143D, the underground audiovisual experiment in the face of platform commercialism

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2024-01-31
Iván Pérez Vidal

Abstract

At the end of the 1990s and during the first decade of the 21st century, with the spread of domestic and semi-professional video cameras, audiovisual proposals were produced prior to the creation of online video platforms that grouped around the 143Delicias festival. This article analyses the dynamics of the festival in the light of the drift of audiovisual consumption in the current late capitalist system. It reviews the proposal of the beginning of the millennium in contrast to the overexposure and absorption of the audiovisual medium by the mercantilism of the platforms. 143D is characterised by direct socialisation and active group viewing, outside of cinemas or spaces dedicated to contemporary art, where video art is experienced in a shared way, without subordination to a closed or controlled value system. The projected pieces address social and political issues through humour, using aesthetics often close to video clips, without renouncing experimentation with the media, conceptualisation, quotation, appropriationism or questioning of the audiovisual medium itself.

How to Cite

Pérez Vidal, Iván. 2024. “143D, the Underground Audiovisual Experiment in the Face of Platform Commercialism”. AusArt 12 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.25804.
Abstract 203 | PDF (Español) Downloads 84

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

EXPERIMENTAL VIDEO ART, HUMOR, ACTIVE VIEWING, RELATIONAL VIDEO ART

References
Aramburu Gil, Nekane & Carlos Trigueros Mori, eds. 2011. Caras B de la historia del vídeo arte en España [B sides of the history of video art in Spain]. Salamanca: Mimadre

Bergson, Henri. (1900) 2019. La risa, Ensayo sobra la significación de lo cómico. Trad. María Luisa Pérez Torres. Madrid: Alianza

Bonet Albero, Eugeni. 2014. Escritos de vista y oído. Concepto, Eugeni Bonet & Valentín Roma. Barcelona. Museu d’Art Contemporani de Barcelona

Bourriaud, Nicolás. (1998) 2006. Estética relacional. Traducción de Cecilia Beceyro & Sergio Delgado. Buenos Aires: Adriana Hidalgo

De la Torre García, Blanca & Inma Prieto Carrillo. 2011. «Ni son todos los que están, ni están todos los que son». En VideoStorias, comisarias, Blanca de la Torre & Imma Prieto; dirección de la publicación, Elena Roseras; textos, Emilio Alvarez et al., 12-35. Vitoria-Gasteiz: Artium

Duguet, Anne Marie. (1998) 2007. «El video se inspira en las artes plásticas». En El medio es el diseño: Estudios sobre la problemática del diseño y su relación con los medios de comunicación, Martín Groisman & Jorge La Ferla, comps. Buenos Aires: Eudeba

Flusser, Vilém. (1985) 2017. El universo de las imágenes técnicas: Elogio de la superficialidad. Traducción Julia Tomasini; introducción y notas Claudia Kozak. Buenos Aires: Caja Negra

Haraway, Donna. 1984. «Manifiesto ciborg: El sueño irónico de un lenguaje común para las mujeres en el circuito integrado». Traducción de Manuel Talens con pequeños cambios de David de Ugarte. https://xenero.webs.uvigo.es/profesorado/beatriz_suarez/ciborg.pdf

Lacan, Jacques. (1963) 2006. El seminario de Jacques Lacan: Libro 10, La angustia, 1962-1963. Texto establecido por Jacques-Alain Miller; editor asociado Juan Granica; traducción de Enric Berenguer. Buenos Aires: Paidós

Mercader i Capellà, Antoni. (1980) 2010. «La tecnología vídeo». En En torno al vídeo, Natxo Rodríguez Arkaute & Arturo Rodríguez Bornaetxea, coords.; textos Eugeni Bonet et al., 11-28. Leioa: Universidad del País Vasco. Pub. orig.: Gustavo Gili

Nameth, Ronald. 1967. «Andy Warhol’s exploding «Plastic Inevitable» with Nico & the Velvet Underground». Vídeo de Youtube, 11:14 https://www.youtube.com/watch?v=EDiLjfdweWg

O'Doherty, Brian. 1986. Inside the whitecube: The ideology of the gallery space. Introduction by Thomas McEvilley. San Francisco CA: The Lapis

Panea Fernández, José Luis. 2022a. «Reelaborando tipologías de archivo desde la creación artística: Los itinerarios conceptuales de ARES; Estéticas, identidades y prácticas audiovisuales en España». Anales de Historia del Arte 32: 129-154. https://doi.org/10.5209/anha.83064

Panea Fernández, José Luis. 2022b. «Narrativas alternativas al relato global: Etnicidad, nacionalidad, imagen en movimiento». En En Archivo ARES: Estéticas, identidades y prácticas audiovisuales en España, Ana Martínez-Collado, Rosa García & José Luis Panea, coords., 307-372. Castelló de la Plana: Universitat Jaume I

Patiño Pérez, Antón. 2017. Todas las pantallas encendidas: Hacia una resistencia creativa de la mirada. Madrid: Fórcola

Pérez Ornia, Jose Ramón. 1991. El arte del vídeo: Introducción a la historia del vídeo experimental. Madrid: RTVE

Rilke, Rainer María. (1926) 1964. Antología poética. Traducción de A. Hurtado Giol; pórtico por José Arier Mat. Barcelona: Zeus

Rodríguez Arkaute, Natxo & Arturo Rodríguez Bornaetxea, coords. (1980) 2010. En torno al vídeo. Textos Eugeni Bonet et al. Leioa: Universidad del País Vasco. Pub. orig.: Gustavo Gili

Rushkoff, Douglas. 2020. «We were naive to think digital media would be democratic». Medium, Apr 16. https://medium.com/team-human/we-were-naive-to-think-digital-media-would-be-democratic-d989b8daf4c7

Varoufakis, Yanis. 2023. «El capitalismo está muerto: El nuevo orden es una economía tecno-feudal». Entrevista por Miguel Ángel García Vega. El País Negocios, 7 sept. https://elpais.com/economia/negocios/2023-10-07/yanis-varoufakis-el-capitalismo-esta-muerto-el-nuevo-orden-es-una-economia-tecno-feudal.html
Section
Articles