Film correspondence in the expanded city José Luís Guerín-Jonas Mekas

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2014-06-01
José Ignacio Lorente Bilbao

Abstract

The city is presented to the citizen as a doubly constructed object. As a physical object is the result of continuous constructions and destructions, an object in process that keeps the memory of the interven­tions that provide its urban form. But the city is also a symbolic object. The result of an imaginary work that projects itself in the built urban space, transforming it into a stage in which the social drama of the meeting with the other, with strangers and the alterity, is represented. The Guerín-Mekas filmic Correspondences (2011) walk through this double imaginary and urban experience, by an exchange of letters in the city imagined by the cinema, an expanded space wherein the spectator is incorporated as a participant in a kind of dialogue of many voices.

How to Cite

Lorente Bilbao, José Ignacio. 2014. “Film Correspondence in the Expanded City: José Luís Guerín-Jonas Mekas”. AusArt 2 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.11993.
Abstract 519 | PDF (Español) Downloads 350

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

GUERÍN, JOSÉ LUÍS (1960-), MEKAS, (1922-2019) CITY, CINEMA, IMAGINARY, CONTEMPORARY PRACTICES, OTHERNESS

References
Bal, Mieke. 2008. "Double mouvement". En 2 move: Video art migration, catálogo de la exposición, texts by Mieke Bal & Miguel Á. Hernández-Navarro ; translations by Eduardo García Agustín & Louisa Jane Burford. Murcia: Cendeac

Baudrillard, Jean. 1978. Cultura y simulacro. Traducción, Antoni Vicens & Pedro Rovira. Barcelona: Kairós

Corrigan, Timothy. 2011. The essay film: From Montaigne, after Marker. New York: Oxford University

Crary, Jonathan. 2008. Suspensiones de la percepción: Atención, espectáculo y cultura moderna. Traducción Yaiza Hernández Velázquez. Madrid: Akal

Deleuze, Gilles. (1985) 2001. La imagen-tiempo. Traducción de Irene Agoff. Barcelona: Paidós

Godard, Jean-Luc. 1998. Histoire(s) du cinema. München: ECM Records. 4 v. + 5 CD-ROM

Guerín, José Luis. 2011. "Sinopsis". En Guest, dirección, José Luis Guerín; producción, Adrian Guerra & José Tito. Barcelona: Versus. DVD (127 + 12 min.)

Jay, Martin. 2007. Ojos abatidos: La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Traducción, Francisco López Martín. Madrid: Akal

Kracauer, Siegfried. 1995. "The cult of distraction". En The mass ornament: Weimar essays, translated, edited, and with an introduction by Thomas Y. Levin. Cambridge MA: Harvard University

Landowski, Eric. 2007. Presencias del otro: Ensayos de sociosemiótica. Traducción, Desiderio Blanco. Bilbao: Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

Rancière, Jacques. (2000) 2009. El reparto de lo sensible: Estética y política. Traducción de Cristóbal Durán et al. Santiago: Lom

Rancière, Jacques. 2010. El espectador emancipado. Traducción de Ariel Dilon; revisión de Javier Bassas Vila. Castellón de la Plana: Ellago

Richter, Hans. (1940) 1992. "The film essay: A new form of documentary film". En Schreiben Bilder Sprechen: Texte zun essayistichen Film, Christa Blümlinger & Constantin Wulff, eds. 195-8. Wien: Sonderzahl

Ricoeur, Paul. 1996. Sí mismo como otro. Traducción de Agustín Neira Calvo. Madrid: Siglo XXI

Simmel, Georg. (1903) 1988. "La metrópolis y la vida mental". Traducción de Juan Zorrilla. En Antología de sociología urbana, compilación de Mario Bassols, Roberto Donoso, Alejandra Massolo & Alejandro Méndez, 47-62. Ciudad de México: UNAM

Talens Carmona, Jenaro. 2011. "Diario de un hombre con cámara". Cahiers du Cinéma 42 (febrero)
Section
Articles