Crisis communication management. Entropy effects concerning BBVA-Villarejo case

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 29-05-2021
María Yolanda Martínez Solana
José Miguel Túñez-López

Abstract

The judge of the Audiencia Nacional Manuel García-Castellón charged criminally BBVA as legal person in the so-called “Villarejo case”, attributing the entity the alleged crimes of bribery, discovery and revelation of secrets, among others. The Prosecutor’s Office agrees with the considerations made by the judge. The judicialization of the management performed by the bank executives, headed by former president, had significant impact on the political and economic sectors. In the present work, the background, the participation of the actors and media coverage are addressed through the case study of the informative sequence by means of relevant sources in a diachronic perspective. The reaction that happens when communication of reality (scarce) is confronted with what emerges from the multipolarity of the information sources is proved. The concepts of entropy and reputation are observed as predictors of the outcome.

How to Cite

Martínez Solana, M. Y., & Túñez-López, J. M. (2021). Crisis communication management. Entropy effects concerning BBVA-Villarejo case. ZER - Journal of Communication Studies, 26(50). https://doi.org/10.1387/zer.22074
Abstract 865 | PDF (Español) Downloads 775

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Organizational communication, Reputation, Crisis management, communicative entropy

References
Álvarez Gavilanes, J. E., & Murillo Párraga, D. Y. (2018). Crisis de reputación empresarial en el entorno digital. Uniandes Episteme, 5(3), 194-209.

Casado-Molina, A; Cuadrado-Méndez, F. (2014). La reputación corporativa: Un nuevo enfoque de las competencias transversales en el EEES. REDU Revista de Docencia Universitaria, Universidad Politécnica de Valencia, v. 12, n.1, pp. 353-371. Doi: 10.4995/redu.2014.6432
Cebrián-Echarri, B. (2004). Lo ocurrido en España abre nuevas formas de comunicación. El País, Madrid, 4 de abril de 2004, Entrevista: Adrian Wheeler (Experto de la Comunicación).
https://elpais.com/diario/2004/04/04/sociedad/1081029602_850215.html

Díaz-Conde, E. (2019). “El juez del ‘caso Villarejo’ imputa al BBVA como persona jurídica”. El Economista.es, 29 de Julio de 2019.
https://www.eleconomista.es/banca-finanzas/noticias/10017829/07/19/El-juez-del-caso-Villarejo-imputa-al-BBVA-como-persona-juridica.html.

El diario.es (2019). Moody's advierte de que la imputación de BBVA por el caso Villarejo podría afectar a su solvencia. eldiario.es, Sección Economía, 1 de agosto de 2019.
https://www.eldiario.es/economia/Moodys-imputacion-BBVA-Villarejo-afectando_0_926708065.html

El Pais (2019). REPUTACION BANCARIA: Las explicaciones del nuevo presidente del BBVA a los accionistas no han despejado las dudas. El País, Editorial del 18 de marzo de 2019.
https://elpais.com/elpais/2019/03/17/opinion/1552835930_483726.html.

Escudier-Vila, J. C.(2019). “La que has liao,pollito”, Diario Público, 1 de agosto de 2019.
https://blogs.publico.es/escudier/2019/08/01/la-que-has-liao-pollito/.

Fernández-Souto, A.; Puentes-Rivera, I.; Vázquez-Gestal, M. (2019). La gestión comunicativa de las grandes empresas en España: estructura, recursos y principales retos de sus responsables. Communication & Society, Universidad de Navarra, v. 32, n. 1, pp.161-176. doi: 10.15581/003.32.1.161-177

Gaines-Ross, L. (2008). Corporate reputation: 12 steps to safeguarding and recovering reputation. John Wiley & Sons Ltd.

Giménez-Fernández, Ó. (2019). Los dos grandes bancos españoles, sumidos en una crisis institucional. El Confidencial, 17 de enero de 2019.
https://www.elconfidencial.com/empresas/2019-01-17/bbva-santander-reputacion-villarejo-orcel_1763522/

Larrouy Sánchez, D. (2018). La banca reconoce sus problemas de reputación con una limitada autocrítica: "En parte lo merecemos”. El Diario.es, 12 de diciembre de 2018.
https://www.eldiario.es/economia/reconoce-problemas-reputacion-autocritica-merecemos_0_845516349.html

López-Quesada, M. (2017). Cómo proteger la reputación en una crisis. IN SIGHTS IE University,
https://www.ie.edu/insights/es/articulos/proteger-la-reputacion-una-crisis/

Kaplan, T. (2012). The Tylenol Crisis: How Effective Public Relations Saved Johnson & Johnson. Pennsylvania: Pennsylvania State University.
https://studylib.net/doc/15994752/the-tylenol-crisis--how-effective-public-relations-saved-...

Lalueza, F. (2014). Responsabilidad social corporativa: las relaciones públicas profilácticas. In Túñez-López, M. & Costa-Sánchez. Comunicación Corporativa: claves y escenarios (pps. 117-126). Barcelona: UOC.

Marco, José Luis (2019). La tensión se traslada a las oficinas, clientes, empleados y accionistas del BBVA. Capital Madrid, 30 de julio de 2019.
https://www.capitalmadrid.com/2019/7/30/53719/laq-tension-se-traslada-a-las-oficinas-clientes-empleados-y-accionistas-del-bbva.html

Romero-Rodríguez, Luis Miguel; Torres-Toukoumidis, Ángel; Pérez-Rodríguez, María Amor (2017). Gestión Comunicacional de Crisis: Entre la agenda corporativa y mediática. Estudio de caso Volkswagen. Revista Internacional de Relaciones Públicas, v. 7, n. 13, pp. 83-100. Doi: 10.5783/RIRP13-2017-06-83-100

Ruiz-Sánchez, Belén; Esteban-Talaya, Águeda; Gutiérrez-Broncano, Santiago (2014). Reputación bancaria durante la crisis económica. Comparación entre las principales entidades financieras desde la perspectiva del cliente. Universia Business Review, n. 43, pp. 16-35. https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/909/1039

Seymour, M.; Moore, S. (2000). Effective Crisis Management: Worldwide Principles and Practice. London: Cassell.

Seymour, M. (2004). Fighting On All Fronts. CEO Magazine, advertorial.

Shannon, C.; Weave, W. (1963). The Mathematical Theory of Communication”. University of Illinois Press.
https://pure.mpg.de/rest/items/item_2383164/component/file_2383163/content

Sotillo-Fraile, S. (2010). La reputación del CEO: un activo intangible clave para las empresas. Cuadernos de Gestión del Conocimiento Empresarial, n.21. https://www.bridgedworld.com/ftp/La_reputacion_del_CEO_CEDE.pdf
http://www.directivoscede.com/sites/default/files/document/conocimiento/31-07-2013/08cuaderno0000003800.pdf

Torres Vila, C. (2019). Bienvenidos a THE PULSE. BBVA, 22 de julio de 2019.
https://www.bbva.com/es/opinion/bienvenidos-a-the-pulse/

Velarde-Ramos, S. A.; Pulido-Polo, M. (2018). Reputación corporativa y gestión de la comunicación. Estudios Institucionales, v.V, n. 9, pp. 243-252.

Zuloaga-Montero, J. (2019). BBVA-Villarejo: manual de cómo no gestionar una crisis reputacional. El Confidencial, 3 de agosto de 2019.
https://www.elconfidencial.com/empresas/2019-08-03/bbva-villarejo-manual-como-no-gestionar-crisis_2159351/
Section
Articles