Do Not Forget. Memory and schools in the construction of the Hungarian

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2020
Ana María González Alonso

Abstract

The facts from school past have proved to be a rather relevant element for the building of national identities -at last during the short time since state school system were set. Even though they are not as notorious as another political, military or religious events, they could reach people’s con-sciousness as one of the own features of national identity, just because they act as a vehicle for such a powerful binder as language.
The case of Hungary may result to be most interesting, because this nation has suffered great upheavals during the last times. Its national identity, which is still being defined in spite of locking to be solid, is made up of pieces of both past and present history, centuries-old vindications, myths, legends, traditions and, not less importantly, some testimonies of school activity from a couple of centuries ago.
This article introduces and analyses some of these school testimonies, which are undoubtedly quite closed to foreign knowledge about current Hungary. The article is the result of a stay in this country from 2016 to 2017, which provided the author with both a general and details view on its school reality beyond the one tourist offers may provide which are filled with political manipulations and commercial interests.

How to Cite

González Alonso, A. M. . (2020). Do Not Forget. Memory and schools in the construction of the Hungarian. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (23), 48–81. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.19.10.004 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 36 | Cabas2303 (Español) Downloads 11

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Hungary, nationality, school, remenbrance, oblivion

References
Anderson, Benedict (1991). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica, 1993 (traducción de la 2ª edición inglesa).
Ascarzáné Papp, Zsuzsanna et al. (2008). Historia de Hungría. Budapest: Agregaduría de Educa-ción de la Embajada de España y Editio Mediterranica.
Bauzá, Hugo Francisco (2007). El mito del héroe. Morfología y Semántica de la figura heroica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Benet, Juan. (1988). Las puertas abiertas de Budapest, El País, de 29 de agosto. En línea: https://el-pais.com/diario/1988/08/29/opinion/588808807_850215.html (Consulta: 17 de octubre de 2018)
Benevolo, Leonardo (1975). Historia de la Arquitectura Moderna. Barcelona: Ed. Gustavo Gili, 1977 (traducción de la 6ª edición italiana, ampliada y puesta al día).
Bennet, Tony (1988). The Exhibitionary Complex, New Formations nº 4, pp. 73-102.
Fábián, Katalin (2009). Contemporary Women’s Movements in Hungary. Washington: Woodrow Wilson Center Press.
Ferdinandy, Miguel de (1967). Historia de Hungría. Un pueblo entre Oriente y Occidente. Madrid: Alianza Editorial.
Ferdinandy, Miguel de (1995). Mito e Historia. Ensayos. Puerto Rico: Editorial de la Universidad de Puerto Rico (edición póstuma).
Gellner, Ernest (1983). Naciones y nacionalismo. Madrid: Alianza Editorial, 2008 (traducción de la edición inglesa).
González Ruiz, Juan (2014). Hermenéutica y patrimonio arquitectónico escolar, en VI Jornadas Científicas de la Sociedad Española para el Estudio del Patrimonio Histórico Educativo. Madrid, Facultad de Educación de la Universidad Complutense, pp. 459-467.
Haan, Francesca, Krassimira Daskalova y Anna Loutfi, eds. (2006)). A Biographical Dictionary of Women’s Movements and Feminisms. Central, Eastern, and SudEastern Europe, 19th and 20th Centuries. Budapest & New York: Central European University Press.
Hanák, Péter (2014). A kert és a műhely. Budapest: Gondolat. English transl. The Garden and the Workshop. Essays on the Cultural History of Vienna and Budapest. Princeton University Press.
Hirsch, Marianne (2012). The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust. New York: Columbia University Press.
Hawkesworth, Celia, ed. (2001). A History of Central European Women’s Writing. Basingstoke y New York: Palgrave, in association with School of Slavonic and East European Studies, University College London.
