Film correspondence in the expanded city José Luís Guerín-Jonas Mekas
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2014-06-01
José Ignacio Lorente Bilbao
Abstract
The city is presented to the citizen as a doubly constructed object. As a physical object is the result of continuous constructions and destructions, an object in process that keeps the memory of the interventions that provide its urban form. But the city is also a symbolic object. The result of an imaginary work that projects itself in the built urban space, transforming it into a stage in which the social drama of the meeting with the other, with strangers and the alterity, is represented. The Guerín-Mekas filmic Correspondences (2011) walk through this double imaginary and urban experience, by an exchange of letters in the city imagined by the cinema, an expanded space wherein the spectator is incorporated as a participant in a kind of dialogue of many voices.
How to Cite
Lorente Bilbao, José Ignacio. 2014. “Film Correspondence in the Expanded City: José Luís Guerín-Jonas Mekas”. AusArt 2 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.11993.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
GUERÍN, JOSÉ LUÍS (1960-), MEKAS, (1922-2019) CITY, CINEMA, IMAGINARY, CONTEMPORARY PRACTICES, OTHERNESS
References
Bal, Mieke. 2008. "Double mouvement". En 2 move: Video art migration, catálogo de la exposición, texts by Mieke Bal & Miguel Á. Hernández-Navarro ; translations by Eduardo García Agustín & Louisa Jane Burford. Murcia: Cendeac
Baudrillard, Jean. 1978. Cultura y simulacro. Traducción, Antoni Vicens & Pedro Rovira. Barcelona: Kairós
Corrigan, Timothy. 2011. The essay film: From Montaigne, after Marker. New York: Oxford University
Crary, Jonathan. 2008. Suspensiones de la percepción: Atención, espectáculo y cultura moderna. Traducción Yaiza Hernández Velázquez. Madrid: Akal
Deleuze, Gilles. (1985) 2001. La imagen-tiempo. Traducción de Irene Agoff. Barcelona: Paidós
Godard, Jean-Luc. 1998. Histoire(s) du cinema. München: ECM Records. 4 v. + 5 CD-ROM
Guerín, José Luis. 2011. "Sinopsis". En Guest, dirección, José Luis Guerín; producción, Adrian Guerra & José Tito. Barcelona: Versus. DVD (127 + 12 min.)
Jay, Martin. 2007. Ojos abatidos: La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Traducción, Francisco López Martín. Madrid: Akal
Kracauer, Siegfried. 1995. "The cult of distraction". En The mass ornament: Weimar essays, translated, edited, and with an introduction by Thomas Y. Levin. Cambridge MA: Harvard University
Landowski, Eric. 2007. Presencias del otro: Ensayos de sociosemiótica. Traducción, Desiderio Blanco. Bilbao: Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Rancière, Jacques. (2000) 2009. El reparto de lo sensible: Estética y política. Traducción de Cristóbal Durán et al. Santiago: Lom
Rancière, Jacques. 2010. El espectador emancipado. Traducción de Ariel Dilon; revisión de Javier Bassas Vila. Castellón de la Plana: Ellago
Richter, Hans. (1940) 1992. "The film essay: A new form of documentary film". En Schreiben Bilder Sprechen: Texte zun essayistichen Film, Christa Blümlinger & Constantin Wulff, eds. 195-8. Wien: Sonderzahl
Ricoeur, Paul. 1996. Sí mismo como otro. Traducción de Agustín Neira Calvo. Madrid: Siglo XXI
Simmel, Georg. (1903) 1988. "La metrópolis y la vida mental". Traducción de Juan Zorrilla. En Antología de sociología urbana, compilación de Mario Bassols, Roberto Donoso, Alejandra Massolo & Alejandro Méndez, 47-62. Ciudad de México: UNAM
Talens Carmona, Jenaro. 2011. "Diario de un hombre con cámara". Cahiers du Cinéma 42 (febrero)
Baudrillard, Jean. 1978. Cultura y simulacro. Traducción, Antoni Vicens & Pedro Rovira. Barcelona: Kairós
Corrigan, Timothy. 2011. The essay film: From Montaigne, after Marker. New York: Oxford University
Crary, Jonathan. 2008. Suspensiones de la percepción: Atención, espectáculo y cultura moderna. Traducción Yaiza Hernández Velázquez. Madrid: Akal
Deleuze, Gilles. (1985) 2001. La imagen-tiempo. Traducción de Irene Agoff. Barcelona: Paidós
Godard, Jean-Luc. 1998. Histoire(s) du cinema. München: ECM Records. 4 v. + 5 CD-ROM
Guerín, José Luis. 2011. "Sinopsis". En Guest, dirección, José Luis Guerín; producción, Adrian Guerra & José Tito. Barcelona: Versus. DVD (127 + 12 min.)
Jay, Martin. 2007. Ojos abatidos: La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Traducción, Francisco López Martín. Madrid: Akal
Kracauer, Siegfried. 1995. "The cult of distraction". En The mass ornament: Weimar essays, translated, edited, and with an introduction by Thomas Y. Levin. Cambridge MA: Harvard University
Landowski, Eric. 2007. Presencias del otro: Ensayos de sociosemiótica. Traducción, Desiderio Blanco. Bilbao: Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Rancière, Jacques. (2000) 2009. El reparto de lo sensible: Estética y política. Traducción de Cristóbal Durán et al. Santiago: Lom
Rancière, Jacques. 2010. El espectador emancipado. Traducción de Ariel Dilon; revisión de Javier Bassas Vila. Castellón de la Plana: Ellago
Richter, Hans. (1940) 1992. "The film essay: A new form of documentary film". En Schreiben Bilder Sprechen: Texte zun essayistichen Film, Christa Blümlinger & Constantin Wulff, eds. 195-8. Wien: Sonderzahl
Ricoeur, Paul. 1996. Sí mismo como otro. Traducción de Agustín Neira Calvo. Madrid: Siglo XXI
Simmel, Georg. (1903) 1988. "La metrópolis y la vida mental". Traducción de Juan Zorrilla. En Antología de sociología urbana, compilación de Mario Bassols, Roberto Donoso, Alejandra Massolo & Alejandro Méndez, 47-62. Ciudad de México: UNAM
Talens Carmona, Jenaro. 2011. "Diario de un hombre con cámara". Cahiers du Cinéma 42 (febrero)
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.