Training activities and new educational-teaching experiences developed at CEMUPE

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2022
Bienvenido Martín Fraile Gabriel Parra Nieto

Abstract

Over the last few years, several Teaching Innovation Projects awarded by the University of Salamanca have enabled the Pedagogical Museum Centre of the University of Salamanca (CeMuPe) to develop different educational experiences aimed at the social and educational transformation of two groups: teachers in training at the University Teacher Training College of Zamora and school-children at the Infant and Primary Education stage. Among the different proposals, we highlight the integration of the work in the CeMuPe with the creation of a university educational garden and its harmonisation through a programme of school visits.

How to Cite

Martín Fraile, B., & Parra Nieto, G. (2022). Training activities and new educational-teaching experiences developed at CEMUPE. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (28), 173–186. https://doi.org/10.35072/CABAS.2022.92.82.013 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 50 | Cabas2812 (Español) Downloads 25

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

CeMuPe, teacher training, teaching innovation, university educational garden, school visits

References
Álvarez Domínguez, P. (2014). Los museos pedagógicos como espacios didácticos para difundir e interpretar el patrimonio histórico educativo en tiempos difíciles: aproximación y apuntes para el futuro. Revista América Patrimonio, 2(6), pp. 91-99.
Álvarez Domínguez, P. y Payà Rico, A. (2015). Los museos pedagógicos universitarios en España: tradición y futuro ante la difusión del patrimonio histórico educativo. Congreso Internacional Museos Universitarios. Tradición y futuro, 237-242.
Álvarez, J. L., Martínez, M. J., González, H. y Buenestado, M. (2017). El aprendizaje-servicio en la formación del profesorado de las universidades españolas. Revista Española de Pedagogía, 75(267), 199-217.
Aragón, L. y Jiménez-Tenorio, N. (2015). El huerto ecológico universitario como herramienta para el estudio de problemas ambientales: una propuesta educativa en el grado de educación primaria. Investigar con y para la sociedad (pp. 1839-1844). Cádiz, España: Bubok.
Dávila, P. y Naya, L.M. (2019). Panorama atual dos Museus de Educação em Espanha. Museologia & Interdisciplinaridade 8(16), 16-36.
Eugenio, M. y Aragón, L. (2016). Experiencias en torno al huerto ecológico como recurso didáctico y contexto de aprendizaje en la formación inicial de maestros de Infantil. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 13(3), 667-679.
Gómez-Gonçalves, A., Corrochano, D., Parra, G., Rodríguez, M., Rubio, F.J. (2019): Aplicación del aprendizaje basado en problemas (ABP) en la educación superior: diseño de un itinerario didáctico en el Campus Viriato (USAL, Zamora). En: VII Buenas prácticas de innovación docente en el Espacio Europeo de Educación Superior, (Jiménez Sánchez, D., Coord.): 143-154 pp. Ediciones USJ, Colección Innovación Docente, ISBN: 978-84-948313-0-0.
Naval, C., Arbués, E. y Verea, N. (2017). El aprendizaje-servicio como recurso pedagógico en la universidad. Educación y Diversidad, 10(2), 127-140.
Parra Nieto, G. y Gómez-Gonçalves, A. (coord.) (2021). El Huerto educativo: recurso didáctico para trabajar los objetivos de desarrollo sostenible desde una perspectiva multidisciplinar. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Pérez, C.; Díaz, M.P.; Echevarría, I.; Morentín, M.; Cuesta, M. (1998). Centros de Ciencia. Espacios interactivos para el aprendizaje. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
Rabazas Romero, T. y Ramos Zamora, S. (2017). Los museos pedagógicos universitarios como espacios de memoria y educación. História da Educação, 21(53), 100-119.
Section
Monographic