educational Innovation, Research Project, Teachers, Team-work, El Atabal school
Ávila, R. M. et al. (2008). Didáctica de las Ciencias Sociales, Currículo Escolar y Formación del Profesorado. La didáctica de las Ciencias Sociales en los nuevos planes de estudio. Jaén: Univer-sidad de Jaén, UNIA y Asociación de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales.
Cañal, P. (2005). La innovación educativa. Madrid: Akal.
Gómez, G. y Palo, R. (2015). Actas Congreso Posguerras: 75 años del fin de la guerra civil espa-ñola (comunicaciones). Madrid: Fundación Pablo Iglesias, UCM.
De la Torre, S. (Dir.) (2010). Estrategias didácticas en el aula. Buscando la calidad y la innovación. Madrid: UNED.
Del Pozo, M. M. (2006). Imágenes e Historia de la Educación: Construcción, Reconstrucción y Representación de las Prácticas escolares en el aula. Historia de la Educación, 25, pp. 291-315.
Díaz, A. e Inclán, C. (2001). El docente en las reformas educativas: sujeto o ejecutor de proyectos ajenos. Revista Hispanoamericana de educación, (25), pp. 17-42.
Flecha, C. (2005). Maestras que dejan huella. Introducción. Cuadernos de Pedagogía. Retratos de maestras. De la segunda república hasta nuestros días. CISSPRAXIS.
Leite, A. (2011). Historias de vida de maestros y maestras. La interminable construcción de las identidades: vida personal, trabajo y desarrollo profesional. [Tesis doctoral, Universidad de Málaga]. http://hdl.handle.net/10630/4678
Martínez, N., Souto, J. M. y Beltrán, J. (2006). Los profesores de Historia y la enseñanza de la Historia en España. Una investigación a partir de los recuerdos de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias Sociales, (5), pp. 55-71.
Merchán, F. J. (2001). La producción del conocimiento escolar en la clase de Historia: Profesores, Alumnos y Prácticas Pedagógicas en la Educación Secundaria. [Tesis doctoral inédita, Universi-dad de Sevilla]. https://idus.us.es/handle/11441/15010
Moursund, D., Bielefeldt, T. y Underwood, S. (1997). Foundations for the road ahead Pro-ject.based learning and information technologies, Washington, DC. National Foundation for the Improvement of Education.
Prats, J. (2000). Dificultades para la enseñanza de la Historia en la Educación Secundaria: refle-xiones ante la situación española; Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (5), pp. 71-98.
Puig, J. M. y Martín, X. (2007). Competencia en autonomía e iniciativa personal. Madrid: Edito-rial Alianza.
Rosales, C. (2013). Análisis de experiencias de innovación educativa. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca.
Sanz, P., Molero, J. M. y Rodríguez, D. (2017). La historia en el aula. Innovación docente y en-señanza de la historia en la educación secundaria. Lleida: Milenio.
Sebastiá, R. (2012). Investigación e Innovación en Didáctica de las Ciencias Sociales: Historia. Alicante: Universidad de Alicante.
Tribó G. (2008). El nuevo perfil profesional de los profesores de secundaria. Educación XX1, 11, pp. 183-209.
Viñao, A. (2016). La Historia de la Educación como disciplina y campo de investigación. Viejas y nuevas cuestiones. Espacio, Tiempo y Educación, 3(1), pp. 21-42.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.