No dejes de mirar: Imágenes, intimidad y redes sociales en las series de ficción Black Mirror, Euphoria y Clickbait

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 30-06-2025
Marta Labad

Abstract

This article examines the new assembly between intimacy, image and social networks in contemporary society by analyzing scenes from the fiction series Euphoria and Clickbait. By connecting these scenes with artistic productions and key texts in visual studies, the essay explores the role of the image and social networks and their impact on the notion of intimacy and construction of identity. It traces the dynamics in fiction and real life: self-exploitation, search for validation, compulsive use of images, desire to be seen, affection and discomforts encountered in this new coupling to the machine. 

 

How to Cite

Labad, M. (2025). No dejes de mirar: Imágenes, intimidad y redes sociales en las series de ficción Black Mirror, Euphoria y Clickbait. ZER - Journal of Communication Studies, 30(58). https://doi.org/10.1387/zer.27389 (Original work published June 27, 2025)
Abstract 284 | pdf (Español (España)) Downloads 149

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
Brea, J. L. (2010). Las tres eras de la imagen. Tres Cantos: Akal.

Bravo, A., Serrano, J., Novoa, M.F. (2021). Uso del clickbait en los medios nativos digitales españoles. Un análisis de El Confidencial, El Español, Eldiario.es y Ok Diario. Dígitos: Revista de Comunicación Digital, 7, 185-210. doi: 10.7203/rd.v1i7.184

Coleman, K., James D. (2021). Capitalism and the Camera: Essays on Photography and Extraction. Londres: Verso.

Comeron, O. (2007). La fábrica transparente: arte y trabajo en la época postfordista. Tesis doctoral. Barcelona: Facultad de Bellas Artes, Universidad de Barcelona.

Debord, G. (2002). La sociedad del Espectáculo. Valencia: Pre-Textos.

Deleuze, G. (2006). Post-scriptum sobre las sociedades de control. Polis, Revista Latinoamericana, 5(13), 0.

Feijoo, B., Vizcaíno-Verdú, A., & Núñez-Gómez, P. (2024). Cuerpo, imagen y redes sociales: El impacto y atractivo promocional de los influencers. ZER: Revista De Estudios De Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 29(57), 13-16. doi: 10.1387/zer.27123

Floridi, L. (2016). Hyperhistory, the emergence of the MASs, and the design of infraethics, July 01, 2016. doi: 10.2139/ssrn.3849902

Fontcuberta, J. (2010). A través del espejo. Madrid: La Oficina.

Fontcuberta, J. (2015). The Post-Photographic Condition. Montreal, Bielefeld: Mois de la Photo, Kerber Verlag.

Fontcuberta, J. (2018). El beso de Judas. Barcelona: Gustavo Gili.

Fontcuberta, J. (2020). La furia de las imágenes. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Fontcuberta, J. (2024). Desbordar el espejo. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Gubern, R. (2010). El espejo es el ojo del alma. En: Fontcuberta, J. (2010) A través del espejo. Madrid: La Oficina.
Hernández-Santaolalla, V. y Hermida, A. (2016). Más allá de la distopía tecnológica: videovigilancia y activismo en «Black Mirror» y «Mr. robot». Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 6 (2), 53-65.

Han, B. (2013). En el enjambre. Barcelona: Herder.

Hermida, A. y Hernández-Santaolalla, V. (2020). Horizontal surveillance, mobile communication and social networking sites. The lack of privacy in young people’s daily lives. Communication & Society, 33(1), 139-152.

Jardim, M. (2022). Representations of veridictory modalities and post-truth in the digital transition: discourse and corporeality in the Netflix show Clickbait. Actes du congrès de l’Association Française de Sémiotique. doi: 10.25965/as.8497

Jardim M. (2024). The fiction of identity: veridiction and the contract of attention in the Netflix show Clickbait. Actes Sémiotiques, (131). doi:10.25965/as.8672

Jay, M. (2003). Campos de fuerza. Entre la historia intelectual y la crítica cultural. Buenos Aires: Paidós.

Marx, K. (1984). El capital: crítica de la economía política (Tomo I, Vol. 1). México: Siglo XXI Editores.

Meraud, T. (2015). Iridiscence, Intimacies. En Aranda, J., Kuan Wood, B., Squibb, S., Vidockle, A. (2017), What’s love got to do with it? Berlin: Sternberg Press.

Mitchell, W.J.T. (1992). The reconfigured rye. Visual truth in the post-photographic Era. Cambridge: MIT.

Mitchell, W.J.T. (2017). ¿Qué quieren las imágenes? Una crítica de la cultura visual. Barcelona: Sans Soleil.

Olivio A., Lau J. y Herrera E. (2023). Imagen desde la postfotografía: una revisión conceptual. Arte, Individuo y Sociedad, 35(1), 267-282. doi: 10.5209/aris.82647

Pacheco, A. (2017). Cuerpo, deseo y ciberespacio. ¿Cómo nos enamoramos a través de las pantallas?, entrevista a Remedios Zafra, Vice, 18 de enero de 2017, disponible en internet: https://www.vice.com/es/article/cuerpo-deseo-ciberespacio-remedios-zafra/

Pochmara, A. (2022). I don’t think I have an attention span for real life anymore: excessive stimulation, sense of meaninglessness, and boredom in Sam Levinson’s Euphoria», European journal of American studies, 17-4. doi:10.4000/ejas.19092

Sadin, E. (2017). La humanidad aumentada. Buenos Aires: Caja Negra Editora.

Smyth, D. (2023). The thing. London: Photoworks.

Sontag, S. (1981). Sobre la fotografía. Barcelona: Edhasa.

Srnicek, N. (2018) Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Caja Negra Editora.

Steyerl, H. (2014). Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Caja Negra Editora.

Tomas, D. (1988). From the Photograph to Postphotographic Practice: Toward a Postoptical Ecology of the Eye. SubStance, 17(1), 59–68. Doi: 10.2307/3685214

Toro-Peralta K. A. y Grisales-Vargas A. L. (2021). Postfotografía: de la imagen del mundo al mundo de las imágenes. Arte, Individuo y Sociedad, 33(3), 899-916. Doi: 10.5209/aris.70435

Vives-Ferrándiz Sánchez, L. (2021). La verdad es hija de la imagen: reflexiones sobre la posverdad en los tiempos del giro visual. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, n.º 22, 27-44. doi: 10.6035/2174-0992.2021.22.3

Zafra, R. (2015). Ojos y capital. Bilbao: Consonni.

Zylinksa, J. (2023). The perception machine. Cambridge: MIT Press.
Section
Dossier

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.