Didactic experience: The exhibition “L ́escola d ́ahir” and the seminar- museum of the history of the school

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2012
Mª Jesús Llinares Ciscar

Abstract

The didactic experience of the exhibition-museum “L ́escola d ́ahir” (Yesterday’s school) made in the Faculty of Teaching of Valencia has like objective open a study space on the historical evolution of the teaching and this practice, that have formed the school from century XIX to the present time. With this didactic experience we want get a constructive and participative learning, because the material shows historical models of teaching by means of innovating methodological proposals. The exhibition-museum serves as point of contact between professionals of the educative scope and pupils of teaching to make works of investigation and to harness the protection of the historical-educative patrimony.

How to Cite

Llinares Ciscar, M. J. (2012). Didactic experience: The exhibition “L ́escola d ́ahir” and the seminar- museum of the history of the school. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (08), 133–153. https://doi.org/10.35072/CABAS.2012.53.15.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 71 | Cabas0809 (Español) Downloads 20

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Exhibition-museum, didactic experience, historical-educative patrimony

References
AGULLÓ DÍAZ, Carmen (2011): “Fonts orals i històries de vida en la Història de l ́Educació: recuperant la memòria educativa viscuda”. En El patrimoni historicoeducatiu valencià. V Jornades d ́Història de l ́Educació Valenciana (pp. 39-64), Ajuntament de Gandia.
ALANIS, Antonio (1993): Formación de formadores. Fundamentos para el desarrollo de la investigación y la docencia. México. Trillas.
ALONSO FERNANDEZ, Luís (1999): Introducción a la nueva museología. Madrid, Alianza.
ALVAREZ, Pablo (2008): “Fotografías y sentimientos para un museo pedagógico. Análisis del desarrollo de una metodología participativa en la Universidad desde una perspectiva comparada”. En LÓPEZ, F. (dir.), La educación como respuesta a la diversidad. Una perspectiva comparada. Sevilla: Sociedad Española de Educación Comparada.
BARNETT, León Y JORDAN, G (1991): “Self-access facilities: What are they for?”. En ELT Journal, volum. 45/4, octubre. Oxford University Press.
ERICKSON, Frederick (1989): “Método cualitativo de la investigación sobre la enseñanza”. En Wittrok, M. (comp.), La investigación de la enseñanza II Métodos cualitativos y de observación. España. Paidós.
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca, (2003): El museo como espacio de comunicación. Gijón, Trea.
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca (2000): El museo: teoría, praxis y utopía. Madrid, Cátedra, 7a edic.
KEMMIS, Stephen (1988): El currículo: Más allá de la teoría de la reproducción. Madrid. Morata.
MALLART, Juan (2001): “Didáctica: concepto, objeto y finalidades”. En Sepúlveda, F, y Rajadell, N. (coord..), Didáctica general para psicopedagogos. Madrid, UNED.
MAYORDOMO PÉREZ, A. (2011): “La recuperació del patrimoni historicoeducatiu: raons, propostes i convocatòria”. En El patrimoni historicoeducatiu valencià. V Jornades d ́Història de l ́Educació Valenciana (pp. 13-38), Ajuntament de Gandia.
MIRAS, M (2002): “Un punto de partida para el aprendizaje de nuevos contenidos: los conocimientos previos”. En VV. AA., El constructivismo en el aula. Colección Biblioteca de Aula. Barcelona, Graó.
PÉREZ SANTOS, E (2000): Estudio de visitantes en museos. Metodología y aplicaciones. Gijón. Trea.
TRILLA BERNET, J (2001): El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Barcelona. Graó.
Section
Experiences