Pedagogies of the body and gaze With regard to 'Rosas danst Rosas', by Anne T. De Keersmaeker and Thierry De Mey

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2020-06-30
José Ignacio Lorente Bilbao

Abstract

Artistic or performative research is an emerging research program that, not without difficulty, acquires visibility and legitimacy in the universitary academic field. This research focuses on the creative process itself in order to observe how, through it, a knowledge of special relevance for teaching and transmission of artistic experience is generated through it. Over the last century, contemporary dance has questioned and mobilized the artistic conventions and the transmission models of the choreographic repertoire, making artistic and scientific practices converge, until their borders and disciplinary coercions are indiscernible. 'Rosas danst Rosas' (Thierry De Mey & A.T. De Keersmaeker, 1997), is a choreo-cinematographic archive in which the gesture and the movement, the architectural space, image and music, and some mathematical algorithms establish an interdisciplinary dialogue that mobilizes and challenges the gaze of the spectator, calling into question the conditions of visibility and appreciation of the dance.

How to Cite

Lorente Bilbao, José Ignacio. 2020. “Pedagogies of the Body and Gaze: With Regard to ’Rosas Danst Rosas’, by Anne T. De Keersmaeker and Thierry De Mey”. AusArt 8 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.21534.
Abstract 393 | HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 PDF (Español) Downloads 613

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

CHOREOGRAPHY, CINEMA, ARCHIVE, PEDAGOGY, DE KEERSMAEKER, ANNE TERESA (1960-), DE MEY, THIERRY (1956-)

References
Agamben, Giorgio. (1995) 2006. Homo sacer: El poder soberano y la nuda vida 1. Traducción y notas de Antonio Gimeno Cuspinera. Valencia: Pretextos

Agamben, Giorgio. (2003) 2017. El uso de los cuerpos: Homo sacer, IV, 2. Traducción de César Palma. Valencia: Pretextos

Agamben, Giorgio. (2006) 2015. ¿Qué es un dispositivo?. Traducción de Mercedes Ruvituso. Barcelona: Anagrama

Astier, Régine.1998. "Académie Royale de Danse". En International encyclopedia of dance: A project of Dance Perspectives Foundation, vol. 1, edited by Selma Jeanne Cohen, 3-5

Borgdorff, Henk. 2010. “The produktion of knowledge in artistic research”. En The Routledge companion to research in the arts, edited by Michael Biggs & Henrik Karlsson. London: Routledge. file:///C:/Users/berni/Downloads/The%20Production%20of%20Knowldege%20(edit).pdf

Brancusi, Constantin. 2017. Constantin Brancusi. Collection Paroles d’artiste. Paris: Fage

Cavarero, Adriana. (2009) 2017. Horrorismo: Nombrando la violencia contemporánea. Traducción de Saleta de Salvador Agra. Barcelona: Anthropos

De Keersmaeker, Anne Teresa. 1983. “Het gerucht: Rosas danst Rosas”. Documental de Stefaan Decostere, 27:00. Brussel: VRT

De Keersmaeker, Anne Teresa. 2019. “Anne Teresa De Keersmaeker's lecture at the Collège de France”. Vídeo de Youtube, 1:42:49, 19 abril. https://www.rosas.be/en/news/733-video-anne-teresa-de-keersmaeker-s-lecture-at-the-college-de-france

De Martelaere, Patricia. (2002) 2007. What remains. Amsterdam: Querido's Uitgeversmaatschappij

Dudina, Victoria. 2014. “Performative turn and epistemological reconfiguration of knowledge”. Conference paper, XVIII ISA World Congress of Sociology (Yokohama, July 17)

Foucault, Michel. (1969) 2009. La arqueología del saber. Traducción de Aurelio Garzón del Camino. Ciudad de México: Siglo XXI

Godard, Jean-Luc. 1998. Histoire(s) du cinema. 4 vols. + 5 CD-ROM. München: ECM Records

Gómez Muntané, María del Carmen, Fernando Hernández Hernández & Héctor Julio Pérez López. 2006. Bases para un debate sobre investigación artística. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia

Hoogenboom, Marijke. 2010. “If artistic research is the answer, What is the question? Some notes on a new trend in art education”. Cairon 13

Jung, Carl Gustav. (1950) 2010. “Sobre el simbolismo del mándala”. En Los arquetipos y lo inconsciente colectivo. Carmen Gauger, para la traducción, 339-70. Madrid: Trotta

Kershaw, Baz et al. 2011. “Practice as research: Transdisciplynary Innovation in action”. En Research methods in theatre and performance, Baz Kershaw & Helen Nicholson, 63-85. Edinburgh: Edinburgh University

Lepecki, André, ed. 2012. Dance. Whitechapel Documents of Contemporary Art. London: MIT

McLaren, Peter & Joe L. Kincheloe, eds. 2007. Pedagogía crítica: De qué hablamos, dónde estamos. Traducción Miguel Serrano Larraz. Barcelona: Grao

Rancière, Jacques. (2010) 2014. El reparto de lo sensible: Estética y política. Cuidado de la edición Magalí C. Álvarez Howlin. Buenos Aires: Prometeo

Rancière, Jacques. 2010. El espectador emancipado. Traducción de Ariel Dilon; revisión de Javier Bassas Vila. Pontevedra: Ellago

Taylor, Diana & Marcela Fuentes Berain. 2011. Estudios avanzados de performance. México: Fondo de Cultura Económica

Verwoert, Jan. 2011. “Saber es sentir: Sobre el hecho de presenciar lo que se siente y la economía de la transferencia”. En En torno a la investigación artística pensar y enseñar arte: Entre la práctica y la especulación teórica, Jan Verwoert et al., traducción, Miguel Martínez-Lage. Barcelona: Museu d'Art Contemporani de Barcelona
Section
Articles