Performative cinema A film as expanded writing
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This paper deals with an approach to performative cinema as a possible expanded writing based on the study of the work: «Desbordamientos» by Esperanza Collado and «Umbráfono» by Enrique del Castillo. Performative cinema refers to a practice of experimental cinema that escapes any definition that stabilizes it to play in indeterminacy as a form, thus, the present study tries to investigate through the works «Desbordamientos» and «Umbramófono»as forms from which dialogue about the expanded practice experienced by both artists. With this, as a result of the study, it is proposed to open lines of research on performative cinema as a possible expanded writing from the displacement of writing detached from verbal language towards other creative formats.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
PERFORMATIVE CINEMA, EXPERIMENTAL CINEMA, EXPANDED WRITING, ARTISTIC RESEARCH
Ariza Pomareta, Javier. 2003. Imágenes del sonido: Una lectura plurisensorial en el arte del siglo XX. Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha
Austin, John Langshaw. (1962) 1971. Cómo hacer cosas con palabras: Palabras y acciones. Compilado por J.O. Urmson. Buenos Aires: Paidós
Benavides Téllez, Lidia. 2010. «Cuatro propuestas sobre videoarte y cine experimental». Arte, Individuo y Sociedad 221 163-174. https://n9.cl/2ktao
Bullot, Érik, ed. (2008) 2021. Cine de lo posible. Traducción de Ignacio Alborno. Santiago de Chile: Metales Pesados. https://doi.org/10.2307/j.ctv21r3ph5
Bullot, Érik. (2013) 2020. Salir del cine: Historia virtual de las relaciones entre el arte y el cine. Trad., Mariel Manrique. Valencia: Shangrila
Bullot, Érik. 2019. «Me interesa la historia del cine como una historia de todas las promesas inacabadas». Entrevista por Iván Pinto Veas. LaFuga 22. https://n9.cl/ikq9z
Butler, Judit. (1996) 2002. Cuerpos que importan: Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Traducción, Alcira Bixio. Buenos Aires: Paidós
Butler, Judit. 1990. El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Traducción de María Antonia Muñoz. Buenos Aires: Paidós
Butler, Judit. 2017. Cuerpos aliados y lucha política: Hacia una teoría performativa de la asamblea. Traducción de María José Viejo. Buenos Aires: Paidós
Cemillán Casis, Luis. 2018. «Memoria histórica, cuerpo y performance: Enterrando el caso español». Corpo-grafías 5(5): 88-101. https://n9.cl/x0eur
Chodorov, Pip. 2011. «Free radicals: A history of experimental film». Documental. Paris: Sacrebleu Productions & Re:voir, 80 min.
Collado Sánchez, Esperanza. 2012. Paracinema: La desmaterialización del cine en las prácticas artísticas. Madrid: Trama. https://doi.org/10.2307/j.ctt21pxk34
Collado Sánchez, Esperanza. 2013. «El cine y su resonancia en el espacio: Una aproximación al cine expandido contemporáneo en España». Arte y Políticas de Identidad 8: 115-136. https://n9.cl/bg9sw
Deleuze, Gilles. 1986. «Cine, cuerpo y cerebro, pensamiento». En La imagen-tiempo: Estudios sobre cine 2, trad., Irene Agof, 270-285. Barcelona: Barcelona: Paidós
Deleuze, Gilles. 1987. «¿Qué es el acto de creación?». Conferencia en la Femis (École Nationale Supérieure des Métiers de l'Image et du Son), 17 marzo. Subtíts. en español. Vídeo de YouTube, 46:15. https://n9.cl/3p6tf0
Fischer-Lichte, Erika. (2004) 2011. La estética de lo performativo. Traducción Diana González Martín & David Martínez Perucha; introducción, Oscar Cornago. Madrid: Abada
Garcés Mascareñas, Marina. 2013. Un mundo común. Barcelona: Bellaterra
García, Francisca. 2021. «Un prólogo post-mortem». En Cine de lo posible, Érik Bullot, ed.; traducción de Ignacio Alborno, 7-16. Santiago de Chile: Metales Pesados. https://doi.org/10.2307/j.ctv21r3ph5.3
Juanpere Dunyó, Paula. 2018. «Del arte expandido a la literatura expandida: Una aproximación a la posibilidad de la expansión de lo literario en las artes visuales contemporáneas». «La biblioteca de los artistas: Usos del pensamiento literario en el cine y las artes visuales (1975-2015)», número monográfico 452ºF 19: 102-113. https://n9.cl/3jv9g
Kaul, Mani. (2003) 2021. Escuchamos y vemos y sentimos y entonces pensamos: Escritos. Traducción, Francisco Algarín Navarro & Carlos Saldaña. Barcelona: Lumière
Krauss, Rosalind. (1979) 2002. «La escultura en el campo expandido». En La postmodernidad, Jean Baudrillard et al.; selección y prólogo de Hal Foster; traducción, Jordi Fibla, 59-74. Barcelona: Kairós
López Cano, Rubén. 2012. «Arte sonoro: Procesos emergentes y construcción de paradigmas». En Música, ciencia y Pensamiento en España e Iberoamérica durante el siglo XX, Leticia Sánchez de Andrés & Adela Presas, eds., 207-225. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid
Molina Alarcón, Miguel. 2019. «El arte sonoro». Itamar 1: 235-257. https://n9.cl/ufd99o
Santana Pérez, Sandra. 2020. «El texto como objeto estructural: Hacia un concepto de 'escritura expandida' en las obras de Marcel Broodthaers y Vito Acconci». Laboratorio 11. https://n9.cl/9kut63
Santos, Boaventura de Sousa. 2010. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Trad., José Luis Exeni, José Guadalupoe Gandarilla Salgado, Carlos Morales de Setién & Carlos Lema. Montevideo: Trilce
Soto Calderón, Andrea. 2020. La performatividad de las imágenes. Santiago de Chile: Metales Pesados. https://doi.org/10.2307/j.ctv18dvtv9

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.