The Museo Complutense de la Educación: a space that facilitates learning and innovative experiences

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2022
Jaime del Rey Tapia Andra Santiesteban

Abstract

Since its foundation, the Complutense Museum of Education (MCE) promotes the knowledge of the historical-educational heritage as a didactic resource in different types of visits. In this article we briefly present the museum: its background and its most significant collections. We dwell in more detail on the description of visits and teaching activities, usually carried out in collaboration, some of them punctual and others almost teaching units that complement Bachelor's or Master's courses. We will also talk about other unique activities and initiatives to which the museum devotes special attention, including temporary exhibitions and in particular, those related to groups that are not used to visiting these institutions, such as the elderly and people with functional diversity.
The approach applied in these tasks is situated within the paradigm of educational innovation: getting to know the museum with a participatory attitude and critically identifying its resources, our school heritage, as a source of future research projects. The MCE thus remains a museum space that facilitates learning and experiences in tune with its founding objectives.

How to Cite

del Rey Tapia, J., & Santiesteban, A. (2022). The Museo Complutense de la Educación: a space that facilitates learning and innovative experiences. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (28), 91–112. https://doi.org/10.35072/CABAS.2022.77.55.008 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 73 | Cabas2807 (Español) Downloads 40

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Museum of the History of Education, material and heritage culture, teaching innovation, didactic resource, interpretation of visits to museums

References
Agulló. C. (2022). Objetos huella y voces en la historia: siguiendo las pistas marcadas por el profesor José María Hernández Díaz. En E. García Redondo y L Gil (coords,): Liber Amicorum, Ho-menaje al profesor José María Hernández Díaz. En E. García Redondo y L Gil (coords,): Liber Amicorum, Homenaje al profesor Jose María Hernández Díaz. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. (pp.43-46).
Brunelli, M. (2014). Heritage Interpretation, un nuovo approccio per l´educazione al patrimonio. Macerata: Edizioni Università di Macerata.
Cunningham, M. K. (2012). Manuale di formazione per interpreti museali. EUM Universidad de Macerata. Original inglés: The interpreters training manual for museum (2004). American association of museums.
Lucas, L., Trabajo, M. y Borghi B. (2020). El museo como laboratorio escolar. Análisis de buenas prácticas. Arte, Individuo y Sociedad, 32(2), 299-317.
Moreno Martínez, P. L. (2022). El Museo Pedagógico Nacional y la renovación educativa en España (1882-1941). Cadernos de História da Educação, (21), 1-15. https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-102
Ontañón, E. (1985). Breve historia del Museo Pedagógico. En Manuel B. Cossío y el Museo Pedagógico, 1935-1985. (pp. 11-22). Fundación Francisco Giner de los Ríos y Consejería de Educación y Juventud, Comunidad de Madrid.
Pérez-Reverte, A. (2007). Hostería del Chorrillo El Semanal, 1/7/2007.
Rabazas Romero, T., y Ramos Zamora, S. (2015). El museo de historia de la educación Manuel Bartolomé Cossío de la facultad de educación de la Universidad Complutense de Madrid. En R.D. Rivera, e I. García (coords.): Congreso Internacional de Museos Universitarios. Los Museos y Colecciones Universitarias: Tradición y Futuro (pp. 173-179).
Rabazas Romero, T., y Ramos Zamora, S. (2016). Museografía y docencia en el Museo/Laboratorio de Historia de la Educación Manuel Bartolomé Cossío. En P. Álvarez (coord.): Los museos pedagógicos en España: entre la memoria y la creatividad (pp.163-174).
Ritchhart, R., Church, M. y Morrison, K. (2011). Making Thinking Visible: How to promote engagement, understanding, and independence for all learners. San Francisco, CA, EEUU: Jossey-Bass, John Willey.
Santiesteban, A. y Rey Tapia, J. del (2021). Historia, patrimonio y cine: una propuesta virtual para museos de la educación. Cabás, 26, 277-292.
Sonlleva Velasco, M., Sanz Simón, C. y Rabazas Romero, T. (2018). Oralidad y patrimonio histórico educativo. La memoria escolar de las generaciones instruidas durante el franquismo. RIDPHE_R. Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, 4(2), pp. 306-324.
Sanz Simón, C. y Sonlleva Velasco, M. (2020). La maestra franquista en el imaginario del alum-nado femenino. Un estudio de caso a través de testimonios orales. Diversidade e Educação, 8 (Especial), pp. 213-237.
Tishman, S. y Palmer, P. (2006). Artful thinking. Cambridge, MA, EEUU: Project Zero (Harvard Graduate School of Education).
Section
Monographic