Didactic experience: The exhibition “L ́escola d ́ahir” and the seminar- museum of the history of the school
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The didactic experience of the exhibition-museum “L ́escola d ́ahir” (Yesterday’s school) made in the Faculty of Teaching of Valencia has like objective open a study space on the historical evolution of the teaching and this practice, that have formed the school from century XIX to the present time. With this didactic experience we want get a constructive and participative learning, because the material shows historical models of teaching by means of innovating methodological proposals. The exhibition-museum serves as point of contact between professionals of the educative scope and pupils of teaching to make works of investigation and to harness the protection of the historical-educative patrimony.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Exhibition-museum, didactic experience, historical-educative patrimony
ALANIS, Antonio (1993): Formación de formadores. Fundamentos para el desarrollo de la investigación y la docencia. México. Trillas.
ALONSO FERNANDEZ, Luís (1999): Introducción a la nueva museología. Madrid, Alianza.
ALVAREZ, Pablo (2008): “Fotografías y sentimientos para un museo pedagógico. Análisis del desarrollo de una metodología participativa en la Universidad desde una perspectiva comparada”. En LÓPEZ, F. (dir.), La educación como respuesta a la diversidad. Una perspectiva comparada. Sevilla: Sociedad Española de Educación Comparada.
BARNETT, León Y JORDAN, G (1991): “Self-access facilities: What are they for?”. En ELT Journal, volum. 45/4, octubre. Oxford University Press.
ERICKSON, Frederick (1989): “Método cualitativo de la investigación sobre la enseñanza”. En Wittrok, M. (comp.), La investigación de la enseñanza II Métodos cualitativos y de observación. España. Paidós.
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca, (2003): El museo como espacio de comunicación. Gijón, Trea.
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca (2000): El museo: teoría, praxis y utopía. Madrid, Cátedra, 7a edic.
KEMMIS, Stephen (1988): El currículo: Más allá de la teoría de la reproducción. Madrid. Morata.
MALLART, Juan (2001): “Didáctica: concepto, objeto y finalidades”. En Sepúlveda, F, y Rajadell, N. (coord..), Didáctica general para psicopedagogos. Madrid, UNED.
MAYORDOMO PÉREZ, A. (2011): “La recuperació del patrimoni historicoeducatiu: raons, propostes i convocatòria”. En El patrimoni historicoeducatiu valencià. V Jornades d ́Història de l ́Educació Valenciana (pp. 13-38), Ajuntament de Gandia.
MIRAS, M (2002): “Un punto de partida para el aprendizaje de nuevos contenidos: los conocimientos previos”. En VV. AA., El constructivismo en el aula. Colección Biblioteca de Aula. Barcelona, Graó.
PÉREZ SANTOS, E (2000): Estudio de visitantes en museos. Metodología y aplicaciones. Gijón. Trea.
TRILLA BERNET, J (2001): El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Barcelona. Graó.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.