University teaching staff’s perception of the direction of the Final Degree Project

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 05-12-2023
Yaritza Garcés Delgado
Arminda Suárez
Roberto Souto-Suárez
Zuleica Ruiz Alfonso

Abstract

The aim of this study was to analyze the perception of teachers from the Faculty of Education at the University of La Laguna about FDP subject. A case study was carried out in which a focus group (n=7) and a questionnaire (n=99) were applied. Results showed that teachers highly value the subject and the supervision procedure, specifically those aspects related to management, and usefulness and relevance of this type of academic projects. It is necessary to design interventions and training activities for supervisors, particularly for those less experienced, as well as better identify the practical implications of these works in the educational and social context.

How to Cite

Garcés Delgado, Y., Suárez, A., Souto-Suárez, R., & Ruiz Alfonso, Z. (2023). University teaching staff’s perception of the direction of the Final Degree Project. ZER - Journal of Communication Studies, 28(55), 305–324. https://doi.org/10.1387/zer.24743
Abstract 172 | pdf (Español) Downloads 171

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

case studies, higher education, academic teaching personnel, counselling, project management

References
Álvarez, J. D., Grau, S. y Tortosa, M. T. (coords.) (2016). Innovaciones metodológicas en docencia universitaria: resultados de investigación. Universidad de Alicante. Vicerrectorado de Estudios, Formación y Calidad.
Ballesteros, B. (Coord.). (2016). Taller de investigación cualitativa. UNED.
Battaner, E., González, C. y Sánchez, J. L. (2016). El Trabajo de Fin de Grado (TFG) en las universidades españolas. Análisis y discusión desde las defensorías universitarias. Rued@ Revista Universidad, Ética y Derechos, 1, 43-79. http://dx.doi.org/10.25267/Rueda.2016.i1.08
Bonilla, M.ª J., Fuentes, L., Vacas, C. y Vacas, T. (2012). Análisis del proceso de evaluación del TFG en las nuevas titulaciones. Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, 3, 5-21. https://doi.org/10.12795/EDUCADE.2012.i03.02
Colmenero, M. J., Molina, M. D., y Rodríguez, J. (2020). Percepciones del alumnado universitario sobre los trabajos de fin de grado (trabajos de fin de carrera). Formación universitaria, 13(6), 283-290. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600283
Díaz-Vázquez, R., García-Díaz, A., Maside Sanfiz, J.M. y Vázquez-Rozas, E. (2018). El Trabajo de Fin de Grado: fines, modalidades y estilos de tutorización. REDU, 16(2), 159-175. https://doi.org/10.4995/redu.2018.10178
Donoso, J. A. y Serrano, F. (2014). Los trabajos de fin de grado: reflexiones y perspectivas de futuro. Publicado en Jornadas conjuntas de Innovación Docente, Investigación y Transferencia. VI Jornadas de Innovación e Investigación Docente.
Jato, E., Cajide, J., García, B. y Zamora, E.T. (2018). Percepciones del profesorado universitario sobre los procesos de organización y tutorización de los Trabajos Fin de Grado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 75-91. https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.332051
Ley Orgánica, 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, 307, de 24 de diciembre de 2001, 49400-49425. https://www.boe.es/eli/es/lo/2001/12/21/6/con
López, F. L. (2021). La dirección de Trabajos Fin de Grado: Una perspectiva docente de buenas prácticas. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 10(2), 117-130. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v10i2.13270
Molina Jaén, M. D., Rodríguez Moreno, J., y Colmenero Ruiz, M. J. (2020). Importancia de la tutorización para el éxito del Trabajo de Fin de Grado. Revista complutense de educación.
Palou-Julian, B., Gros-Salvat, B., y Mercader-Tresserras, J. (2022). El Trabajo de Fin de Grado y el desarrollo de la competencia investigadora de los futuros maestros de Educación Infantil y Primaria. REIRE Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 15(2), 1-15. https://doi.org/10.1344/reire.37520
Pozo, C. y Bretones, B. (2015). Dificultades y retos en la implantación de los títulos de grado en las universidades españolas. Revista de Educación, 367, 147-172. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-367-286
Pozo, C., Bretones, B., Martos, M. J. y Alonso, E. (2011). Evaluación de la actividad docente en el Espacio Europeo de Educación Superior: un estudio comparativo de indicadores de calidad en universidades europeas. Revista Española de Pedagogía, 69(248), 145-163.
Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado, 60, de 30 de octubre de 2007, 44037-44048. https://www.boe.es/eli/es/rd/2007/10/29/1393/con
Rekalde, I. (2011). ¿Cómo afrontar el trabajo fin de grado? Un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias. Revista Complutense de Educación, 22(2), 179-193.
Rekalde, I., Ruiz, M. P. y Bilbao. B. (2018). Acción tutorial y evaluación formativa en los Trabajos de Fin de Grados. REDU, 16(2), 123-141. https://doi.org/10.4995/redu.2018.10185
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos (4a). Ediciones Morata.
Seijas, E. J., Val, J. C., Antelo, B. G. y Rodríguez, E. T. Z. (2018). Percepciones del profesorado universitario sobre los procesos de organización y tutorización de los Trabajos Fin de Grado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 75-91. https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.332051
Vera, J. y Briones, E. (2016). Un nuevo reto para las universidades: la evaluación de la calidad de la gestión de los Trabajos de Fin de Grado. Foro de Educación, 14(21), 281-310. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.021.014
Section
Articles