Access to basic education in Cantabria during the Franco regime, 1937-1975

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2021
Ángel Llano Díaz

Abstract

Access to elementary education in the current region of Cantabria during the Franco regime was not easy for many children. After differentiating the types of state schools, the evolution of the public school network in Cantabria is studied, analyzing the evolution of the number of units, typology, spatial distribution and its impact on the ease or difficulty of access to basic education.
Two periods have been considered, being the change in the mid-1960s. Economic development and the growth of the middle class were the causes of this change in the cycle, which materialized in the General Education Law of 1970. The debate that arose in Cantabria on schooling and gra-tuity with the application of that law is studied.

The design of an educational system for the benefit of certain social groups, the application of the principle of subsidiarity and the lack of investment in public education, led to 80% of the popula-tion of Cantabria having only a primary education level in 1970.

How to Cite

Llano Díaz, Ángel . (2021). Access to basic education in Cantabria during the Franco regime, 1937-1975. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (25), 33–88. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.77.96.004 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 36 | Cabas2503 (Español) Downloads 14

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

elementary school, independent schools, community schools, voluntary schools, education rights, schooling, education grants, Cantabria

References
Bereday, George (1968). El método comparativo en Pedagogía. Barcelona. Herder.
Cabieces Ibarrondo, Victoria (2016). La arquitectura de los centros docentes en Cantabria en los siglos XIX y XX. Tesis doctoral. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Cantabria. Disponible en https://repositorio.unican.es
Cabria Gutiérrez, Juan Carlos (2003). Barrio Covadonga. Más de 25 años de luchas y logros. Asociación de Vecinos Besaya. Torrelavega.
Calero, Jorge y Bonal, Xavier (1999). Política educativa y gasto público en educación. Barcelona. Edit. Pomares-Corredor.
Gómez Albentosa, Ferrán (2016). El Magisterio contra Franco. De la resistencia a la acción colec-tiva (1965-1978). Tesis doctoral. Universidad de Alicante.
Gómez Llorente, Luis (1983). “Política educativa”. Cuadernos de Pedagogía. Barcelona, nº 100.
González-Anleo, Juan (1984). “El sistema educativo español: tensiones y futuro”, en Linz, J, Pérez Díaz, V y otros. España: un presente para el futuro. Vol 1. La Sociedad. Madrid. Instituto de Estudios Económicos.
González Ruiz, Juan (2010). Viaje apasionado por las escuelas de Cantabria. Santander. Gobierno de Cantabria y Librería Estudio.
Llano Díaz, Ángel (2016). Enseñanza primaria en Cantabria. Dictadura de Primo de Rivera y Segunda República. Santander. Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria.
López Medel, Jesús (1974). Reforma educativa 1974. La educación como empresa social. Madrid. Fragua.
Martorell, Miguel y Juliá, Santos (2012). Manual de Historia Política y Social de España (1808-2011). Madrid. UNED.
Moncada, Alberto (1987). “Cien años de educación en España”, en Lerena, Carlos (ed). Educación y Sociología en España. Madrid. Akal, p. 7. Este artículo fue publicado originalmente en 1983.
Navarro Sandalinas, Ramón (1990). La enseñanza primaria durante el franquismo (1936-1975). Barcelona. PPU.
Pérez-Díaz, Víctor y Rodríguez, Juan Carlos (2003). La enseñanza general en España. Madrid. Fundación Santillana.
Puelles Benítez, Manuel (1980). Educación e ideología en la España contemporánea. Madrid. Labor.
Requés Velasco, Pedro (1997). Población y territorio en Cantabria. Santander. Asamblea Regio-nal y Universidad de Santander.
Sanz Fernández, Florentino (2002). “Desarrollismo mundial de la educación”, en Tiana Ferrer, A., Ossenbach Sauter, G. y Sanz Fernández, F. Historia de la educación (Edad Contemporánea). Ma-drid. UNED.
Sanz Hoya, J. (2008). La construcción de la dictadura franquista en Cantabria. Torrelavega. Ayuntamiento de Torrelavega,
Tena Artigas, Joaquín, Cordero Pascual, Luis y Díaz Jarés, José Luis (1978). La educación en España, Análisis de unos datos, Madrid.
Viñao Frago, Antonio (2004). Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX. Madrid. Marcial Pons.
Section
Articles