The teaching of geography in Instituto-Escuela

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2013
Enrique Arjona Gallego Alfonso Marín Guallar Encarnación Martínez Alfaro Alfredo Santos Menéndez

Abstract

The experience we are presenting is a didactic application of the historical heritage of the Instituto-Escuela (1918-1936), preserved at the Institute “Isabel La Católica”. We did it with our students of 4th year of Secondary Education along the year 2012-2013. The experience had two objectives: they knew the educational innovations in the school and to be more precise how geography was taught in it and to introduce to historical research. To carry out their work, our students used notebooks from former students of the school, by analyzing their contents and the methodology used to learn geography by teachers.

How to Cite

Arjona Gallego, E., Marín Guallar, A., Martínez Alfaro, E., & Santos Menéndez, A. (2013). The teaching of geography in Instituto-Escuela. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (09), 78–99. https://doi.org/10.35072/CABAS.2013.40.16.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 62 | Cabas0906 (Español) Downloads 36

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Instituto-Escuela, notebooks, Geography, historical heritage, didactic application

References
DANTÍN CERECEDA, Juan (1923): Cómo se enseña la Geografía. Madrid, Publicaciones de la Revista de Pedagogía.
JUNTA PARA AMPLIACIÓN DE ESTUDIOS E INVESTIGACIONES CIENTÍFICAS (1925): Un ensayo pedagógico el Instituto-Escuela de Segunda Enseñanza de Madrid. Organización, Métodos y Resultados. Madrid.
LUZURIAGA, Lorenzo (1925): Escuelas activas. Madrid, Museo Pedagógico Nacional.
MARTÍNEZ ALFARO, Encarnación (2004): Un laboratorio pedagógico de la Junta para ampliación de Estudios. El Instituto-Escuela Sección Retiro de Madrid. Madrid, Biblioteca Nueva.
MASIP, C. Y MARTÍNEZ, E. (2012): "Cuadernos y trabajos escolares: una práctica pedagógica innovadora en el Instituto-Escuela", en Aulas con memoria. Ciencia, educación y patrimonio en los institutos históricos de Madrid (1837-1936), Madrid, CEIMES, CSIC, 225-241.
ONTAÑÓN, E. (1988): “El Instituto-Escuela, experiencia educativa de la Junta para Ampliación de Estudios”, en La Junta para ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (1907-1987). Madrid, CSIC, 201-238.
ORTEGA, N. (2006): La Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas y la modernización de la Geografía española. BILE IIa época, números 63-64, 153-174.
PALACIOS, L. (1988): Instituto-Escuela. Historia de una renovación educativa. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia, Centro de Publicaciones.
SÁNCHEZ DE ANDRÉS, Leticia (2007): "Los cuadernos escolares. Una herramienta para la renovación pedagógica", en El laboratorio de España. La Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas 1907-1939. Madrid, Residencia de Estudiantes, 421-429.
VIÑAO. Antonio (2007): "Reformas e innovaciones educativas en la España del primer tercio de siglo XX. La JAE como pretexto", en Reformas e innovaciones educativas (España 1907-1939). Madrid, Revista de Educación. Ministerio de Educación y Ciencia, 21-44.
Section
Experiences