Schooling in Spain and in the province of Jaén in the first half of the 19th century
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The title of our research responds to the historical analysis of one of the plots that arouses the greatest interest: education.
The object of our work is the development of primary education in Spain, comparing with the one that is carried out in the province of Jaén in the first half of the 19th century. It is inserted within the studies of the history of education in contemporary Spain. The work has as its objective, more specifically the knowledge of the history of education in Spain, and in a particular way to the history of education in Ghent, in a period rich in educational rights.
It is also a work of historical research addressed from a gender perspective, which aims to discover, from the analysis of various sources, how was the access of women to schooling and to see the strong inequality in schooling and literacy of girls and children in Spain in the first half of the nineteenth century.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
history of education, primary education, education of women, 19th century, Spain, Jaén
Boletín Oficial de la Provincia de Jaén de 20 de octubre de 1849.
Colección Legislativa de Instrucción Primaria, Madrid 1855
Garrido, Fernando (1865): La España Contemporánea. Ed. Salvador Manero, Barcelona.
Gil de Zárate (1855), De la Instrucción Pública en España, Madrid, Imp. De Sordomudos, Vol. I.
Gómez Moreno, Ángel (1988) La enseñanza primaria en España 1846-1856. Revista Interuniver-sitaria de Formación del Profesorado n.3,
Guereña, Jean Louis y VIÑAO FRAGO, Antonio (1996): Estadística escolar, proceso de escola-rización y sistema educativo nacional en España (1750-1850). Barcelona. Ediciones Universita-rias de Barcelona.
Instituto Nacional de Estadística (I.N.E). Censo de población de España de 1797.
Jagoe, Catherine (1998): La mujer en los discursos de género, Icaria Editorial, Barcelona.
Madoz, Pascual (1845-1850): Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus pose-siones de ultramar. Madrid. Tom. IX.
Palacio Lis, Irene (2003): Mujeres ignorantes: madres culpables. Adoctrinamiento y divulgación materno-infantil en la primera mitad del siglo XX, Valencia, Ed. Universitat de València.
Plan y Reglamento General de Escuelas de Primeras Letras de1825.
Puelles Benítez, Manuel (1985): Historia de la Educación en España. Madrid, M.E.C.
Real Orden, 20 XII. 1852. Colección legislativa de Instrucción primaria, desde la publicación de la ley de 21 de julio de 1838,347.
Revista de Instrucción Primaria. Madrid, Establecimiento Tipográfico de M. Jiménez, Año 1, 1 de diciembre de 1849.
Rivera Balboa, Blas (2012). Historia de la educación primaria en Jódar en el siglo XIX. La incor-poración de las mujeres y la escuela. [Tesis doctoral, Universidad de Jaén].
Rivera Balboa, Blas (2020). La instrucción primaria en la Constitución de 1812 y sus consecuen-cias en el ayuntamiento giennense de Jódar. Cabás, (23), 141-160.
Rivera Balboa, Blas, (2021). La educación primaria en Jódar en la primera década del siglo XX. Cabás, (26), 113-138.
Sancho Rodríguez, Mª Isabel (1999): La Escuela Normal de Jaén 1843-1940, vol. I, Jaén, Ayun-tamiento de Jaén.
Sociedad Española de Historia de la Educación: Actas del II Coloquio de Historia de la Educación. Valencia, 1983. Escolarización y sociedad en la España contemporánea (1808-1970).
Viñao Frago, Antonio (1983): Fuentes estadísticas de ámbito nacional-estatal para el estudio de la escolarización en el nivel elemental (1750-1832). Departamento de Educación Contemporánea e Historia de la Educación. Universidad de Valencia.
Sanz Díaz, F. (1980): El proceso de institucionalización e implantación de la primera enseñanza en España (1838-1870). Cuadernos de Investigación Histórica, n.4.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.