Public school during Spanish 2nd. Republic (1931-1939): Administrative and curricular aspects

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2019
Antonio D. Galera Pérez

Abstract

In terms of primary education, the exceptional parenthesis of the Spanish 2nd. Republic was not enough to break some inertia that traditionally suited the dominant elites: limited scope of com-pulsory schooling, poor graduation system, stagnant curricula, lack of questionnaires, etc., were some traditional characteristics of the Spanish 1st. Restoration that would partially continue during the Republic.
The impulse given by the republican administration could not correct these defects, because in the level of priorities weighed much more, it could not be otherwise, the encouragement of the con-struction of Schools and the endowment of teachers, in spite of pre-existing defective curricula.
The curriculum reform carried out in the middle of the Civil War deserves special attention, due to its great didactical quality in spite the limited effectiveness in its implementation, though we find in it some pedagogical regression from a genre perspective standpoint.

How to Cite

Galera Pérez, A. D. . (2019). Public school during Spanish 2nd. Republic (1931-1939): Administrative and curricular aspects. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (21), 46–79. https://doi.org/10.35072/CABAS.2019.21.88.016 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 221 | Cabas2103 (Español) Downloads 95

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Public schools, Elementary education, Curriculum design, Spanish Second Republic

References
Álvarez de Cánovas, Josefina (1951). «Las escuelas de párvulos en España». Bordón (Madrid), tomo III, 17-18, enero-febrero, pp. 34-43.
Bantulà, Jaume; Bosom, Núria; Carranza, Marta; Monés, Jordi (1997). Passat i present de l’edu-cació física a Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, D.L. B-30.160, 1997.
García Colmenares, Carmen; Martínez Ten, Luz; Vico Nieto, María Luisa (ilustradora) (2014). La escuela de la República. Memoria de una ilusión. Madrid: Los Libros de la Catarata.
García Salmerón, María del Pilar (2018). Radiografía de las construcciones escolares públicas en España, 1922-1937. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional, 777 pp.
Garrido Palacios, Manuel (2005). «Historia de la educación en España (1857-1975). Una visión hasta lo local». Contraluz. Revista de la Asociación Cultural Arturo Cerdá y Rico (Cabra del Santo Cristo, Jaén), 2, agosto, pp. 89-146.
Iglesias Gala, Jesús M. (1992). La infancia en Madrid durante la Segunda República. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Geografía e Historia, Dpto. de Historia Con-temporánea. Tesis doctoral dirigida por Dr. Secundino-José Gutiérrez Álvarez.
Iglesias Salvado, José Luis; Porto Ucha, Ángel Serafín; Gabriel Fernández, Narciso de (1999). «Maestros, programas y materiales: aproximación a la determinación de los contenidos de la enseñanza primaria (1901-1965)», en Julio Ruiz Berrio et al. (editores). La educación en Es-paña a examen (1898-1998). Zaragoza: Ministerio de Educación y Cultura, Institución Fer-nando El Católico, pp. 447-457.
Llano Díaz, Ángel (2012). La Enseñanza Primaria en Cantabria. Dictadura de Primo de Rivera y Segunda República (1923-1936). Santander: Universidad de Cantabria, Departamento de His-toria Moderna y Contemporánea. Tesis doctoral dirigida por Dr. Miguel Ángel Sánchez Gómez.
Publicado en Santander: Consejería de Educación, Cultura y Deporte, Gobierno de Cantabria, 2016, 526 pp. [ISBN 13: 978-84-95302-62-5].
López del Castillo, Mª Teresa (1982). «Planes y programas escolares en la legislación española». Bordón (Madrid), tomo XXXIV, 242-243, marzo-junio, pp. 127-202.
Lorenzo Vicente, Juan Antonio (2005). «El marco legal de la educación infantil en el sistema educativo español, 1857-2004», en Luis María Naya Garmendia y Paulí Dávila Balsera (coords.). ‘La infancia en la historia. Espacios y representaciones’. XIII Coloquio de Histo-ria de la Educación. San Sebastián: Erein, vol. 1, pp. 217-228. [ISBN: 84-9746-267-X].
Lozano Seijas, Claudio (1980). La educación republicana. 1931-1939. Barcelona: Universidad Central.
Luis Martín, Francisco de (2006). Magisteri i sindicalisme a Catalunya. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Molero Pintado, Antonio (1984). «La educación primaria durante la Segunda República Espa-ñola». Bordón (Madrid), tomo XXXVI, 252, marzo-abril, pp. 161-185.
Navarro, Ramón (1979). L'educació a Catalunya durant la Generalitat. 1931-1939. Pròleg de Ventura Gassol. Barcelona: Edicions 62, [1979].
Pastor Mulero, María Dolores (2014). La enseñanza primaria en Palencia durante la Segunda República y Guerra Civil. 1931-1939. Valladolid: Universidad de Valladolid, 696 pp. 30 cm. Tesis doctoral dirigida por Dra. María Jesús Dueñas Cepeda.
Pérez Galán, Mariano (1977). La enseñanza en la Segunda República Española. Madrid: Edicusa.
Poblador Diéguez, Alfredo (1994). Panorama educativo de la villa de Madrid (Educación prima-ria, 1930-1936). Madrid: Universidad Complutense. Tesis doctoral dirigida por Dra. Isabel Gutiérrez Zuloaga.
Samaniego Boneu, Mercedes (1977). La política educativa de la Segunda República durante el bienio azañista. Madrid: CSIC. (‘Historia de España en el mundo moderno. Estudios’, 6.)
San Millán y Gallarín, Carlos (2011). De la II República a la Ley Villar de Villar Palasí. Estudio de la enseñanza primaria en España a través de la localidad de Alhaurín de la Torre (Má-laga). Málaga: Universidad de Málaga, Departamento de Historia moderna y contemporá-nea, 841 pp. 30 cm. Tesis doctoral dirigida por Dra. Ángela Caballero Cortés.
Solà i Gussinyer, Pere (1980). Educació i moviment llibertari a Catalunya (1901-1939). Barce-lona: Edicions 62.
Vázquez, M. (1975). «La reforma educativa en la zona republicana durante la guerra civil». Re-vista de Educación (Madrid), 240, septiembre-octubre 1975, pp. 60-72.
Section
Articles