The primary instruction in the constitution of 1812 and its consequences in the giennense city council of Jódar

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2020
Blas Rivera Balboa

Abstract

The constitution of 1812 is, until now, the only one in the history of Spain that has included a title exclusively on the subject of education, to Public Instruction, more exactly was the title IX, intro-ducing very important and renovating ideas for those times, as the defense of the universality of primary education for all the population without exceptions that is, a school of first letters in all the towns of the Monarchy, where one learns to read, write and count, and the uniformity of the plans of teachings for the whole State. We will show and analyze an allegation of the population of Jódar from Jaén to the Magna Letter of the Cadiz courts, which shows the willingness to adhere to such a commendable initiative to create schools of first letters in the municipality of Jódar (Jaén), at the same time that it exalts the most noble and enlightened principles in educational matters. Finally we will see how that will was concretized through the creation of a local school in charge of the teacher Vicente de Torres.

How to Cite

Rivera Balboa, B. (2020). The primary instruction in the constitution of 1812 and its consequences in the giennense city council of Jódar. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (23), 141–160. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.65.17.008 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 18 | Cabas2307 (Español) Downloads 7

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

primary education, constitution of 1812, Jódar, history of education, universal education, read, write, count, christian doctrine, Vicente de Torres

References
ARCHIVO HISTÓRICO MUNICIPAL DE JÓDAR (A.H.M.J.): Libro de Actas Capitulares 1815.
CAPEL MARTÍNEZ, R.M. (coord.): Mujer y sociedad en España (1700-1975), Madrid, Ministe-rio de Cultura.
DELGADO CRIADO, B. (coord.): (1994): Historia de la Educación en España y América. Vol. 3, La Educación en la España Contemporánea (1789-1975), Madrid, Morata.
DIARIO DE LAS DISCUSIONES Y ACTAS DE LAS CORTES (1813), Volumen 21, Imprenta Real.
FLECHA GARCÍA, C. (1997): Las mujeres en la legislación educativa española. Enseñanza Pri-maria y Normal en los siglos XVIII y XIX. Sevilla, Ed. Kronos.
GIL DE ZÁRATE, A. (1855) De la Instrucción Pública en España, Oviedo, ed. Pentalfa.
GUEREÑA, J. L y VIÑAO FRAGO, A. (1996): Estadística escolar, proceso de escolarización y sistema educativo nacional en España (1750-1850). Barcelona. Ediciones Universitarias de Bar-celona.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (I.N.E). Anuario de 1858. Censo de población de España de 1797.
LUZURIAGA, L. (1917): Documentos para la historia escolar de España. t. II, Madrid.
MESA FERNÁNDEZ, N. (1996): Historia de Jódar. Ed. Saudar, Jódar.
PUELLES BENÍTEZ, Manuel (1979): Historia de la Educación en España, t. I, Del despotismo ilustrado a las Cortes de Cádiz. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.
PUELLES BENÍTEZ, M. (1980): Educación e ideología en la España contemporánea (1767-1975), Barcelona, Labor.
QUINTANA, José Manuel (1946) Informe para proponer los medios de proceder al arreglo de los diversos ramos de la Instrucción Pública (Cádiz, 1813), en Obras completas, vol. XIX, Biblioteca de Autores Españoles, Madrid.
RUIZ BERRIO, Julio (1970), Política escolar en España en el siglo XIX (1808-1833). Madrid.
SANZ DÍAZ, F. (1980): El proceso de institucionalización e implantación de la primera enseñanza en España (1838-1870). Cuadernos de Investigación Histórica, n.4, pp. 229-268.
SOCIEDAD ESPAÑOLA DE HISTORIA DE LA EDUCACIÓN: II COLOQUIO DE HISTORIA DE LA EDUCACIÓN. VALENCIA, 1983. Escolarización y sociedad en la España contemporá-nea (1808-1970).
VIÑAO FRAGO, A. (1983): Fuentes estadísticas de ámbito nacional-estatal para el estudio de la escolarización en el nivel elemental (1750-1832). Departamento de Educación Contemporánea e Historia de la Educación. Universidad de Valencia.
VIÑAO FRAGO, Antonio (1986): Filantropía y educación. Fundaciones docentes y enseñanza elemental (siglos XVIII-XIX), en L’enseignement en Espagne et en Amérique latine du XVIII siècle á nos jours. Ciremia, Universidad de Tours.
Section
Articles