The "signal", an object of the disciplined school and the pedagogy of silence

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 21-12-2023
Pauli Dávila Balsera Luis M. Naya Garmendia

Abstract

The new perspectives on the material turn in educational historiography enable us to study the objects deposited in education museums from different points of view. The Education Museum of the University of the Basque Country has, among others materials: notebooks, yearbooks, scientific objects, etc. An object in their permanent exhibition that is of didactic interest is a "sign" used in the schools run by the De La Salle Brothers.. The presence of this type of object means that we have to go beyond mere description and that they are useful to explain them as didactic objects of certain pedagogical methods (the traditional school). In the case of the "sign" to impose a pedagogy of silence. The methodological approach that we apply, known as "didactics of the object in the museum", is useful for making objects speak. It is a didactic material, which regulates the learning of certain subjects (reading or writing), as well as imposing order in the classroom, the main objective of Lasallian pedagogy. The context in which this object arises is an example of its usefulness as a didactic technology and as a way of organising school time and space. It should be emphasised that the results obtained with this type of approach enrich the museum narrative and allow visitors to gain direct knowledge of the sources used in history. It also makes possible a form of heritage education based on the multitude of objects that surround school experiences.

How to Cite

Dávila Balsera, P., & Naya Garmendia, L. M. (2023). The "signal", an object of the disciplined school and the pedagogy of silence. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (30), 19–36. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.28.69.003
Abstract 179 | Cabas3002 (Español) Downloads 231

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Signal, De La Salle, Didactics of the object

References
Braster S., Grosvenor, I. y Pozo, M.M. (eds.) (2011): The black box of schooling. a cultural history of the classroom. Bruselas: Peter Lang.
Corbin, A. (2019): La Historia del silencio, del Renacimiento a nuestros días. Barcelona: Acantilado, Barcelona.
Davila, P. y Naya, L. M. (2015): La construcción de la identidad nacional a través de los cuadernos escolares en el franquismo en el País Vasco, RIDPHE_R, 1, 7-21
Dávila, P. y Naya, L.M. (2019): Las aportaciones pedagógicas de La Salle: una mirada desde la historia de la educación, In J. Burrieza, Los trabajos y los días de San Juan Bautista De La Salle (pp. 235-292). Madrid: Dykinson.
Davila, P. y Naya, L. M., (2021): The school exercise book collection at the Museum of Education at the University of the Basque Country», J. Ströter-Bender (ed.), Das Erbe der Kinder | The Children’s Heritage. Marburgo:Tectum, p. 163-170
Dávila, P.; Naya, L.M. y Miguelena, J. (2020a). Esa escuela disciplinada que todavía no ha muerto: la domesticación del cuerpo y la pedagogía. In G. Annacontini y M. Pesare Costruire esistenze. Soggettivazione e tecnologie formative del sé (pp. 283-310). Milán: Mímesis.
Dávila, P.; Naya, L. M. y Miguelena, J. (2020b). Yearbooks as a soucre in researching school practices in private religious schools. History of Education & Children’s Literature, XV (2), 219-240..
De La Salle (2012): Guía de las escuelas. Dividida en tres partes. Edición y estudio crítico de José María Valladolid y Paulí Dávila, Madrid: Biblioteca Nueva.
Durán, L.A. (2015): Poder, Un esbozo foucaultiano, Revista Espiga (29), 55-70
Educació i Historia (2021), The material turn in the History of Education, 38
Egea, A.; Pernas García, S. y Arias, L. (2014): Re-construyendo la historia a partir del patrimonio arqueológico. In O. Fontán, A. Ibáñez y L. Martín: Actas del II Congreso Internacional de Educación Patrimonial. Madrid: Museo del Traje
Escolano, A. y Hernández J.M. (2002): La memoria y el deseo. Cultura de la escuela y educación deseada, Valencia: Tirant lo Blanch.
Foucault, M. (1975): Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. México: Siglo Veintiuno.
Foucault, M. (1996): Historia de la sexualidad I. La voluntad de saber. México: Siglo Veintiuno.
Gómez, J.A. (2011): La escuela del siglo XVII, según la pintura de Jan Steen. Anales de Historia del Arte (Número extraordinario), 241-247.
Hengemüle, E. (fsc) (2003): La Salle. Lectura de unas lecturas. El Patrono de los Educadores en la Historia de la Educación. Bogotá: RELA.
http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.437/pm.437.pdf.
Houry, A. (2017): Le « signal » au service du silence dans la classe. Accesible en https://www.archives-lasalliennes.org/docsm/2017/1709_signal.php (consultado el 23 de enero de 2023).
Joyce, P. (2006): Materialidad e historia social, Ayer, 62 (2), 63-87;
Julià, D. (2001): A cultura escolar como objeto histórico, Revista Brasileira de História da Educação (1), 9-43.
Larrosa, J. (ed.) (1995): Escuela, poder y subjetivación, Madrid: La Piqueta.
Laspalas, F.J. (1993): La "reinvención" de la escuela: cinco estudios sobre la enseñanza elemental durante la edad moderna, Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra.
Lawn, M. y Grosvenor, I. (ed) (2005). Materialities of Schooling: Design, Technology, Objects, Routines. Oxford: Symposium Books
Meda, J. y Badanelli A.M. (2013). La historia de la cultura escolar en Italia y España: balance y perspectivas, Macerata: Edizioni Università di Macerata.
Moneo, S. Moneo, Y. y Ruiz, R. (2018): El uso del castigo como recurso del profesorado del siglo XXI: análisis de reflexiones docentes en un estudio de casos de 4 centros escolares, Pedagogia i Treball Social. Revista de Ciències Socials Aplicades, 7 (1), 44-94.
Motta Avila, H. (2016): El valor del silencio humano en la cultura escolar, Cuadernos de lingüística hispánica, 28, 167-187.
Naradowski, M. (1994): Infancia y poder. La conformación de la pedagogía moderna. Buenos Aires: Aiqué.
Navas, P. (2017): 7 aportaciones de Juan Bautista de La Salle que revolucionaron la pedagogía. Accesible en https://es.aleteia.org/2017/04/07/7-aportaciones-de-juan-bautista-de-la-salle-que-revolucionaron-la-pedagogia/
Prairat, E. (1994), Eduquer et punir. Nancy, Presses Universitaires de Nancy
Santacana; J. y Llonch, N. (2012): Manual de didáctica del objeto en el museo, Gijón, Trea.
Santiago, A. (2017): La sociedad de control: una mirada a la educación del siglo XXI desde Foucault, Revista de Filosofía, 73, 317-336.
Torralba, F. (2001): El silencio, un reto educativo. Madrid: PPC.
Vain, P. (2019): Los rituales escolares y las prácticas educativas. Posadas: Edunam.
Valera, G. (2001): Escuela, alteridad y experiencia de sí la producción pedagógica del sujeto, Educere, 5 (13), 25-29.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)