'The kiss in the forest' Artistic queer ethnographic practices and relational identity

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2023-10-26
Elena García-Oliveros Hedilla

Abstract

The kiss in the forest (Toxic Lesbian, 2019-2023) is the title of this artistic creation that is set in the framework of Social Practices in Art. A study is done of a case that illustrates a new production paradigm, which is alternative for other ways of relating with the audiences in art that differ from the conventional market system. This investigation links the case of dissident anti-racist-gender-sex communities in the city of Madrid which collaborate in the project with the keys of why artists that are critical with pre-established things, abandon essentialisms in high art and the market and penetrate in their processes in the generation of that which is communal and its story. As a result of the ethnographic analysis by Ardenne (2002), Foster (1996) or Rockwell (1985), these methodologies will be connected to other ways for the aesthetic experience. Hernando (2015, 2018, 2022) on the other hand, will provide the theoretical references to do with relational identity construction that underlines these types of practices.

How to Cite

García-Oliveros Hedilla, Elena. 2023. “’The Kiss in the forest’: Artistic Queer Ethnographic Practices and Relational Identity”. AusArt 11 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.24809.
Abstract 165 | PDF (Español) Downloads 253

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

DISSIDENCES, COMMUNITIES, FEMINISMS, SOCIAL PRACTICES IN ART, QUEER

References
Ardenne, Paul. (2002) 2006. Un arte contextual: Creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Traducción, Françoise Mallier. Murcia: Cendeac

Butler, Judith. (1990) 2001. El género en disputa. Traducción de Mª Antonia Muñoz. Barcelona: Paidós

Foster, Hal. (1996) 2001. El retorno de lo real: La vanguardia a finales de siglo. Traduccion de Alfredo Brotons Muñoz. Madrid: Akal

García-Oliveros, Elena. 2016. «Cuando el autor es el patriarcado: Desmaterialización del arte; Del arte público al Ciberfeminismo». Anuario del Departamento de Historia y Teoria del Arte 28: 73-93. https://doi.org/10.15366/anuario2016.28.004

Hernando Gonzálo, Almudena, dir. 2015. Mujeres, hombres y poder: Subjetividades en conflicto. Madrid: Traficantes de Sueños

Hernando Gonzálo, Almudena. 2018. La fantasía de la individualidad: Sobre la construcción sociohistórica del sujeto moderno. Buenos Aires: Katz

Hernando Gonzálo, Almudena. 2022. La corriente de la historia (Y la contradicción de lo que somos). Madrid: Traficantes de Sueños

Hester, Helen. 2018. Xenofeminismo: Tecnologías de género y políticas de reproducción. Traducción, Hugo Salas. Buenos Aires: Caja Negra

Rockwell, Elsie. 1985. «Etnografía y teoría de la investigación educativa». Dialogando 8 29-45. https://cazembes.files.wordpress.com/2016/05/elsie-rockwell-etnografc3ada-y-teorc3ada-de-la-investigacic3b3n-educativa6.pdf

Vidalou, Jean-Baptiste. 2020. Ser bosques: Emboscarse, habitar y resistir en los territorios en lucha. Traducción de Silvia Moreno Parrado. Madrid: Errata Naturae
Section
Articles