Hobsbawn, Eric J. y T. Ranger (1983). La invención de la tradición. Barcelona: Crítica 2002 (tra-ducción de la edición inglesa).
Hobsbawn, Eric J (1990). Naciones y nacionalismo desde 1870. Barcelona: Crítica 1991 (traduc-ción de la edición inglesa).
Kádár, Judit (2015). Two Austro-Hungarian Women Writers, Anna Tutsek and Terka Lux, Creat-ing New Urban Identities in Early Twentieth-Century. Hungarian Cultural Studies, e-Jour-nal of the American Hungarian Educators Association (Budapest), Volume 8. En línea: https://ahea.pitt.edu/ojs/index.php/ahea/article/view/214/319 (Consulta: 1 de octubre de 2018).
Katona, András (2017). Az általános iskola 70 éve – a történelemtanítás felől szemlélve. Könyv és Nevelés (Budapest):
I. Az általános iskola létrejötte és első évei az államosításig. A rövid demokratikus időszak történelemtanítása (1945–1948), 2017-2. En línea: http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/az-altalanos-iskola-70-eve-a-tortenelemtanitas-felol-szemlelve-i (Consulta: 22 de septiembre de 2018)
II. Az általános iskola ügye a Rákosi-korszakban. Történelemtanítás a kemény diktatúrában (1948–1956), 2017-4. En línea: http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/az-altala-nos-iskola-70-eve-a-tortenelemtanitas-felol-szemlelve-ii (Consulta: 22 de septiembre de 2018)
Kéri Ambrus, Katalin (2009). Los comienzos de la Educación Especial o pedagogía curativa en Hungría en el siglo XIX, en XV Coloquio de Historia de la Educación: El largo camino hacia una educación inclusiva: La educación especial y social del siglo XIX a nuestros días. Universidad Pública de Navarra (Pamplona-Irunea), pp. 271-282.
Kornís, Julius (1932). Education in Hungary. New York: Teachers College, Columbia University. Copia digitalizada en línea: http://mtda.hu/books/kornis_gyula_education_in_hungary.pdf (Consulta 20 de septiembre de 2018)
Kovaks, Dániel y Batár Zsolt (2012). Szecessziós Budapest. Budapest: Andrón Könyv.
Lawn, Martin, ed. (2009). Modelling the Future. Exhibitions and materiality of Education. Wall-ingford: Symposium Books.
Molnár, Ferenc (1906). A Pál utcai fiúk. Budapest: Franklin Társulat 1907, publicada inicialmente como serie en el diario Tanulók Lapja (Budapest). Utilizamos la traducción al español de Adan Kovacsics: Los muchachos de la calle Pál. Barcelona: Editorial Casals (Bambú) 2011.
Moya, Jesús (2000). Las máscaras del santo. Subir a los altares antes de Trento. Madrid: Espasa.
Nagy, Péter Tibor (1997). The social and political history of Hungarian education, en C Wulf, ed Education for the 21st Century. Münster-New York-München-Berlin: Waxmann. Documento en línea: http://mek.oszk.hu/03700/03797/03797.htm (Consulta: 24 de septiembre de 2018)
Oliver Brachfeld, Ferenc (1957). Historia de Hungría. Barcelona: Surco.
Palonen, Emilia (2013). Millennial politics of architecture: myths and nationhood in Budapest. Nationalities Papers. The Journal of Nationalism and Ethnicity, vol. 41:4, pp. 536-551. En línea: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00905992.2012.743509 (Consulta: 20 de septiembre de 2018)
Peña Saavedra, Vicente (dir.), Manuel Fernández González y Óscar Montero Feijóo (2004). Os Museos da educación en Internet. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
Renne, Tanya, ed. (1997). Ana’s Land. Sisterhood in Eastern Europe. Boulder: Westview Press.
Ricoeur, Paul (2000). La memoria, la historia, el olvido. Madrid: Ed. Trotta 2003 (traducción del original francés).
Romsics, Ignác (1999). Magyarország története a XX században. En línea: https://www.tan-konyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_magyarorszag_torte-nete/2011_0001_520_magyarorszag_tortenete.pdf (Consulta: 25 de septiembre de 2018)
Sisa, József, ed. (2016). Motherland and Progress. Hungarian Architecture and Design 1800-1900. Basel: Birkhäuser.
Sudjic, Deyan (2005). La arquitectura del poder. Cómo los ricos y poderosos dan forma al mundo. Barcelona: Ariel 2007 (traducción del original, The Edifice Complex).
Tietz, Jürgen. (2008). Historia de la Arquitectura Moderna. Königswinter: Tamden Verlag.
Tournikiotis, Panayotis (1999). La historiografía de la arquitectura moderna. Madrid: Librería Maireia y Celeste Ediciones.
Section
Articles