Performative cinema A film as expanded writing

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2022-06-28
María Martínez Morales

Abstract

This paper deals with an approach to performative cinema as a possible expanded writing based on the study of the work: «Desbordamientos» by Esperanza Collado and «Umbráfono» by Enrique del Castillo. Performative cinema refers to a practice of experimental cinema that escapes any definition that stabilizes it to play in indeterminacy as a form, thus, the present study tries to investigate through the works «Desbordamientos» and «Umbramófono»as forms from which dialogue about the expanded practice experienced by both artists. With this, as a result of the study, it is proposed to open lines of research on performative cinema as a possible expanded writing from the displacement of writing detached from verbal language towards other creative formats.

 

How to Cite

Martínez Morales, María. 2022. “Performative Cinema: A Film As Expanded Writing”. AusArt 10 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.23560.
Abstract 687 | PDF (Español (España)) Downloads 558 HTML (Redalyc) (Español (España)) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español (España)) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

PERFORMATIVE CINEMA, EXPERIMENTAL CINEMA, EXPANDED WRITING, ARTISTIC RESEARCH

References
Alcoz, Albert [Viñas Alcoz]. 2019. Radicales libres: 50 películas esenciales del cine experimental. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya

Ariza Pomareta, Javier. 2003. Imágenes del sonido: Una lectura plurisensorial en el arte del siglo XX. Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha

Austin, John Langshaw. (1962) 1971. Cómo hacer cosas con palabras: Palabras y acciones. Compilado por J.O. Urmson. Buenos Aires: Paidós

Benavides Téllez, Lidia. 2010. «Cuatro propuestas sobre videoarte y cine experimental». Arte, Individuo y Sociedad 221 163-174. https://n9.cl/2ktao

Bullot, Érik, ed. (2008) 2021. Cine de lo posible. Traducción de Ignacio Alborno. Santiago de Chile: Metales Pesados. https://doi.org/10.2307/j.ctv21r3ph5

Bullot, Érik. (2013) 2020. Salir del cine: Historia virtual de las relaciones entre el arte y el cine. Trad., Mariel Manrique. Valencia: Shangrila

Bullot, Érik. 2019. «Me interesa la historia del cine como una historia de todas las promesas inacabadas». Entrevista por Iván Pinto Veas. LaFuga 22. https://n9.cl/ikq9z

Butler, Judit. (1996) 2002. Cuerpos que importan: Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Traducción, Alcira Bixio. Buenos Aires: Paidós

Butler, Judit. 1990. El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Traducción de María Antonia Muñoz. Buenos Aires: Paidós

Butler, Judit. 2017. Cuerpos aliados y lucha política: Hacia una teoría performativa de la asamblea. Traducción de María José Viejo. Buenos Aires: Paidós

Cemillán Casis, Luis. 2018. «Memoria histórica, cuerpo y performance: Enterrando el caso español». Corpo-grafías 5(5): 88-101. https://n9.cl/x0eur

Chodorov, Pip. 2011. «Free radicals: A history of experimental film». Documental. Paris: Sacrebleu Productions & Re:voir, 80 min.

Collado Sánchez, Esperanza. 2012. Paracinema: La desmaterialización del cine en las prácticas artísticas. Madrid: Trama. https://doi.org/10.2307/j.ctt21pxk34

Collado Sánchez, Esperanza. 2013. «El cine y su resonancia en el espacio: Una aproximación al cine expandido contemporáneo en España». Arte y Políticas de Identidad 8: 115-136. https://n9.cl/bg9sw

Deleuze, Gilles. 1986. «Cine, cuerpo y cerebro, pensamiento». En La imagen-tiempo: Estudios sobre cine 2, trad., Irene Agof, 270-285. Barcelona: Barcelona: Paidós

Deleuze, Gilles. 1987. «¿Qué es el acto de creación?». Conferencia en la Femis (École Nationale Supérieure des Métiers de l'Image et du Son), 17 marzo. Subtíts. en español. Vídeo de YouTube, 46:15. https://n9.cl/3p6tf0

Fischer-Lichte, Erika. (2004) 2011. La estética de lo performativo. Traducción Diana González Martín & David Martínez Perucha; introducción, Oscar Cornago. Madrid: Abada

Garcés Mascareñas, Marina. 2013. Un mundo común. Barcelona: Bellaterra

García, Francisca. 2021. «Un prólogo post-mortem». En Cine de lo posible, Érik Bullot, ed.; traducción de Ignacio Alborno, 7-16. Santiago de Chile: Metales Pesados. https://doi.org/10.2307/j.ctv21r3ph5.3

Juanpere Dunyó, Paula. 2018. «Del arte expandido a la literatura expandida: Una aproximación a la posibilidad de la expansión de lo literario en las artes visuales contemporáneas». «La biblioteca de los artistas: Usos del pensamiento literario en el cine y las artes visuales (1975-2015)», número monográfico 452ºF 19: 102-113. https://n9.cl/3jv9g

Kaul, Mani. (2003) 2021. Escuchamos y vemos y sentimos y entonces pensamos: Escritos. Traducción, Francisco Algarín Navarro & Carlos Saldaña. Barcelona: Lumière

Krauss, Rosalind. (1979) 2002. «La escultura en el campo expandido». En La postmodernidad, Jean Baudrillard et al.; selección y prólogo de Hal Foster; traducción, Jordi Fibla, 59-74. Barcelona: Kairós

López Cano, Rubén. 2012. «Arte sonoro: Procesos emergentes y construcción de paradigmas». En Música, ciencia y Pensamiento en España e Iberoamérica durante el siglo XX, Leticia Sánchez de Andrés & Adela Presas, eds., 207-225. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid

Molina Alarcón, Miguel. 2019. «El arte sonoro». Itamar 1: 235-257. https://n9.cl/ufd99o

Santana Pérez, Sandra. 2020. «El texto como objeto estructural: Hacia un concepto de 'escritura expandida' en las obras de Marcel Broodthaers y Vito Acconci». Laboratorio 11. https://n9.cl/9kut63

Santos, Boaventura de Sousa. 2010. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Trad., José Luis Exeni, José Guadalupoe Gandarilla Salgado, Carlos Morales de Setién & Carlos Lema. Montevideo: Trilce

Soto Calderón, Andrea. 2020. La performatividad de las imágenes. Santiago de Chile: Metales Pesados. https://doi.org/10.2307/j.ctv18dvtv9
Section
Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.