Middle Classes and Private Property in Spain: an Approach based on the Historical Chronicle of Cuéntame Cómo Pasó

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 22-03-2024
David del Pino Díaz

Abstract

This article focuses on the process of constructing the first phase of the Spanish middle class through the historical chronicle represented by the popular TV series Cuéntame cómo pasó. A TV show that sought, as argued in this text, to achieve a certain political legitimacy in the present through the rewriting of the past. To this end, a qualitative methodology based on the viewing of the first fourteen seasons of the series (253 episodes) has been employed. The analysis of the first fourteen seasons has allowed us to delve into the centrality of housing as an instrument for the constitution of the middle classes and social pacification. Among other conclusions, we highlight the ideological relevance of mass culture products when aiming for the romanticization of late Francoism and the defense of the economic measures promoted by the Stabilization Plan of 1959.

Abstract 48 | texto (Español) Downloads 113

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

middle class, cultural product, francoism

References
Barciela, C. et al. (Ed.). (2001). La España de Franco (1939-1975). Madrid: Síntesis.
Bourdieu, P. (2017). La distinción. Criterios y bases del gusto. Madrid: Taurus.
Brémard, B. (2008a). Cuéntame la crónica de tiempos revueltos: experimentar la verdad histórica mediante la ficción televisiva. Trama y fondo: Revista de Cultura, 24, 141-149.
Carmona Pascual, P. (2022). La democracia de propietarios. Fondos de inversión, rentismo popular y lucha por la vivienda. Madrid: Traficantes de Sueños.
Carreras, A., y Tafunell, X. (2003). Historia económica de la España contemporánea. Barcelona: Crítica.
Carriço dos Reis, B. (2009). De la dictadura a la democracia; recuerdos y olvidos de la transición política española. Medios de comunicación y reconstrucción de la(s) memoria(s) colectiva(s) en España (tesis doctoral inédita). Sao Paulo, Universidad Católica de Sao Paulo.
De la Cuadra Colmenares, E. (2012). Documentación en Cuéntame. Cuadernos de documentación multimedia, 12, 1-5.
Del Pino Díaz, D. (2022a). La construcción de los mitos políticos en los regímenes contemporáneos. El caso práctico: el mito de la transición española a través de la serie Cuéntame cómo pasó (tesis doctoral inédita). Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
Del Pino Díaz, D. (2022b). «Cuéntame cómo pasó» y revolución pasiva: estructura de sentimiento del nuevo pueblo español en el tardofranquismo. Pensamiento al margen, 16, 183-197.
Del Pino Díaz, D. (2022c). Ideología y series de televisión. Del signo semiótico a una sociología de la sociología. Comunicación & Métodos, 4(1), 33-58.
Del Pino Díaz, D. (2023). Una lectura de Cuéntame Cómo Pasó desde la semiótica de Yuri Lotman. Aposta: Revista de Ciencias Sociales, 96, 90-104.
De Riquer, B. (2010). Historia de España. Vol. 8. Barcelona: Crítica.
Domènech, X. (2022). Lucha de clases, franquismo y democracia. Obreros y empresarios (1939-1979). Madrid: Akal.
Estrada, I. (2004). Cuéntame Cómo Pasó o la revisión televisiva de la historia española reciente. Hispanic Review, 72(2), 547-564.
Espinoza Pino, M. (2022). A la sombra de la cultura de la propiedad: ideología, mercantilización de la vivienda y violencia habitacional. Jueces para la democracia, 104, 55-70.
Fontana, J. (2000). España bajo el franquismo. Barcelona: Crítica.
García de Castro, M. (2002). La ficción televisiva popular. Una evolución de las series de televisión en España. Barcelona: Gedisa.
Goblot, E. (2003). La barrera y el nivel. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Hayek, F. (2011). Camino de servidumbre. Madrid: Alianza Editorial.
Jost, F. (2002). El culto de la televisión como vector de identidad. Revista Comunicación y medios, 13, 31-38.
Juliá, S. (2004). Historia de las dos Españas. Madrid: Santillana.
López, I., y Rodríguez López, E. (2010). Fin de ciclo. Financiarización, territorio y sociedad de propietarios en la onda larga del capitalismo hispano (1959-2010). Madrid: Traficantes de Sueños.
López Rodo, L. (1990). Memorias (Volumen I). Barcelona: Plaza & Janés.
Martín Rodríguez, M. (2016). La escuela de Friburgo y los economistas españoles. Madrid: Universidad de Alcalá, Serie Documentos de trabajo.
Morán, G. (1979). Adolfo Suárez. Historia de una ambición. Barcelona: Planeta.
Moreno Pestaña, J. L. (2022). «El enigma del capitalismo popular. El efecto clase media, de Emmanuel Rodríguez». El Salto, octubre.
Palacio, M. (2001). Historia de la televisión en España. Barcelona: Gedisa.
Perpiñá, R. (1952). De estructura económica y economía hispana. Madrid: Biblioteca de pensamiento actual.
Posada, L. (2015). La memoria televisada. Salamanca: Comunicación Social.
Poulantzas, N. (1977). Las clases sociales en el capitalismo actual. Madrid: Siglo XXI.
Powell, C. P. (1991). El piloto del cambio. El rey, la Monarquía y la transición a la democracia. Barcelona: Planeta.
Preston, P. (2016). El holocausto español. Odio y exterminio en la Guerra Civil y después. Barcelona: DEBOLSILLO.
Preston, P. (2019). Un pueblo traicionado. Corrupción, incompetencia política y división social. Barcelona: Debate.
Ricoeur, P. (2000). La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Rodríguez López, E. (2022). El efecto clase media. Crítica y crisis de la paz social. Madrid: Traficantes de Sueños.
Rosenstone, R. (2006). History on Film/Film on History (History: Concepts, Theories and Practice). London: Routledge.
Rueda Laffond, J. C. (2006). Ficción televisiva en el ocaso del régimen franquista: crónicas de un pueblo. Área Abierta, 14, 1-18.
Rueda Laffond, J. C. (2009). ¿Reescribiendo la historia?: Una panorámica de la ficción histórica televisiva española reciente. Alpha, 29, 85-104.
Rueda Laffond, J. C., y Coronado Ruiz, C. (2009). La mirada televisiva. Ficción y representación histórica en España. Madrid: Fragua.
Rueda Laffond, J. C., y Guerra Gómez, A. (2009). Televisión y nostalgia. The Wonder Years y Cuéntame Cómo Pasó. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 396-409.
Slobodian, Q. (2021). Globalistas. El fin de los imperios y el nacimiento del neoliberalismo. Madrid: Capitán Swing.
Veblen, T. (1974). Teoría de la clase ociosa. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Villacañas, J. L. (2015). El poder político en España. Barcelona: RBA.
Villacañas, J. L. (2022). La revolución pasiva de Franco. Madrid: HarperCollins.
Walters, V. (1981). Misiones discretas. Barcelona: Planeta.
Weber, M. (2016). La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Madrid: Alianza Editorial.
Winter, U. (Ed.) (2006). Lugares de memoria de la Guerra Civil y el franquismo. Representaciones literarias y visuales. Madrid: Vervuert.
Wright, E. O. (2015). Clases. Madrid: Siglo XXI.
Wright Mills, C. (1973). White-collar. Las clases sociales en Norteamérica. Madrid: Aguilar.
Section
Research Articles